eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak to jest z tym tempomatem?Re: Jak to jest z tym tempomatem?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
    s.nask.org.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-ex
    c-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!
    not-for-mail
    Date: Mon, 21 Feb 2011 22:35:53 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.13) Gecko/20101207
    Thunderbird/3.1.7
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    References: <ijmacq$7v$2@inews.gazeta.pl> <ijtvu9$qda$1@news.onet.pl>
    In-Reply-To: <ijtvu9$qda$1@news.onet.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 33
    Message-ID: <4d62dab8$0$2492$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.25.122.102
    X-Trace: 1298324152 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2492 83.25.122.102:18849
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2351829
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2011-02-21 16:21, omega_fan pisze:
    > On 02/18/2011 06:26 PM, RadekNet wrote:
    >> No wlasnie ... jak to jest z tym tempomatem? W trasie (autostrada)
    >> rzeczywiscie samochod spali mniej niz kiedy gaz trzyma zmeczony kierowca?
    >
    > Nie spali mniej.
    > Powód - silnik ma większą sprawność gdy pracuje pod obciążeniem.
    > Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
    > rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
    > tak w kółko... oczywiście to teoria.

    Sama idea jest niezła i na podobnej zasadzie wykorzystywana w hybrydach.
    Bo dzięki temu silnik raz jest mocno obciążony napędzając samochód i
    ładując akumulatory, a w innym czasie w ogóle jest nieużywany, bo
    samochód zużywa energię z akumulatorów.
    Właśnie dlatego najlepiej wykorzystać to w górach gdzie zamiast
    ładowania akumulatorów można nabierać wysokość.

    Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
    Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
    wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
    90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
    bardziej obciążonego silnika.

    W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
    efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
    luzie (oczywiście na drodze to zły pomysł, ale tak będzie działać
    automatyka hybrydy, w dodatku ładując akumulatory).

    > Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż na
    > płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.

    I dokładnie tak to działa.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: