  • 1. Data: 2011-09-27 10:16:40
    Temat: Jak sie zabezpieczyc przed nieuczciwym pośrednikiem
    Od: ArekM <a...@j...com>

    Witam!

    Auto od pośrednika, sprowadzone. Umowa zagraniczna KS między mną a
    sprzedającym zagranicą. Pośrednik przekazuje mi wszelkie potrzebne
    dokumenty, ale ....

    Jak sie zabezpieczyc na wypadek jakis ewentualnych problemów z
    rejestracją auta w PL?

    --
    Pzdr

  • 2. Data: 2011-09-27 10:26:41
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-27 10:16, ArekM pisze:
> [...]
    > dokumenty, ale ....
    >
    > Jak sie zabezpieczyc na wypadek jakis ewentualnych problemów z

    W opisanej konfiguracji nie da się. Pośrednika nie ma i nie było.
    Przecież własnym podpisem zaświadczasz, że auto kupiłeś osobiście za
    granicą od Helmuta, więc jaki znowu pan Kazik....
    Jeśli chcesz się zabezpieczyć to kup auto już zarejestrowane, albo od
    pośrednika który prowadzi DG związaną z importem samochodów. Tyle że
    oczywiście będzie drożej.
    --
    MZ

  • 3. Data: 2011-09-27 11:43:35
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-09-27, ArekM <a...@j...com> wrote:
> [...]
    > dokumenty, ale ....
    >
    > Jak sie zabezpieczyc na wypadek jakis ewentualnych problemów z

    Normalnie, podpisz umowę z osobą, od której kupujesz samochód.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 4. Data: 2011-09-27 11:50:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Sep 2011, MZ wrote:

    > W opisanej konfiguracji nie da się. Pośrednika nie ma i nie było.
    > Przecież własnym podpisem zaświadczasz, że auto kupiłeś
    > osobiście
    ^^^^^^^^^

    W kwestii formalnej: tego nie napisał.
    Oczywiście czepiam się formalnie :P, niemniej art.95 KC obowiązuje.
    Co W NICZYM nie zmniejsza skutków (art.95.2) rzecz jasna.
    Sugeruję że wzmianka o "osobistym" zakupie jest bezprzedmiotowa,
    znaczy istnieje konstrukcja w której przedstawiciel kupuje
    "w imieniu" i nie jest pośrednikiem, zaś nabywca udziela
    mu pełnomocnictwa i się nie fatyguje, tym samym "osobistość"
    nie stanowi żadnego kryterium. Przy dokonaniu czynności przez
    przedstawiciela, wszelkie skutki ponosi i tak mocodawca.

    Dla leniwych a chcących sprawdzić w przepisie:
    _117.html

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-09-27 11:56:39
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-09-27 10:16:40 +0200, ArekM <a...@j...com> said:

    > Witam!
    >
    > Auto od pośrednika, sprowadzone. Umowa zagraniczna KS między mną a
    > sprzedającym zagranicą.

    Za granicą.
    ;>

    To raz, a dwa - skoro zaczynasz od poświadczenia nieprawdy, to nie
    przejmuj się pośrednikiem...

    --
    Bydlę

  • 6. Data: 2011-09-27 12:06:14
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

> [...]
    > nie stanowi żadnego kryterium. Przy dokonaniu czynności przez
    > przedstawiciela, wszelkie skutki ponosi i tak mocodawca.

    OK, tylko że wtedy:
    0. należałoby podpisać pełnomocnictwo z danymi "pośrednika" na co ten
    zapewne raczej nie pójdzie.
    1. na umowie KS powinno widnieć w podpisie strony kupującej "z
    upoważnienia.." i podpis pośrednika (hehe, już to widzę)
    2. proces rejestracji w WK z pewnością łatwiejszy nie będzie

    ponadto nadal to nie rozwiązuje kwestii odpowiedzialności pośrednika, bo
    jak sam zauważyłeś wszelkie skutki ponosi mocodawca, również
    odpowiedzialność za wszelkie możliwe zaniedbania związane z procesem
    sprowadzenia auta na terytorium RP (akcyza, zwolnienie z VAT itd)
    skutkujące niemożliwością zarejestrowania go.

    Ewentualnie, ale tu już gdybam, można spróbować rozwiązać to umową o
    dzieło polegające na ..i tu znów zagwozdka jak to nazwać: "wyborze i
    dokonaniu zakupu samochodu osobowego itd według ustaleń jak poniżej" ?
    Co nadal nie zabezpiecza przed problemami z rejestracją, co najwyżej,
    jeśli zostanie odpowiednio zapisane, zabezpieczy (chociaż to też
    dyskusyjne) przed stanem technicznym niezgodnym z oczekiwaniami, czyli
    "niebitą igłą" wyklepaną z przystanku. Zakładam jednak, że tego typu
    "pośrednik" taką umową absolutnie nie będzie zainteresowany.
    --
    MZ

  • 7. Data: 2011-09-27 12:48:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Sep 2011, MZ wrote:

    > OK, tylko że wtedy:
    > 0. należałoby podpisać pełnomocnictwo z danymi "pośrednika" na co ten
    > zapewne raczej nie pójdzie.

    Nie zaprzeczam :)

> [...]
    > sprowadzenia auta na terytorium RP (akcyza, zwolnienie z VAT itd)
    > skutkujące niemożliwością zarejestrowania go.

    Ale tu się trochę zapętliłeś: mocodawca w tym układzie to ów
    "ostateczny kupujący". Bo pośrednika, jak poprzednio zauważyłeś,
    nie ma (przypadkiem tak się składa, że pojawiła się dziura
    w opisie stanu faktycznego i do niej się przyczepiłem :))

> [...]
    > ..i tu znów zagwozdka jak to nazwać: "wyborze i
    > dokonaniu zakupu samochodu osobowego itd według ustaleń jak poniżej" ?

    Nie, takie coś to NIE JEST pełnomocnictwo - to byłaby zwykła
    umowa zlecenia, bo zlecenie polega na wykonaniu czynności prawnej
    na czyjąś rzecz (a "tzw umowy zlecenia", polegające na świadczeniu
    różnych usług, to tak naprawdę "umowy na warunkach zlecenia", bo
    KC przewiduje zasady dotyczące zleceń dla umów nienazwanych).
    Jeśli do tego realizator miał kupować "na rzecz", ale w swoim
    imieniu, to byłaby to umowa komisu (komis dotyczy nie tylko
    sprzedaży, ale również zakupu!)
    Nie o tę wersję chodzi, a o to, że mimo spełnienia wszelkich
    pozostałych warunków (brak pośrednika, zerowa odpowiedzialność
    owego "pośrednika") istnieje prawnie dopuszczalna droga
    do transakcji w której kupujący *NIE* występuje osobiście.

    > Co nadal nie zabezpiecza przed problemami z rejestracją,

    Ależ oczywiscie :) z góry zastrzegłem że z .2 tego przepisu wynika,
    że za *wszystko* odpowiada mocodawca (czyli ten kto "kazał kupić
    samochód").

    > Zakładam jednak, że tego typu
    > "pośrednik" taką umową absolutnie nie będzie zainteresowany.

    Po pierwsze zgadzam się, że nie będzie zainteresowany czymkolwiek :),
    ale wychodzi że odniosłeś się do czego innego niż pisałem:
    pełnomocnictwo to nie jest umowa o wykonanie usługi na swoją
    rzecz.
    To udzielenie prawa do występowania w imieniu mocodawcy, "tak
    jakby on to sam zrobił".
    Pełnomocnik może więc nabyć pojazd za granicą *nie* w swoim
    imieniu, lecz "tak jakby kupujący tam był". Tyle, że osobiście
    ów kupujący nie występuje (fizycznie go tam nie ma, lecz
    jego pełnomocnik).
    Dopóki pełnomocnik nie przekroczy umocowania oraz przepisów
    prawa, nie odpowiada za nic - chyba że po drodze musi
    dokonać jakiejś czynności a prawo nakłada odpowiedzialność
    za tę czynność (a nie za "całość zakupu").

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-09-27 13:16:02
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

> [...]
    > nie ma (przypadkiem tak się składa, że pojawiła się dziura
    > w opisie stanu faktycznego i do niej się przyczepiłem :))
    Ależ ja się z Tobą całkowicie zgadzam w tym miejscu, tzn. mocodawca=nasz
    wątkotwórca i to on i tylko on będzie nadal odpowiedzialny za wszelkie
    skutki transakcji. Dlatego napisałem, że to nie zapewnia w żaden sposób
    jakiejkolwiek odpowiedzialności pośrednika=osoby upoważnionej.
    Rzeczywiście to nie do końca odniosło się do Twojego zastrzeżenia, też
    się zgadzam. Jednak z drugiej strony jeśli na umowie KS widnieje podpis
    wątkotwórcy+miejsce dokonania transakcji gdzieś na zachodzie Europy to
    jednak wydaje mi się, że nie możemy mówić o "nieosobistym" zakupie.
    Pełnomocnik nie miał prawa podpisać się jako mocodawca (albo o czymś nie
    wiem). Mógł się podpisać wyłącznie "z upoważnienia+ swój podpis".

    Ergo podtrzymuję że przy takim stanie papierów to wątkotwórca "kupił
    osobiście" od Helmuta. Ewentualnie można rozważyć sytuację, że pośrednik
    pojechał do Niemiec czy gdziekolwiek z dwoma egzemplarzami umowy
    podpisanej "in blanco" przez wątkotwórcę i wtedy rzeczywiście nie byłoby
    to "osobiście". Nie jestem tylko pewien czy to aby na pewno zgodne z
    prawem, bo strona sprzedająca (Helmut) nie miał zupełnie możliwości
    zweryfikowania komu sprzedaje auto.

    Zresztą (teoretycznie) taka sytuacja tyle że odwrócona ma miejsce w tym
    momencie (zakładając że Helmut istnieje, a nie jest to auto od Hansa
    Klossa). Zgodnie ze stanem opisanym przez wątkotwórcę Helmut wypisał
    handlarzowi umowę "in blanco" i handlarz dał ją kupującemu do
    uzupełnienia. Biorąc jednak pod uwagę, że trudno znaleźć aż tak ufnego
    człowieka, nie ważne czy w PL, DE, NL, B, FR itd, to śmiem podejrzewać,
    że Helmut podpisał normalnie umowę KS z pośrednikiem, a ten zwyczajnie
    ją wywalił, przepisując dane Helmuta do umowy "in blanco" którą teraz
    podsunie kupującemu w Polsce. W zasadzie to chyba nadal nie jest to
    weryfikowane, ale rodzi pewne niebezpieczeństwo że jednak kiedyś (jak
    się systemy w ramach UE zaczną wymieniać danymi) ktoś może to zauważyć
    (że kto inny figuruje na egzemplarzu Helmuta jako kupujący, a kto inny w
    Polsce). Już pomijam, że takie auto równie dobrze może być np.
    skradzione lub "skradzione" (za porozumieniem z Helmutem) i wtedy
    dopiero zaczną się prawdziwe kłopoty.

    > Nie, takie coś to NIE JEST pełnomocnictwo - to byłaby zwykła
    Zgadzam się, to była próba poszukania innego sposobu "wplątania"
    pośrednika w transakcję, jednak widać nieskuteczna.

    --
    MZ

  • 9. Data: 2011-09-28 16:03:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Sep 2011, MZ wrote:

> [...]
    > skutki transakcji. Dlatego napisałem, że to nie zapewnia w żaden sposób
    > jakiejkolwiek odpowiedzialności pośrednika=osoby upoważnionej.

    No tośmy się tylko lekko nie zrozumieli.

> [...]
    > Pełnomocnik nie miał prawa podpisać się jako mocodawca (albo o czymś nie
    > wiem). Mógł się podpisać wyłącznie "z upoważnienia+ swój podpis".

    Zgoda.
    Pytanie 1.: co stoi na przeszkodzie, aby zawarta umowa ustna została
    zrealizowana korespondencyjnie?
    Pytanie 2.: co stoi na przeszkodzie, aby umowa j.w. została dostarczona
    przez pełnomocnika? (celem skorzystania z pełnomocnika jest oczywiście
    weryfikacja tożsamości drugiej osoby, czego wysyłka listem nie załatwia).

    > Ergo podtrzymuję że przy takim stanie papierów to wątkotwórca "kupił
    > osobiście" od Helmuta.

    Zdając sobie doskonale sprawę z tego, że rozważania są mocno teoretyczne
    i ani kupujący ani "pośrednik" nie obronią się w krzyżowym ogniu pytań
    (ba, sądzę że co najmniej połowa załogi nie ma pojęcia jak to wg
    przepisów *fomalnie* jest), bronię wersji "możliwości" (zgodnej
    z prawem) zdarzenia które opisano na początku. Opisujący nic nie
    napisał nt. zaznaczenia w umowie miejsca jej zawarcia, dla przykładu :)
    (więc na razie mamy niesprzeczność).

> [...]
    > weryfikowane, ale rodzi pewne niebezpieczeństwo że jednak kiedyś (jak
    > się systemy w ramach UE zaczną wymieniać danymi)

    Podatkowe już się wymieniają.
    To czy ktoś powszechnie korzysta ze sprawdzania jest sprawą wtórną,
    pewnie kwestia "wytycznych".

    pzdr, Gotfryd