  • 41. Data: 2014-02-02 14:32:30
    Temat: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jacek pozniak napisał:

    > W zasilaczu do tego modemu jest MC34063 a kondensator podłączyłbym przed
    > tym zasilaczem (na wejściu całego urządzenia) więc mam nadzieję, że
    > rezystancja kondensatora nie będzie przeszkadzać.

    Te uśrednione kilkadziesiąt mA powienien wydać, choć oczywiście do
    superkondensatora warto podłączyć równolegle też coś bardziej "normalnego"
    do uśredniania w czasie milisekund. Superkondensatory (np. Kanthal Maxcap)
    widywałem nawet powyżej 5F.

    Można to tak zmajstrować, że po stwierdzeniu przez komparator spadku
    napięcia poniżej progu, czyli wydaniu określonej porcji ładunku, włącza
    się szybkie ładowanie kondensatora ze źródła. Zliczając ile takich porcji
    potrzeba będzie na przykład w ciągu godziny, można poznać jaki apetyt na
    moc ma moduł pracujący w danych warunkach.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2014-02-02 14:53:05
    Od: Zbych <z...@o...pl>

> [...]
    > do uśredniania w czasie milisekund. Superkondensatory (np. Kanthal Maxcap)

    A one nie mają czasem ESR po kilkadziesiąt ohmów?

    W farnelu są superkondensatory mające poniżej 100..200mOhmów:
    http://www.farnell.com/datasheets/1640988.pdf

  • 43. Data: 2014-02-02 15:00:03
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-02-02 12:39, jacek pozniak pisze:

    > Ma to słuzyć pomiarom, w różnych warunkach, jakiej wielkości baterii trzeba
    > użyć aby moduł GSM działał przez określony czas.

    Nie odpowiedziałeś czy ten pomiar ma być realizowany przy pomocy
    dostępnych w handlu urządzeń jak dataloggery czy też mógłbyś sam zrobić
    układ pomiarowy (np z przetwornikiem AD, i prockiem).
    Zapewne obawiasz się, że impulsowy pobór prądu eliminuje metody pomiaru
    polegające na próbkowaniu np kilka razy na sekundę. Ale nawet nie
    napisałeś jakim napięciem zasilany GSM. Zakładam ze 3,3 lub 5V. Ja bym
    dał konwerter prąd napięcie. Na przykład rezystor 0,05 Ohm na linii VCC
    od modułu. Napięcie na rezystorze wzmocniłbym wzmacniaczem pomiarowym
    typu AD622, AD623 czy AD8221. Wzmacniacz zasiliłbym z konwerterów DC/DC
    05V/09V żeby dało się wszystko zasilać z 5V. Wyjście wzmacniacza wrzucić
    na zwykły filtr RC np 2 kOhm i 1000uF. Szybkie impulsy napięciowe,
    proporcjonalne do impulsowego poboru prądu, zostaną zamienione na
    łagodny przebieg który można w miarę dokładnie pomierzyć próbkując np 20
    razy na sekundę. Możesz tez filtr zrobić na wzmacniaczu operacyjnym.
    Jeśli dałbyś procka z własnym oprogramowaniem to możesz zrobić sumowanie
    tego prądu przeliczając od razu na amperogodziny (czyli ładunek) albo na
    średnią wartość prądu za czas pomiaru od momentu resetu. Możesz
    ewentualnie poprzestać na zrobieniu tylko konwertera z filtrem i dać
    jakiś multimetr mogący pracować jako datalogger, a potem zbierać z niego
    dane na kompa. Tylko że wtedy ograniczony jesteś ilością pamiętanych
    próbek i trzeba by wolniej samplować. Przez to trzeba by wydłużyć stałą
    filtra i upewnić się z kolei czy np. rezystancja wewnętrzna miernika nie
    rozładowuje kondensatora w filtrze - w tym przypadku lepiej dać aktywny
    filtr.
    Przedstawiane w wątku pomiary elektrochemiczne to jakieś pomysły księżycowe.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 44. Data: 2014-02-02 16:10:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > A one nie mają czasem ESR po kilkadziesiąt ohmów?
    >
    > W farnelu są superkondensatory mające poniżej 100..200mOhmów:
    > http://www.farnell.com/datasheets/1640988.pdf

    Nawet nie sprawdzałem ile mają, ale skoro są już miliomowe, to tym lepiej.
    Kiedyś pobierałem z takiego maxcapa jakieś tłustsze miliampery i jakoś
    sobie radził. Zresztą nawet względnie duży ESR nie dyskwalifikuje takiego
    pomiaru -- chodzi przecież głównie o odmierzenie ładunku i odpowiedź na
    pytanie "ile wiader na godzinę potrzebuje zasilany moduł". To się później
    da porównać z obciążeniem zastępczym rezystorem, dla którego policzymy
    zuzycie energii.

    A tak przy okazji, to pomiar ładunku metodą elektrolityczną stosował
    Edison w swoich sieciach prądu stałego. Zamiast kręciołków na prąd
    zminny, co je mamy teraz. Zresztą w sieciach AC chyba też tak czasem
    robiono, po dodaniu prostownika selenowego. Liczniki czasu pracy
    urządzeń, gdzie w szklanej rurce rtęć rozdzielona elektrolitem latała
    z jednej strony rurki na drugą, też robiono. Albo to samo zasilane
    z termopary do całkowania różnic temperatur, czyli mierzenia ciepła.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2014-02-02 16:21:55
    Temat: Odp: Odp: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Skąd Ci się wzięły te GSps? Tu nikt nośnej GSM nie chce analizować -
    > wystarczy próbkowanie rzędu pojedynczych kSps.
    Oczywiście, że masz rację jeśli chodzi o próbkowanie oscyloskopu.
    Miałem na myśli mega sample per second MS/s.
    kSps może być, ale tylko wtedy, gdy prąd z czujnika będzie przechodził przez
    filtr
    RC.
    Inaczej wydaje mi się, że z tego nic nie będzie.
    Musimy się na tym etapie umówić o jakiej dokładności mówimy.
    Bo jeśli 10% to może się załapiemy.
    Pod warunkiem, że pojedyncze kSps będą w okolicach 9 kSps, a nie 1kSps.
    Zważywszy, że oscyloskopy z natury mają podstawę czasu w skokach 1,2,5
    to może nie starczyć jednak te 5kSps, bo to oznacza okres próbkowania:
    T=1/5000 = 0,2ms= 200us
    Tutaj musimy wykryć amplitudę piku, więc potrzebujesz przynajmniej 10
    próbek.
    10 próbek trwa 2ms.
    Jeżeli impulsy w szczytowych momentach nie trwają krócej, to może i się
    załapiemy.
    Jednak wydaje mi się, że jeśli na wejściu jest MC34063A, to na wejściu może
    być
    naprawdę nieregularna sieczka.
    Możesz się ze mną nie zgodzić, ale sam wiesz co robi ta przetwornica.
    S.

  • 46. Data: 2014-02-02 17:39:25
    Od: s...@g...com

    użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    >
    > często (ok. 200 razy na sekundę) ale moduł GSM nadaje z pełną mocą
    >
    > tylko i wyłącznie w szczególnych przypadkach - np. podczas początku

    To moze przetwornik typu rms->dc AD536, AD637, ad737, LH0091, LT1088(termiczny)

    Tumański Technika pomiarowa gdyby cos.

    Z tym wydzielaniem metalu i wazeniem, to nie wiem jak z liniowoscia, moze palne
    glupote, ale czy taki roztwor w wannie nie jest raczej jak dioda zenera?

  • 47. Data: 2014-02-02 17:56:57
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-02-02 12:26, Paweł Pawłowicz pisze:

    > O, właśnie! Przedtem musisz dokładnie wypłukać i wysuszyć elektrodę. A
    > są na niej igiełki metalu odpadające przy najmniejszym podmuchu ;-)

    Zapominacie, że można mierzyć *ubytek* masy anody. Ponadto autorowi
    chodzi o pomiar z dokładnością 10-15%.

    JK

  • 48. Data: 2014-02-02 20:22:45
    Od: "AdamS" <a...@p...onet.eu>

    Użytkownik "JK" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > są na niej igiełki metalu odpadające przy najmniejszym podmuchu ;-)
    >

    > Zapominacie, że można mierzyć *ubytek* masy anody. Ponadto autorowi chodzi

    To jest gdybanie nie poparte znajomością procesów galwanicznych.
    - Procesy anodowy i katodowy nie muszą przebiegać z taką samą sprawnością
    szczególnie gdy gęstość prądowa zmienia się impulsowo jak 1:400.
    - Elektrolity to przewodniki II rodzaju i zachowują się inaczej niż metale.
    - Szybkość różnych jonów jest różna. Powstają przestrzenie przyelektrodowe
    w których zachodzą różne reakcje. Przy impulsie prądowym powstaje przy
    katodzie warstewka uboga w kationy (polaryzacja stężeniowa).
    - W siarczanowych (kwaśnych) kąpielach do miedziowania łatwo tworzy się
    szlam anodowy.
    - Anody rozpuszczają się w zasadzie z powstawaniem jonów Cu+2 ale powstają
    także jony Cu+1
    - Jony Cu+1 powstają również w wyniku reakcji miedzi metalicznej z jonami
    Cu+2.
    - Sole miedzi hydrolizują w przestrzeni anodowej do nierozpuszczalnego
    tlenku miedzi(I) - Cu2O.
    - osadzanie miedzi nie musi w całości przebiegać kosztem rozpuszczania
    anody. Jony Cu+2 są w elektrolicie!
    Można w XXI wieku próbować wynaleźć kwadratowe koło.
    Pięćdziesiąt lat temu pewien profesor na egzaminie mawiał do studenta
    "odkrywcy": Panie, wodę z goowna też da się otrzymać ale się nie opłaca.
    I tyle w tym temacie. Dziękuję za dyskusje. Pozdrawiam
    Adam

  • 49. Data: 2014-02-02 20:22:57
    Od: "Zbino" <z...@p...abcdpocztaonet.pl>

    > Może ktoś mógłby pomóc.
    > Mam potrzebę pomiaru ilości energii pobieranej przez układ.
    > Prąd jest pobierany impulsowo przez modem GSM.
    > Potrzebuję wyznaczyć ilość energi np. w ciągu minuty, max do kilku minut.
    > Proste metody pomiaru multimetrem się nie sprawdzają ponieważ zbyt duża
    > dynamika zmian prądu; 10mA..4A.
    > Potrzebuję jakąś metodę/przyrząd/schemat.
    > Dokładność na poziomie 10..15 % spokojnie mi wystarczy.

    Proponowane wyżej metody pomiaru za pomoca elektrolizy i ważenia powstałego
    produktu, to jak armata na komara.
    Ja proponuje tak jak koledzy kondensator np 4700uF właczony do zasilacza
    przez opornik 30R. Mierzyć prąd płnnący z zasilacza przez opornik do
    kondensatora. Inny bardziej wymyślny sposób, to opornik np 1R umieszczony
    koło termistora i to wszystko zamknięte w styropianie, aby trzymało
    temperaturę.
    Puszczamy przez opornik zasilanie modemu i np po kilku minutach mierzymy
    rezystancję terrmistaora.
    Po pomiarze termistora morzemy przez opornik puszczać prąd o takiej
    wartości, aby uzyskać tę samą rezystancje termistora.
    Zbych

  • 50. Data: 2014-02-02 20:48:45
    Od: s...@g...com

    użytkownik AdamS napisał:

    > To jest gdybanie nie poparte znajomością procesów galwanicznych.

    Jak obecnie nadaje sie przewodnictwo materialom nieprzewodzacym w galwanotechnice?
    Np. tworzywom sztucznym?

> [...]
    >
    > "odkrywcy": Panie, wodę z goowna też da się otrzymać ale się nie opłaca.
    >
    > I tyle w tym temacie. Dziękuję za dyskusje. Pozdrawiam

    Piecdziesiat lat temu to nie bylo mnie w planach. Zbedne emocje:)