    From: "Marek" <m...@s...interia.pl>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Jak pokazać ścieżkę dostępu do dokumentu?
    Date: Sat, 7 Mar 2009 20:01:51 +0100

    > Ale POST wcale nie jest bezpieczniejszy niż GET! W obu przypadkach każdy
    > ma możliwość przesłania ci dowolnych danych.

    Ja nie mówiłem o bezpieczeństwie wcale lecz o utrudnieniu ingerencji. Powiem
    na przykładzie: był kiedyś formularz kontaktowy na jakimś serwisie
    wykorzystujący GET. Okazało się, że w pewnym momencie przychodziły z niego
    jakieś dziwne emaile i to po kilka na sekundę. Poproszono mnie o pomoc w tym
    temacie. Z chwilą gdy przerobiłem go na POST ruch natychmiast ustał.
    Dodatkowo dorzuciłem jeszcze w ukrytym polu ID transakcji aby jeszcze
    bardziej ograniczyć działalność botów spamerskich.

    > Nawet nie potrzeba do tego specjalnie hackerskich narzędzi, np. w Operze
    > można otworzyć źródło strony, przerobić formularz, odświeżyć stronę z
    > cache i wysłać przerobione dane.

    Ale to już wymaga znacznie większej ilości pracy. Niewiele osób ma ochotę
    grzebać aż tak głęboko. GET wypełnią nawet nudzące się dzieci.

    > POST przyciąga spamerskie boty znacznie bardziej niż GET, a dobrym botom
    > można zakazać GET w robots.txt.

    Sęk w tym, że identyfikacja takiego bota jest żadna. Przypadkowy IP,
    podszywanie się pod przeglądarkę itp. Nie ma jak zakazać.

    > OK, ale proponuję to robić dodatkowo, a nie zamiast tworzenia niezawodnych
    > URL-i.

    No dobrze, a po co w serwisie dwie wyszukiwarki oferujące to samo tyle
    tylko, że jedna pracująca w trybie GET i nie pozwalająca na łatwy powrót do
    niej gdy w łąńcuszku zdarzeń jakiś POST się przytrafił?

    > To nie ma związku z wyszukiwarką, szczególnie jakbyś prawidłowo użył GET.

    Akurat to ma związek m.in. z wyszukiwarką i każdym innym formularzem w
    serwisie. Jeśli wszystkie formularze zostaną zamaskowane w podobny do
    wspomnianego sposób to wszystkie zadziałają w sposób intuicyjny dla
    oglądającego w chwili gdy będzie on cofał się o dowolną ilość kroków.

    > Kiedy potrzeba użyć POST, to ten bug obchodzi się wysyłając status 303 i
    > przekierowanie.

    Nie zaskoczyłem? Co można w ten sposób zyskać i jak miałoby to działać?
    Jeśli możesz to przedstaw mi krok po kroku wypełnienie formularza i wpływ
    tej medody na problem "wstecz".

    > Tego się nie czepiam. Czepiam się, że używasz POST zamiast GET tam, gdzie
    > się nie powinno.

    POST tak czy owak muszę stosować choćby z uwagi na limit danych GET. Już raz
    musiałem przerabiać formularz gdy zaczął się rozrastać aż w końcu
    przekroczył limit. Spróbuj potem namierzyć problem gdy coś bardzo
    sporadycznie przestaje działać... GET jest dobry dla prostych i zamkniętych
    rozwiązań typu wyszukiwarka Google. Gdy co jakiś czas musisz dodawać nowe
    funkcje, bo klient tak sobie życzy, to zrobisz sobie krzywdę prędzej czy
    później bazując na GET.