eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJak sterowac silnik asynchroniczne ?Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
  • Data: 2010-11-08 16:49:49
    Temat: Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
    Od: Elektrolot <e...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2010-11-08 17:13, Jarosław Sokołowski pisze:
    > Elektrolot napisał:
    >
    >>>>> No właśnie o to mi mniej więcej chodziło. Teraz sobie nawet pomyślałem,
    >>>>> że może by swoją rolę spełnił falownik bez transformatora -- prostowanie
    >>>>> napięcia z sieci i kluczowanie wprost na uzwojenie silnika.
    >>>>
    >>>> Przetwornice częstotliwości (niepoprawnie falowniki) przecież tak
    >>>> właśnie działają.
    >>>
    >>> Dobrze by było w tym miejscu ustalić, co "poprawnie" można nazwać
    >>> falownikiem.
    >>
    >> Falownik to przekształtnik, który przetwarza napięcie/prąd DC na
    >> napięcie/prąd AC. Chyba wszyscy się zgodzą, że urządzenie, które
    >> jest zasilane z sieci AC i na wyjściu ma AC, jest przekształtnikiem
    >> AC/AC a nie DC/AC.
    >
    > Ja się zgodzę. Zgodzę sie również z tym, że technika w ostatnich czasach
    > czyni wielkie postępy -- czasem potrafi wyprodukować urządzenia typu
    > "dwa w jednym" -- na przykład prostownik i falownik w jednej obudowie.

    Zgadzam się jak najbardziej ;)
    Tylko czy wypada takie urządzenie nazywać falownikiem, deprecjonując znaczenie
    prostownika?

    >
    >>>> Tam nie ma żadnego transformatora. Prostownik + obwód pośredniczący
    >>>> DC + falownik. A to "kluczowanie" tranzystorów mocy odbywa się zgodnie
    >>>> z przyjętym algorytmem. Np w metodzie bezpośredniego sterownia momentu
    >>>> (DTC) z tabeli jest wybierany konkretny stan przełączeń poszczególnych
    >>>> tranzystorów w falowniku. Tabela ta zawiera informacje, które tranzystory
    >>>> należy włączyć/wyłączyć w zależności od położenia wektora strumienia
    >>>> stojana, wartości tego strumienia i wartości momentu silnika.
    >>>
    >>> Mam UPS z taką "przetwornicą częstotliwości", moc zdaje się coś koło 2kVA.
    >>> Napięcia w zasadzie nie przetwarza, bo bateria akumulatorów ma około 200V.
    >>> Trnsformator w środku jest, wielki jak w spawarce.
    >>
    >> Na UPSach się nie znam. Wątek dotyczy sterownia silników. Ja nigdy
    >> nie widziałem przetwornicy częstotliwości przeznaczonej do sterownia
    >> prędkości silników, która miałby zabudowany transformator w obwodzie
    >> mocy.
    >
    > Ja to widziałem taki na tyratronach. Ale to dawno było, więc chyba
    > nieprawda.

    OK. Za młody jestem żeby to widzieć takie cudo.

    >
    >> Jedno jest pewne UPSa nie nazwałbym bym przetwornicą częstotliwości,
    >> przecież na wejściu mamy 50Hz i na wyjściu też.
    >
    > Mam mocno ograniczone zaufanie do takich konstrukcji. Wolę te UPS-y, które
    > potrafią z zerowej częstotliwości na wejściu zrobić 50Hz na wyjściu.
    >

    Ja miałbym większe zaufanie dla UPSa typu online, które nie tylko generuje napięcie
    wyjściowe w
    trakcie zaniku napięcia wejściowego ale także w trakcie obecności napięcia
    wejściowego.
    Działą on na zasadzie podwójnego przetwarzania, podobnie tak jak przetwornica
    częstotliwości.
    To jedyne skojarzenie które mi się nasunęło z przetwornicą częstotliwości.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: