    From: Mario <m...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Date: Sun, 02 Feb 2014 15:00:03 +0100

    W dniu 2014-02-02 12:39, jacek pozniak pisze:

    > Ma to słuzyć pomiarom, w różnych warunkach, jakiej wielkości baterii trzeba
    > użyć aby moduł GSM działał przez określony czas.

    Nie odpowiedziałeś czy ten pomiar ma być realizowany przy pomocy
    dostępnych w handlu urządzeń jak dataloggery czy też mógłbyś sam zrobić
    układ pomiarowy (np z przetwornikiem AD, i prockiem).
    Zapewne obawiasz się, że impulsowy pobór prądu eliminuje metody pomiaru
    polegające na próbkowaniu np kilka razy na sekundę. Ale nawet nie
    napisałeś jakim napięciem zasilany GSM. Zakładam ze 3,3 lub 5V. Ja bym
    dał konwerter prąd napięcie. Na przykład rezystor 0,05 Ohm na linii VCC
    od modułu. Napięcie na rezystorze wzmocniłbym wzmacniaczem pomiarowym
    typu AD622, AD623 czy AD8221. Wzmacniacz zasiliłbym z konwerterów DC/DC
    05V/09V żeby dało się wszystko zasilać z 5V. Wyjście wzmacniacza wrzucić
    na zwykły filtr RC np 2 kOhm i 1000uF. Szybkie impulsy napięciowe,
    proporcjonalne do impulsowego poboru prądu, zostaną zamienione na
    łagodny przebieg który można w miarę dokładnie pomierzyć próbkując np 20
    razy na sekundę. Możesz tez filtr zrobić na wzmacniaczu operacyjnym.
    Jeśli dałbyś procka z własnym oprogramowaniem to możesz zrobić sumowanie
    tego prądu przeliczając od razu na amperogodziny (czyli ładunek) albo na
    średnią wartość prądu za czas pomiaru od momentu resetu. Możesz
    ewentualnie poprzestać na zrobieniu tylko konwertera z filtrem i dać
    jakiś multimetr mogący pracować jako datalogger, a potem zbierać z niego
    dane na kompa. Tylko że wtedy ograniczony jesteś ilością pamiętanych
    próbek i trzeba by wolniej samplować. Przez to trzeba by wydłużyć stałą
    filtra i upewnić się z kolei czy np. rezystancja wewnętrzna miernika nie
    rozładowuje kondensatora w filtrze - w tym przypadku lepiej dać aktywny
    filtr.
    Przedstawiane w wątku pomiary elektrochemiczne to jakieś pomysły księżycowe.

    --
    pozdrawiam
    MD