  • 31. Data: 2014-02-02 12:39:34
    Temat: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Mario wrote:

    > Konwersja prąd napięcie, filtr RC, próbkowanie z częstotliwością
    > znacznie (np 20 razy) większą niż stała filtra. Nie napisałeś czy to ma
    > być gotowy przyrząd czy potrzebujesz pomysłu na wykonanie własnej płytki.
    Ma to słuzyć pomiarom, w różnych warunkach, jakiej wielkości baterii trzeba
    użyć aby moduł GSM działał przez określony czas.
    jp

  • 32. Data: 2014-02-02 12:45:27
    Od: "AdamS" <a...@p...onet.eu>

    e.net...

    Dnia Sun, 2 Feb 2014 10:51:56 +0100, AdamS napisał(a):
    > Aby prawidłowo osadzała się powłoka miedzi na katodzie musi mieć ona
    > odpowiednią powierzchnię.
    > Zapewnienie odpowiedniej gęstości prądowej dla prądu 10 mA i 4 A przy
    > takich
    > samych wymiarach elektrod jest niemożliwe.

    > Ale ty nie chcesz jej prawidlowo osadzac. Moze byc byle jak, byleby
    > tylko zwazyc sie dala.

    J.

    Przy katodzie o małych wymiarach (duża gęstość prądowa) miedź
    może się wydzielać w postaci proszku i nie będzie na elektrodzie
    a w roztworze w postaci zawieszonego pyłu. Przy małych gęstościach
    na katodzie mogą się osadzać zanieczyszczenia a nie metaliczna miedź.
    A co ze spadkiem napięcia na elektrolizerze?
    W układzie niskonapięciowym spadek na komórce
    1,0 czy 1,5 V wpłynie zasadniczo na prąd w obwodzie.
    W rozważaniach uwzględnij, że prąd w układzie zmienia się
    dynamicznie w szerokich granicach 10 do 4000 mA.
    Masz jakieś doświadczenie w procesach galwanicznych
    czy tylko na poziomie szkolnym czyli m= kit?
    Tu jeszcze w praktyce należy uwzględnić sprawność procesu elektrolizy.
    Na szczęście dla miedzi to prawie 100% ale np. dla złota to może być
    tylko 10%. W doświadczeniu Faradaya warunki prądowe są stałe
    i optymalne dobrane do procesu.
    W czasie elektrolizy zachodzą różne zjawiska i procesy
    z których nie wszyscy zdają sobie sprawę: polaryzacja
    stężeniowa, nadnapięcie, rezystancja roztworu (zależna od prądu,
    temperatury i inne). Jak wierzyć otrzymanym wynikom
    jeżeli modem GSM będzie zasilany napięciem niższym
    o około 1,5 V (spadek na elektrolizerze) i do tego zmieniającym
    się w zależności aktualnego od aktualnego prądu w obwodzie.
    Przy takiej ilości niewiadomych i zmiennych
    wynik pomiaru to wróżenie z fusów.

    Adam

  • 33. Data: 2014-02-02 12:56:44
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Czy pomiar multimetrem przed kondensatorem, który będzie całkował
    > pobierany prąd, to są jeszcze "proste metody", czy już nie? Tak
    > duże prądy sugerują użycie dużej pojemności, ale są suprkondensatory
    > o pojemności kilku faradów na napięcie 5,5V.

    No tak jakoś w tym kierunku myślę i kombinuję jak to by zrealizować.

    jp

  • 34. Data: 2014-02-02 13:10:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello AdamS,

    Sunday, February 2, 2014, 12:45:27 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > się w zależności aktualnego od aktualnego prądu w obwodzie.
    > Przy takiej ilości niewiadomych i zmiennych

    Metodę na poradzenie sobie ze spadkiem napięcia podałem już w tym
    wątku.

    Sastanawiam się jeszcze nad rzeczą najprostszą, czyli elektrolizą...
    wody i pomiarze objętości gazów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2014-02-02 13:11:54
    Temat: Odp: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Hmm, mój OWON (dość słaby) ma 5k próbek. Ale podpytam znajomych, coś mi
    się
    > wydaje, że coś z tego będzie (nie będę musiał kombinować z supercap).
    To będzie dość drogi jeszcze (2014) sprzęt.
    Dzisiejsze niższej klasy oscyloskopy buduje się na zasadzie systemu
    operacyjnego i kompilatora C + biblioteki do obsługi ekranu itp.
    Tutaj należy szybko coś mierzyć, a Kolega ma dodatkowo problem z czasem
    liczonym w minutach i godzinach.
    Takie próbki musiałyby być zapisywane z prędkością x GS/s przez kilka minut
    czy godzin.
    Zapis musiałby nastąpić do b. szybkiej pamięci.
    Nawet jeśli Pendrive miałby te x GB pojemności, to podejrzewam, że ze
    względu na przyjętą zasadę kopiowania danych z szybkiego RAM do x GB
    Pendriva będzie kłopot w oscyloskopach <3000 zł.
    W tej sytuacji doradzam jednak specjalistyczny scalak z interfejsem 1-wire,
    bądź próbę użycia szybkiego miernika energii, tak jak tu kolega powyżej
    napisał.
    Inny pomysł:
    Mierzyć czas załączania tej przetwornicy, znajdującej się w środku i
    całkować (sumować).
    Ta MC34063 to dość prymitywna, ale jednak sumaryczny czas załączenia
    tranzystora,
    jest proporcjonalny do mocy obciążenia.
    Prosty pomiar czasu załączenia przetwornika na dsPIC30F4011 mógłby
    wystarczyć.
    Ma 40-bitowy akumulator i mnożenie 32x32 bity, więc doskonale się nadaje.
    Ten jest dostępny w DIP40, więc można sobie nawet na breadboard'zie
    kabelkami to połączyć. Program szacuje na 40 linijek z inicjalizacją.
    Każda linijka 30 minut - powinno się zmieścić w ciągu 2 dni z uruchomieniem.
    Żadnych elementów zewnętrznych - tylko kabel i wyświetlacz.
    Wada: trzeba mieć programator/debugger.
    S.

  • 36. Data: 2014-02-02 13:17:29
    Temat: Odp: Odp: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ale jakie to ma znaczenie? Ważne jest to, że daje szereg liczb, które
    > można wrzucić do arkusza kalkulacyjnego i uzyskać to, co to potrzeba.
    > OWONa podaję tylko jako przykład taniego oscyloskopu, który taką
    > możliwość ma.
    Szereg jest długi. I potrzebuje x GB z najwyższą prędkością (minuty lub
    godziny)
    Kolega może mieć ograniczenie szybkiej pamięci RAM w środku,
    co już zauważył.
    Poza tym koncepcja O.K.
    S.

  • 37. Data: 2014-02-02 13:47:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jacek pozniak napisał:

    > No tak jakoś w tym kierunku myślę i kombinuję jak to by zrealizować.

    Nie ma co kombinować, trzeba realizować (wszystkie te pomysły z "małą
    wanną", przez którą z baterii do telefonu płynie prąd 4A, są nic nie
    warte). Moduł telefoniczny ma średni pobór niewiele większy od tego
    minimalnego (10mA), a prąd maksymalny, kilkuamperowy, płynie w czasie
    krókich pików pojawiających się w czasie transmisji. Duża pojemność
    znakomicie to uśrednia. Teraz pozostaje dacyzja, jak to mierzyć. Można
    multimetrem i zapisywać ołówkiem odczyty na przykład co 5 sekund. Można
    zbudować lub kupić rejestrator, który zautumatyzuje ten pomiar. Ale można
    też naładować kilkufaradowy superkondensator do napięcia na przykład
    5,3 V i zmierzyć czas, po którym komparator zarejestruje spadek do 4,3 V.
    Z tego można wyliczyć przepływający ładunek. Czasy będą całkiem przyzwoite,
    rzędu kilkudziesięciu sekund, do zmierzenia nawet stoperem. Pojemność
    kondensatora trzeba oczywiście wcześniej wyznaczyć rozładowując go przez
    znany opornik, a nie brać do obliczeń to, co napisane na obudowie.

    Jarek

    --
    Urągając wszelkim standardom
    Choć ją dawno z emalii odarto

  • 38. Data: 2014-02-02 14:04:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Sunday, February 2, 2014, 1:47:10 PM, you wrote:

> [...]
    > kondensatora trzeba oczywiście wcześniej wyznaczyć rozładowując go przez
    > znany opornik, a nie brać do obliczeń to, co napisane na obudowie.

    Kondensatory o dużych pojemnościach są silnie nieliniowe i mają
    stosunkowodużą rezystancją wewnętrzną.

    Piki prądu są bardzo krótkie (poniżej 1ms) i powtarzają się dość
    często (ok. 200 razy na sekundę) ale moduł GSM nadaje z pełną mocą
    tylko i wyłącznie w szczególnych przypadkach - np. podczas początku
    przyjmowania połączenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2014-02-02 14:05:23
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Pojemność kondensatora trzeba oczywiście wcześniej wyznaczyć rozładowując
    > go przez znany opornik, a nie brać do obliczeń to, co napisane na

    Czyli, jeśli dobrze zrozumiałem, kupuję/kombinuję kondensator o
    "wystarczająco" dużej pojemności, ładuję go i zasilam nim urządzenie. Ze
    spadku napiecia i pojemności wyliczam ilość ładunku, jakie z niego
    urządzenie wyciągnęło?

    No, jeśli tak, to o coś takiego mi chodziło.

    Pozdrawiam

    jp

  • 40. Data: 2014-02-02 14:09:05
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > często (ok. 200 razy na sekundę) ale moduł GSM nadaje z pełną mocą
    > tylko i wyłącznie w szczególnych przypadkach - np. podczas początku

    W zasilaczu do tego modemu jest MC34063 a kondensator podłączyłbym przed tym
    zasilaczem (na wejściu całego urządzenia) więc mam nadzieję, że rezystancja
    kondensatora nie będzie przeszkadzać.
    jp