    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jak się robi kabelki?
    <njlvi7$457$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <njm11f$cms$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Mon, 13 Jun 2016 12:33:03 +0200

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Taką sytuacje masz w Chinach: eksportują niemal wszystko na cały świat,
    > a rządzi partia komunistyczna. Tylko partia zajmuje się czymś... zapewne
    > bardzo istotnym, a przedsiębiorcom nie przeszkadza i to do nich Billary
    > musiała lecieć z prośbą, by nie przestali kupować amerykańskich
    > obligacji, a nie odwrotnie. :-)

    Ja bardzo dobrze pamiętam rok 1989 -- nie tylko to, co działo się u nas,
    ale i w Chinach. Pod wodzą Deng Xiaopinga przygotowano długoterminowy
    plan rozwoju kraj, który zakładał, że za 30 lat Chiny będą pierwszą
    gospodarką świata. Ludzie na całym świecie pukali się w czoło -- jakże
    to tak 30-letnie plany, toż ruska pięciolatka już jest głupotą. Minęło
    lat 27, Chiny są bodajże drugą gospodarką.

    Z tym że to oczywiście nie było centralne planowanie, tylko postawienie
    sobie długoterminowych celów i wskazanie drogi, która do nich prowadzi.
    Młodszym (lub mniej się interesującym) wyjaśnię, że przedtem chińska
    gospodarka miała na przykład takie założenia, że samochody są zbędne,
    bo robotnik na budowę dojedzie rowerem, a tam będzie woził żwir taczką.

    --
    Jarek