  • Data: 2011-02-21 22:35:53
    Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-02-21 16:21, omega_fan pisze:

    > Nie spali mniej.
    > Powód - silnik ma większą sprawność gdy pracuje pod obciążeniem.
    > Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
    > rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
    > tak w kółko... oczywiście to teoria.

    Sama idea jest niezła i na podobnej zasadzie wykorzystywana w hybrydach.
    Bo dzięki temu silnik raz jest mocno obciążony napędzając samochód i
    ładując akumulatory, a w innym czasie w ogóle jest nieużywany, bo
    samochód zużywa energię z akumulatorów.
    Właśnie dlatego najlepiej wykorzystać to w górach gdzie zamiast
    ładowania akumulatorów można nabierać wysokość.

    Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
    Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
    wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
    90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
    bardziej obciążonego silnika.

    W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
    efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
    luzie (oczywiście na drodze to zły pomysł, ale tak będzie działać
    automatyka hybrydy, w dodatku ładując akumulatory).

    > Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż na
    > płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.

    I dokładnie tak to działa.