-
1. Data: 2018-10-26 19:54:06
Temat: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: Marek S <p...@s...com>
Witam,
Pytam wyłącznie z ciekawości. Otóż czytając o problemach posiadaczy
samochodów osobowych z np. ładowaniem akumulatora gdy coś tam ekstra
włączą (np. grzanie szyby, światła czy radio) kłóci mi się z obserwacją
jaką poczyniłem w swoim aucie. W końcu alternatory w samochodach
posiadają tę samą zasadę działania, posiadają zbliżone rozmiary itp.
Pomijam jakieś mikro-samochodziki z rozważań. A mimo to bywają między
nimi gigantyczne różnice - jak domniemam.
Otóż instalacja w moim aucie jest prądożerna. Np. gdy zewnętrzna
temperatura jest dyskomfortowo niska, to zaraz po uruchomieniu zimnego
silnika włącza się elektryczne grzanie kabiny (niemalże natychmiast robi
się ciepło). Ciągnie ono 60...130A w zależności od potrzeb. Zdarzyło mi
się całą zimę przejeździć na nim nie wiedząc, że zepsuł się zawór od
klasycznego grzania hydraulicznego. Do tego podgrzewane fotele, szyby,
lusterka, audio. Mimo to żadnych problemów z akumulatorem. Alternator
dawał radę nawet na postoju. Owszem, przyznaję, że silnik czasem
podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować wydajność
alternatora, ale tylko na chwilę.
Jak to zatem jest z alternatorami? Czy jedne (szczególnie na postoju)
ledwo dają radę ładować akumulator a inne, geometrycznie podobne, mogą
niemalże miasto zasilić? Oczywiście koloryzuję aby podkreślić konflikt
logiczny.
Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu,
sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
2. Data: 2018-10-26 20:40:30
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Fri, 26 Oct 2018 19:54:06 +0200, Marek S napisał(a):
> Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
> ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu,
> sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.
200A przy 14V to znowu nie jest jakieś ogromna moc, żeby jej miały nie
sprostać diody w alternatorze (a termicznie obciążają je tylko straty).
A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
chyba 80A z mniejszego auta.
-
3. Data: 2018-10-26 21:23:50
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-10-26 o 20:40, Tomasz Pyra pisze:
> A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
> chyba 80A z mniejszego auta.
A czy wyliczony przeze mnie pobór 200A bez stwarzania alternatorowi
problemów wydajnościowych jest możliwy w autach osobowych? Wydaje mi się
to bardzo wysoką wartością.
Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to
dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam
włączone to czy tamto"? Jeśli małe auto nie jest wyposażone w
elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na
wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
4. Data: 2018-10-26 22:02:10
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: s...@g...com
W dniu piątek, 26 października 2018 14:23:56 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:
> W dniu 2018-10-26 o 20:40, Tomasz Pyra pisze:
>
> > A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
> > chyba 80A z mniejszego auta.
>
> A czy wyliczony przeze mnie pobór 200A bez stwarzania alternatorowi
> problemów wydajnościowych jest możliwy w autach osobowych? Wydaje mi się
> to bardzo wysoką wartością.
>
> Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to
> dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam
> włączone to czy tamto"? Jeśli małe auto nie jest wyposażone w
> elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na
> wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.
>
>
Przelecialem po ogloszeniach i specyfikacji tam gdzie podano i bez problemu sa
alternatory 130-180A
Wiec pewnie i wieksze sie moga trafic. A instalacja jest zrobiona w aucie tak aby
przewidziec warunki eksploatacji.
Choc pewnie jak alternator non stop bedzie pracowac przy wysokim obcizaeniu to moze
sie przegrzac.
Przy czym zima akurat sprzyja temu aby sie nie przegrzal wiec studzenie ma lepsze.
-
5. Data: 2018-10-26 22:21:09
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Fri, 26 Oct 2018 21:23:50 +0200, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-10-26 o 20:40, Tomasz Pyra pisze:
>
>> A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
>> chyba 80A z mniejszego auta.
>
> A czy wyliczony przeze mnie pobór 200A bez stwarzania alternatorowi
> problemów wydajnościowych jest możliwy w autach osobowych? Wydaje mi się
> to bardzo wysoką wartością.
200A przy 12V to 2.4KW
Dość sporo, ale jak włączy się wszystko na raz to kto wie...
Światła drogowe+mijania ze 20A, przeciwmgłowe oba z 15A, szyba ogrzewana
20A, fotele na maksa też myślę że po kilkadziesiąt wezmą.
Wentylatory kabiny i chłodnic też wezmą w sumie ze 30A.
Wspomaganie kierownicy na prąd jak się szybko kręci kierownicą to bierze
stokilkadziesiąt A (no ale to powiedzmy nie jest stały pobór).
Do tego osprzęt silnika, dodatkowe urządzenia w gniazdach, przyczepa,
wycieraczki.
W dieslu świece żarowe.
Jak to się posumuje, to takie 200A wydaje się wcale nie być przesadzone.
Ja to się tylko dziwię, że im się opłaca nadal tkwić w instalacjach 12V,
które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą
oplatać cały samochód.
I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
najbardziej opracowane.
> Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to
> dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam
> włączone to czy tamto"?
Raczej w używanym w normalnych warunkach, sprawnym samochodzie nie powinno
to mieć miejsca.
Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.
-
6. Data: 2018-10-27 11:17:44
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: PiteR <e...@f...pl>
na ** p.m.s ** Marek S pisze tak:
> Zdarzyło mi się całą zimę przejeździć na nim nie
> wiedząc, że zepsuł się zawór od klasycznego grzania
> hydraulicznego.
Chciałbym kidyś zobaczyć na oczy ten mityczny zawór. Ale to chyba muszę
kupić jakiś porządny samochód a nie vw ;)
> Owszem, przyznaję, że silnik czasem
> podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować
> wydajność alternatora, ale tylko na chwilę.
No pacz pan a moj nigdy nie podnosi i przy 800 jest takie samo napięcie
jak przy 3000 . Zepsuty vw ;)
> Jak to zatem jest z alternatorami? Czy jedne (szczególnie na
> postoju) ledwo dają radę ładować akumulator a inne, geometrycznie
> podobne, mogą niemalże miasto zasilić? Oczywiście koloryzuję aby
> podkreślić konflikt logiczny.
>
> Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
> ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego
> drutu, sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie
> jest.
Na pewno działają zgodnie z prawami fizyki czyli grubszy drut i silne
wymuszone chłodzenie.
--
Piter
Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger
-
7. Data: 2018-10-27 11:18:27
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 26 Oct 2018 19:54:06 +0200, Marek S napisał(a):
> Pytam wyłącznie z ciekawości. Otóż czytając o problemach posiadaczy
> samochodów osobowych z np. ładowaniem akumulatora gdy coś tam ekstra
> włączą (np. grzanie szyby, światła czy radio) kłóci mi się z obserwacją
> jaką poczyniłem w swoim aucie.
> Otóż instalacja w moim aucie jest prądożerna. Np. gdy zewnętrzna
> temperatura jest dyskomfortowo niska, to zaraz po uruchomieniu zimnego
> silnika włącza się elektryczne grzanie kabiny (niemalże natychmiast robi
> się ciepło). Ciągnie ono 60...130A w zależności od potrzeb. Zdarzyło mi
> się całą zimę przejeździć na nim nie wiedząc, że zepsuł się zawór od
> klasycznego grzania hydraulicznego. Do tego podgrzewane fotele, szyby,
> lusterka, audio. Mimo to żadnych problemów z akumulatorem. Alternator
> dawał radę nawet na postoju. Owszem, przyznaję, że silnik czasem
> podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować wydajność
> alternatora, ale tylko na chwilę.
> Jak to zatem jest z alternatorami?
Alternatory sa rozne. Kiedys byly 35A, potem 55A, a dzis zdarzaja sie
i 230A. Alternator dobiera producent do auta i wyposazenia.
> Czy jedne (szczególnie na postoju)
> ledwo dają radę ładować akumulator a inne, geometrycznie podobne, mogą
> niemalże miasto zasilić? Oczywiście koloryzuję aby podkreślić konflikt
> logiczny.
Osobna sprawa, ze ten prad to na wysokich obrotach.
Na niskich prad jest mniejszy.
I jeszcze kwestia - diesel czy benzyna ?
Diesel ma nizsze obroty, przelozenie do altka moze byc wyzsze, a potem
850 rpm silnika daje wieksze obroty niz w benzynie.
A teraz jeszcze te cwane komputery ... moze nie tylko podniosl obroty,
ale tez wylaczyl grzalki.
No i kwestia jazdy - moze sobie 30 minut jedziesz do pracy, a moze 5
minut jedziesz i 10 minut stoisz na swiatlach ..
> Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
> ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu,
> sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.
Drut jest zadziwiajaco cienki, choc takiego 200A to nie rozkrecalem.
Moze licza, ze stalego poboru nie bedzie, moze przy duzych obrotach
wentylator dobrze chlodzi ...
I wcale nie sa duze
http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Pro
ducts/9007203590525707.html
Ale to nie sa seryjne.
J.
-
8. Data: 2018-10-27 11:30:22
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 26 Oct 2018 22:21:09 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
> Światła drogowe+mijania ze 20A, przeciwmgłowe oba z 15A, szyba ogrzewana
> 20A, fotele na maksa też myślę że po kilkadziesiąt wezmą.
> Wentylatory kabiny i chłodnic też wezmą w sumie ze 30A.
> Jak to się posumuje, to takie 200A wydaje się wcale nie być przesadzone.
> Ja to się tylko dziwię, że im się opłaca nadal tkwić w instalacjach 12V,
> które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą
> oplatać cały samochód.
Cieniutkie te wspolczesne druciki. Az sie czasem dziwie, ze im sie to
nie pali ... dobra izolacja ?
> I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
> 24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
> najbardziej opracowane.
Moze po prostu miedz nie jest taka droga, a drogie jest przygotowanie
wiazki, zamontowanie itp. Coraz wiecej tych urzadzen i coraz wieksze
schematy.
>> Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to
>> dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam
>> włączone to czy tamto"?
> Raczej w używanym w normalnych warunkach, sprawnym samochodzie nie powinno
> to mieć miejsca.
Sam liczysz - swiatla mijania powiedzmy 10A, wentylator, grzane szyby,
fotele ... a stoisz w korku ...
> Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
> na zużycie prądu na postoju.
Albo uszkodzony altek.
Spalona dioda i cos tam laduje, ale slabo ...
J.
-
9. Data: 2018-10-27 12:57:01
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 27 Oct 2018 10:17:44 +0100, PiteR napisał(a):
> na ** p.m.s ** Marek S pisze tak:
>> Zdarzyło mi się całą zimę przejeździć na nim nie
>> wiedząc, że zepsuł się zawór od klasycznego grzania
>> hydraulicznego.
>
> Chciałbym kidyś zobaczyć na oczy ten mityczny zawór. Ale to chyba muszę
> kupić jakiś porządny samochód a nie vw ;)
Zawor byl w starej dacii (Renault 12), byl w syrenie,
>> Owszem, przyznaję, że silnik czasem
>> podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować
>> wydajność alternatora, ale tylko na chwilę.
> No pacz pan a moj nigdy nie podnosi i przy 800 jest takie samo napięcie
> jak przy 3000 . Zepsuty vw ;)
Wlacz wszystkie swiala i grzanie foteli :-)
>> Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
>> ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego
>> drutu, sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie
>> jest.
>
> Na pewno działają zgodnie z prawami fizyki czyli grubszy drut i silne
> wymuszone chłodzenie.
230A to tylko 2x wieksza srednica drutu niz w 55A ... ale czy sie
zmiesci w rowkach ?
A chlodzenie jakby to samo - taki sam kiepski wentylatorek w obu ...
J.
-
10. Data: 2018-10-27 16:21:48
Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Od: p...@g...com
Moj alternator jest 20cm za wisko hyhy no dobra moze w glownym strumieniu powietrza z
grila. Albo impregnaty i lozyska lepsze w mocnym altku, nawijany trzema drutami. Ile
on moze miec stopni? Tyle co silnik 90'?