eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak to jest z tym tempomatem?Re: Jak to jest z tym tempomatem?
  • Data: 2011-02-22 00:02:11
    Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Mon, 21 Feb 2011 23:40:08 +0100, Tomasz Pyra wrote:
    >W dniu 2011-02-21 23:04, J.F. pisze:
    >>> Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
    >>> wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
    >>> 90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
    >>> bardziej obciążonego silnika.
    >>
    >> Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
    >> 100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej.
    >
    >Ale tu chyba jednak trzeba liczyć opór względem prędkości, a nie odległości.
    >W każdym razie wyszło mi że w stosunku do jazdy 90km/h, siła oporu
    >powietrza przy 80km/h to 70.2% tej wartości, a przy 100km/h to 137.1%.

    moc oporu, nie sila. Czyli przyjmijmy ze silnik pali te 37% wiecej ..
    ale na godzine. Jednoczesnie jedzie 11% szybciej, wiec na kilometr
    wychodzi 23%.

    >> Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
    >> w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)
    >
    >Myślę że praktyczna - hamowanie silnikiem nawet na najwyższym biegu jest
    >całkiem odczuwalne. A to energia bezpowrotnie tracona.
    >Wyłączony silnik, skrzynia na luz i energetycznie do przodu.

    Ale czy tak jada, czy po prostu pedal ledwo musniety i 70 na V biegu.
    Trzeba by praktyka spytac.

    >> A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
    >> powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
    >> 18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
    >> wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?
    >
    >Myślę że nie są wcale duże.
    >Gdyby to miały być jakieś duże straty, to elementy gdzie energia byłaby
    >tak tracone musiałyby się mocno grzać.

    Powiedzmy 5kW na takie duze kawalki metalu to niezbyt duzo.

    Dawno temu byly podawane spalania przy 90 i 120 km/h - i wcale nie
    bylo to 1.78 raza wiecej (kwadrat).

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: