-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
s.nask.org.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-ex
c-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!
not-for-mail
Date: Mon, 21 Feb 2011 22:35:53 +0100
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.13) Gecko/20101207
Thunderbird/3.1.7
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
References: <ijmacq$7v$2@inews.gazeta.pl> <ijtvu9$qda$1@news.onet.pl>
In-Reply-To: <ijtvu9$qda$1@news.onet.pl>
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 33
Message-ID: <4d62dab8$0$2492$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.25.122.102
X-Trace: 1298324152 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2492 83.25.122.102:18849
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2351829
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2011-02-21 16:21, omega_fan pisze:
> On 02/18/2011 06:26 PM, RadekNet wrote:
>> No wlasnie ... jak to jest z tym tempomatem? W trasie (autostrada)
>> rzeczywiscie samochod spali mniej niz kiedy gaz trzyma zmeczony kierowca?
>
> Nie spali mniej.
> Powód - silnik ma większą sprawność gdy pracuje pod obciążeniem.
> Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
> rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
> tak w kółko... oczywiście to teoria.
Sama idea jest niezła i na podobnej zasadzie wykorzystywana w hybrydach.
Bo dzięki temu silnik raz jest mocno obciążony napędzając samochód i
ładując akumulatory, a w innym czasie w ogóle jest nieużywany, bo
samochód zużywa energię z akumulatorów.
Właśnie dlatego najlepiej wykorzystać to w górach gdzie zamiast
ładowania akumulatorów można nabierać wysokość.
Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
bardziej obciążonego silnika.
W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
luzie (oczywiście na drodze to zły pomysł, ale tak będzie działać
automatyka hybrydy, w dodatku ładując akumulatory).
> Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż na
> płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.
I dokładnie tak to działa.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.02.11 23:04 J.F.
- 21.02.11 23:18 Tomasz Pyra
- 21.02.11 23:40 Tomasz Pyra
- 22.02.11 00:02 J.F.
- 22.02.11 00:26 Mateusz
- 22.02.11 00:59 J.F.
- 22.02.11 12:14 Krzysztof 45
- 22.02.11 15:46 Mateusz
- 22.02.11 16:48 J.F.
- 22.02.11 21:05 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 21:16 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 22:24 Krzysztof 45
- 05.03.11 19:57 Wiesiaczek
- 05.03.11 20:37 Waldek Godel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Takich niestrzeżonych przejazdów kolejowych są w Polsce setki, a tysiące w Europie
- Czy estakada w Chorzowie to sprawa polityczna ? Zakończyły się wybory i zamknięto estakadę
- 15.000.000 samochodów rocznie nie dojedzie z Katowic do Chorzowa, Bytomia, Tarnowskich Gór
- Tajemnica estakady w Chorzowie ujawniona
- Ten to się trzyma :-)
- Wwa - gdzie pozyczyc autko?
- Głópie rondo w Bielsku-Białej
- Chorzów chce wyburzyć estakadę, ale ma tylko 1.ekspertyzę
- BMW to wielki złom, kierowca i pasażerowie wszyscy giną już przy 200 km/godz.
- alarm przed zaśnięciem
- Na szybciej stacji ładowania
- jaki kretyn boziu uśpić :)
- nie ustąpiła moturowi?
- Skoro jest tak dobrze i TANIO to dlaczego jeszcze nie jeździmy na takich akumulatorach?
- co to za obcęgi? [OT]
Najnowsze wątki
- 2025-06-07 Warszawa => Team Lead Data Engineer (Snowflake) <=
- 2025-06-07 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-06-07 Warszawa => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-06-07 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-06-07 Warszawa => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-06-07 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-06-07 Warszawa => Sales Assistant and Customer Development Specialist <=
- 2025-06-07 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-06-07 Lublin => Delphi Programmer <=
- 2025-06-07 Warszawa => Administrator Systemów OSS <=
- 2025-06-06 Takich niestrzeżonych przejazdów kolejowych są w Polsce setki, a tysiące w Europie
- 2025-06-06 Gdańsk => Team Lead Data Engineer (Snowflake) <=
- 2025-06-06 Gdynia => MLOps Engineer <=
- 2025-06-06 Białystok => NMS System Administrator <=
- 2025-06-06 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=