    Date: Wed, 01 Dec 2010 21:16:14 +0100
    From: Atlantis <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jak najwygodniej rozmawiać przez Skype?

    W dniu 2010-12-01 20:57, W.P. pisze:

    > Ale 3G to koszty transmisji...

    Jeśli inwestujesz w telefon z Androidem albo jakiegoś iPhone'a to
    praktycznie MUSISZ też wykupić jakiś pakiet na transmisję danych.
    Dzisiaj to już nie jest takie drogie jak kilka lat temu.
    Inaczej takie urządzenie jest praktycznie nieużywalne. Niby istnieją
    programiki, które zapobiegają łączeniu się bez zgody użytkownika. Ale to
    naprawdę nie o to chodzi - wówczas użyteczność systemu leci do poziomu
    jakiejś symbianowej Motoroli sprzed paru lat.
    Najfajniejszą rzeczą w takim Androidzie jest synchronizacja z "chmurką",
    na żywo. Sesja EDGE/3G powinna być cały czas aktywna.

    > I popularne, ale w miastach...

    Na wsiach zwykle masz EDGE - od biedy wystarczy. Zresztą VoIP przez
    komórkowy Internet średnio się kalkuluje. Może poza sytuacjami, kiedy
    mamy wykupiony jakiś pakiet i chcemy wykonać połączenie za granicę.

    Generalnie pesymistycznie patrzę na perspektywy rozwoju komórkowego
    Internetu na wsi. W mojej miejscowości jeden z operatorów chciał nas
    obdarzyć BTSem 3G. Proboszcz w Kościele ogłosił, że to "choroby
    wywołuje", potem plotka o "rakotwórczej, radioaktywnej wieży" poszła jak
    lawina. Takiej mobilizacji jak wtedy nie widziałem jeszcze nigdy. Nie
    wiem jaka faktycznie była przebicia, ale fakt faktem - minęły dwa lata i
    zasięgu 3G ani widu, ani słychu. ;)