    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 27 Sep 2011 12:48:28 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak sie zabezpieczyc przed nieuczciwym pośrednikiem

    On Tue, 27 Sep 2011, MZ wrote:

    > OK, tylko że wtedy:
    > 0. należałoby podpisać pełnomocnictwo z danymi "pośrednika" na co ten
    > zapewne raczej nie pójdzie.

    Nie zaprzeczam :)

    > ponadto nadal to nie rozwiązuje kwestii odpowiedzialności pośrednika, bo
    > jak sam zauważyłeś wszelkie skutki ponosi mocodawca, również
    > odpowiedzialność za wszelkie możliwe zaniedbania związane z procesem
    > sprowadzenia auta na terytorium RP (akcyza, zwolnienie z VAT itd)
    > skutkujące niemożliwością zarejestrowania go.

    Ale tu się trochę zapętliłeś: mocodawca w tym układzie to ów
    "ostateczny kupujący". Bo pośrednika, jak poprzednio zauważyłeś,
    nie ma (przypadkiem tak się składa, że pojawiła się dziura
    w opisie stanu faktycznego i do niej się przyczepiłem :))

    > Ewentualnie, ale tu już gdybam, można spróbować rozwiązać to umową o
    > dzieło polegające na
    > ..i tu znów zagwozdka jak to nazwać: "wyborze i
    > dokonaniu zakupu samochodu osobowego itd według ustaleń jak poniżej" ?

    Nie, takie coś to NIE JEST pełnomocnictwo - to byłaby zwykła
    umowa zlecenia, bo zlecenie polega na wykonaniu czynności prawnej
    na czyjąś rzecz (a "tzw umowy zlecenia", polegające na świadczeniu
    różnych usług, to tak naprawdę "umowy na warunkach zlecenia", bo
    KC przewiduje zasady dotyczące zleceń dla umów nienazwanych).
    Jeśli do tego realizator miał kupować "na rzecz", ale w swoim
    imieniu, to byłaby to umowa komisu (komis dotyczy nie tylko
    sprzedaży, ale również zakupu!)
    Nie o tę wersję chodzi, a o to, że mimo spełnienia wszelkich
    pozostałych warunków (brak pośrednika, zerowa odpowiedzialność
    owego "pośrednika") istnieje prawnie dopuszczalna droga
    do transakcji w której kupujący *NIE* występuje osobiście.

    > Co nadal nie zabezpiecza przed problemami z rejestracją,

    Ależ oczywiscie :) z góry zastrzegłem że z .2 tego przepisu wynika,
    że za *wszystko* odpowiada mocodawca (czyli ten kto "kazał kupić
    samochód").

    > Zakładam jednak, że tego typu
    > "pośrednik" taką umową absolutnie nie będzie zainteresowany.

    Po pierwsze zgadzam się, że nie będzie zainteresowany czymkolwiek :),
    ale wychodzi że odniosłeś się do czego innego niż pisałem:
    pełnomocnictwo to nie jest umowa o wykonanie usługi na swoją
    rzecz.
    To udzielenie prawa do występowania w imieniu mocodawcy, "tak
    jakby on to sam zrobił".
    Pełnomocnik może więc nabyć pojazd za granicą *nie* w swoim
    imieniu, lecz "tak jakby kupujący tam był". Tyle, że osobiście
    ów kupujący nie występuje (fizycznie go tam nie ma, lecz
    jego pełnomocnik).
    Dopóki pełnomocnik nie przekroczy umocowania oraz przepisów
    prawa, nie odpowiada za nic - chyba że po drodze musi
    dokonać jakiejś czynności a prawo nakłada odpowiedzialność
    za tę czynność (a nie za "całość zakupu").

    pzdr, Gotfryd