eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak to jest z tym tempomatem?Re: Jak to jest z tym tempomatem?
  • Data: 2011-02-21 23:40:08
    Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2011-02-21 23:04, J.F. pisze:

    >> Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
    >> Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
    >> wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
    >> 90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
    >> bardziej obciążonego silnika.
    >
    > Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
    > 100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej.

    Ale tu chyba jednak trzeba liczyć opór względem prędkości, a nie odległości.
    W każdym razie wyszło mi że w stosunku do jazdy 90km/h, siła oporu
    powietrza przy 80km/h to 70.2% tej wartości, a przy 100km/h to 137.1%.

    Czyli średnio będzie to coś około 3% wyższy opór powietrza, faktycznie
    wyższa sprawność silnika obciążonego 2x mocniej powinna to skompensować.

    W praktyce pewnie dojdzie tu że silnik w chwili zmiany obciążenia nie ma
    optymalnej sprawności.

    >> W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
    >> efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
    >> luzie
    >
    > Tak jest.
    > Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
    > w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)

    Myślę że praktyczna - hamowanie silnikiem nawet na najwyższym biegu jest
    całkiem odczuwalne. A to energia bezpowrotnie tracona.
    Wyłączony silnik, skrzynia na luz i energetycznie do przodu.

    > A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
    > powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
    > 18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
    > wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?

    Myślę że nie są wcale duże.
    Gdyby to miały być jakieś duże straty, to elementy gdzie energia byłaby
    tak tracone musiałyby się mocno grzać.

    Z takich problemów kojarzę co prawda stare, automatyczne skrzynie biegów
    które lubiły się przegrzać podczas długotrwałej jazdy z gazem w
    podłodze, ale to też były czasy kiedy auta z automatami miały znacznie
    gorsze osiągi i więcej paliły (pewnie właśnie z powodu tych strat).
    Nowoczesne automaty są już chyba pod tym względem dużo lepsze.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: