  • Data: 2009-03-10 00:42:56
    Temat: Re: Jak pokazać ścieżkę dostępu do dokumentu?
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No i to jest podstawowy błąd. Jeden zasób (dokument) powinien występować
    > pod
    > jednym adresem URI. Kropka. Modulo ten sam zasób w różnych formach (np. do
    > wydruku, PDF, whatever).

    Niestety nie może. Ten sam dokument czasem wymaga różnych form prezentacji.
    Drukowanie to jedno z zagadnień - inne to przynależność do wielu kategorii
    jednocześnie. Jest więcej aspektów niż te 2. Dlatego w CMSie poza pojęciem
    dokumentu istnieje możliwość tworzenia skrótów do niego. Skróty do dokumentu
    mogą narzucać dokumentowi pewne cechy itp. itd.

    > Serio ta wyszukiwarka jest tak do dupy? Może zmień CMS w takim razie (albo
    > wyszukiwarkę).

    Też nie mogę gdyż wyrzuciłbym 8 lat mojej pracy do śmietnika :-)
    Nie bardzo zrozumiałem co w wyszukiwarce jest nie tak jak powinno? Nawet nie
    poruszyłem tematu zasad jej działania więc skąd ten wniosek?

    > Czemu uważasz, że ktoś będzie wykonywał jakieś nieokreślone pętle po Twoim
    > serwisie?
    > Ludzie zupełnie inaczej działają. Najczęściej wlezą Ci na serwis to
    > za pierwszym razem trochę pobłądzą, za drugim razem trafią dokładnie
    > prościutko
    > tam gdzie chcą (bo pamiętają), przy założeniu, że masz sensowną
    > nawigację/wyszukiwarkę (jedni wyszukują inni nawigują).

    No i o to słowo "pobłądzą" mi chodzi. A w jaki sposób mogą pobłądzić? Bardzo
    prosto. Przykładowo: mamy sklep sportowy ze sprzętem do tenisa. Po wejściu
    na rakietę tenisową widzimy w sekcji "zobacz również" piłki. Klikamy na
    zachęcie i lądujemy w dokumencie zgodnie ze ścieżką poruszania się:

    Strona główna/wyszukiwarka/rakiety/jakas_rakieta.html/jakas
    _pilka.html

    Innym raze ktoś szuka piłki i dotrze do niej w inny sposób:

    Strona główna/wyszukiwarka/piłki/jakas_pilka.html

    Ten sam produkt i dwie różne ścieżki jakie przebył klient.

    > Normalnie. Pokazać ścieżkę dostępu.

    Czyli kategorię (tzn całą hierarchię), do której przynależy dokument? W
    takim przypadku kliknięcie ma np. kategorii o oczko wyżej będzie prowadziłoz
    dużym prawdopodobieństwem w inne miejsce niż "wstecz". Zachodzi więc
    konflikt koncepcyjny.

    > Jak silisz się na eksperymenty to możesz
    > przecież bez problemu zaimplementować tradycyjną (zgodną z konwencjami)
    > metodę
    > nawigacji i obok jakąś wydumaną. I potem sobie zobacz, z której
    > użytkownicy
    > będą korzystali. :)))

    Szczerze mówiąc nie zależy mi na eksperymentach lecz na wynikach tych
    eksperymentów. Wrodzone lenistwo mnie do tego skłania :-))

    > A czy operowanie strukturą kategorii uprawnia do dania sobie spokoju z
    > badaniem
    > aktywności użytkownika? Jak dla mnie to dwie różne kwestie.

    Więc w swoich realizacjach prezentujesz 2 ścieżki? Jedną zgodną z hierarchią
    kategorii a drugą zgodną z czynnościami jakie wykonał użytkownik?

    > Da się to przedstawić jako po prostu lista:
    >
    > Historia Twojej wizyty: strona główna >> narzędzia >> wiertarki >>
    > narzędzia >>
    > wkrętarki >> wkrętak 3000!!!
    >
    > ALE to jako forma dodatkowa, nie jako podstawowa nawigacja.

    Jedyny kontrargument jaki mi do głowy przychodzi to fakt, że ta ścieżka po
    15 minutach chodzenia po serwisie będzie tak długa, że zajmie większość
    treści strony. Przyglądałem się aktywności klientów w hurtowni podzespołów
    elektronicznych, w której przeciętnej wielkości zamówienie ma na oko 50-100
    pozycji. Wiele kliknięć temu towarzyszyło... A do tego jeśli serwis ma
    bardziej złożoną strukturę (jak niżej), to wtedy długość ścieżki rośnie w
    nieskończoność.

    > Dokuwiki ma coś podobnego (o ile ja Cię dobrze rozumiem):
    > http://www.dokuwiki.org/dokuwiki
    >
    > Poklikaj sobie w obrębie wiki i patrz co się wyświetla w okolicy napisu
    > "trace"/"ślad" - o to Ci chodzi?

    Dokładnie o to :-) Tyle tylko, że ten serwis ma najbardziej banalną
    nawigację. Gdy zagłębisz się w jakiś poziom to jedynym sposobem powrotu jest
    "wstecz". W praktyce - np. w sklepach internetowych zazwyczaj tak nie jest i
    nawet z poziomu końcowego ogniwa łańcucha (np. karty katalogowej produktu)
    da się przejść do innych sekcji / produktów. Wtedy sprawy się mocno
    komplikują.