    Date: Mon, 21 Feb 2011 23:40:08 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak to jest z tym tempomatem?

    W dniu 2011-02-21 23:04, J.F. pisze:

    > Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
    > 100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej.

    Ale tu chyba jednak trzeba liczyć opór względem prędkości, a nie odległości.
    W każdym razie wyszło mi że w stosunku do jazdy 90km/h, siła oporu
    powietrza przy 80km/h to 70.2% tej wartości, a przy 100km/h to 137.1%.

    Czyli średnio będzie to coś około 3% wyższy opór powietrza, faktycznie
    wyższa sprawność silnika obciążonego 2x mocniej powinna to skompensować.

    W praktyce pewnie dojdzie tu że silnik w chwili zmiany obciążenia nie ma
    optymalnej sprawności.

    > Tak jest.
    > Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
    > w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)

    Myślę że praktyczna - hamowanie silnikiem nawet na najwyższym biegu jest
    całkiem odczuwalne. A to energia bezpowrotnie tracona.
    Wyłączony silnik, skrzynia na luz i energetycznie do przodu.

    > A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
    > powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
    > 18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
    > wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?

    Myślę że nie są wcale duże.
    Gdyby to miały być jakieś duże straty, to elementy gdzie energia byłaby
    tak tracone musiałyby się mocno grzać.

    Z takich problemów kojarzę co prawda stare, automatyczne skrzynie biegów
    które lubiły się przegrzać podczas długotrwałej jazdy z gazem w
    podłodze, ale to też były czasy kiedy auta z automatami miały znacznie
    gorsze osiągi i więcej paliły (pewnie właśnie z powodu tych strat).
    Nowoczesne automaty są już chyba pod tym względem dużo lepsze.