    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Date: Mon, 31 Mar 2014 22:51:29 +0200
    <kfd98v$jod$3@node1.news.atman.pl> <kfddhe$okn$1@node1.news.atman.pl>
    <kfdhre$tda$1@node1.news.atman.pl> <kfdljm$1pl$1@node1.news.atman.pl>
    <kfdpm7$6a8$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302130956470.3800@quad>
    <kfg9r1$o7a$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lh9m6h$mop$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lh9tu8$ubo$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <lha7er$7tc$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lhbbd1$mo6$1@node1.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <lhbm5v$jqp$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhc60n$4mv$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>

    > No niby tak. A nie masz tam jakiegoś VC, np. w jakimś magicznym
    > wykonaniu do Minolty czy czegoś takiego?

    Nie, no coś Ty. Zresztą dublowanie stabilizatora to nie byłby mądry
    pomysł :-)

    > Nie ma chyba innej opcji, problem musi być z aparatem. Może czujnik
    > ruchu jest uszkodzony albo po prostu rozkalibrowany. Sprawdziłbym ten
    > upgrade softu, aczkolwiek moj aparat z żadnym softem takich efektów nie
    > powodował.

    Wspominałem, że był w serwisie. Stabilizacja została skalibrowana ale
    efekt tego subtelny.

    > Słyszę bez trudu.

    No to ok... Czyli skoro słychać to musi drżeć. Zastanawiam się czy to w
    tą stronę nie podąża...

    > Nie za bardzo wyobrażam sobie taką logikę, która dawałaby efekty jak na
    > tamtym zdjęciu z pudełkiem. To jest uszkodzenie, nawet nie da się
    > niczego ustawić, żeby uzyskać taki efekt.

    Ja też nie. W serwisie powiedziano mi (gdy aparat był u nich): używasz
    statywu, wyłącz stabilizację. W instrukcji też to jest powtórzone.
    Napisano enigmatycznie, że "w niektórych" okolicznościach stabilizacja
    na statywie będzie zakłócać obraz.

    > Efekt podobny do tego pudełka to ja uzyskuję robiąc z ręki zdjęcie ze
    > stabilizacją i czasem 1 sekundy. No ale bez stabilizacji wychodzi
    > gorzej (wszystko przy "270" mm, przy tej odległości to jest chyba
    > prawdziwe ok. 200 mm czy jakoś tak, już nie pamiętam).
    > Z tym że zdjęcia 200+ mm z ręki i 1 sekunda, no nie wiem.

    Bardzo ciekawe... Pozostaje mi przyjąć, że ten typ tak ma. Statyw i
    stabilizacja nie lubią się i tyle...

    > Ach, czyli te drukarki też są zmniejszone, a 1:1 są małe fragmenty po
    > prawej stronie. To jest jeszcze gorzej... no ale to już niczego nie
    > zmienia.

    No więc właśnie...

    > Swoją drogą, to pudełko (napisy 1:1) z wyłączoną stabilizacja też są
    > mało ostre, ale to pewnie wina małej dziury,

    Skrajnie małej. Już nie pamiętam dokładnie ale przy którymś zdjęciu
    miałem f/46 ustawione + filtr UV, którego nie zdjąłem. Nie chciałem
    stosować filtra ND aby też mi czegoś nie psuł. Ponadto front płaszczyzny
    nie był równoległy do aparatu ani nie była ona płaska lecz pofalowana
    lekko - bo nie to było istotne lecz mega-różnica w rozmyciu.

    > Czy na pewno robiłeś nim zdjęcia z tak długimi czasami ze statywem?

    Wtedy nie drinkowałem więc mniej więcej panowałem nad sobą :-D

    > A może to jest jakiś problem w firmware obiektywu, który wysyła do
    > aparatu jakieś głupoty (np. ogniskową 1000 metrów) i aparat zbyt czule
    > reaguje na sygnał z czujnika (no bo z taaaakim teleskopem)?
    > Dane w EXIFie są sensowne?

    Jak najbardziej.

    > A co powinien zauważyć? Jakiej wielkości, w szczególności?

    Np. że fotografując całą postać np. oko nie ma idealnie odwzorowanej
    struktury tęczówki. Normalnie nikt na to nie zwróciłby uwagi. Jednakże
    mając wybór, skorygowałem "błąd".

    Marek