  • Data: 2013-02-02 00:37:23
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 29 Jan 2013, Marek wrote:

    > Czyli proponujesz coś w rodzaju pręcików i czopków w wersji elektronicznej?
    > :-)

    To Fuji zaproponowało :)

    Co ciekawsze, o ile zaimplementowane rozwiązania "handlowe" bliższe
    są czopkom z istotnym rozrzutem rozmiarów, to (nie wiem czy również
    Fuji, ale było na grupie i w prasie) jest również opatentowane
    rozwiązanie bliższe układowi pręciki+czopki - po prostu część
    pikseli zupełnie bez barwnika, co radykalnie podnosi czułość.
    Przerzedzenie informacji o kolorze w typowych przypadkach
    jest możliwe w stopniu niewyobrażalnym, znaczy dla kogoś kto
    nie próbował bliżej się temu przyjrzeć, w archiwach jest opis
    Janka Muzykanta z demonstracją przykładu.

    Nie da się ukryć, że z palca mogę zapodać przypadek na którym
    wszelkie "wycinanie kolorów" się wykłada :), ale tak jest
    również w istniejących matrycach (złożenie kontrastu kolorów
    dopełniających z przepaleniem - brązowy kabel lub sznur na
    tle błękitu nieba albo coś w tym stylu, efekt bywa mylnie brany
    za objaw aberracji chromatycznej).

    > Tak, czytałem o nich. Ciekawe podejście ale to są sztuczki. Np. specjalne
    > ułożenie pikseli pozwala na łączenie w pary pikseli o tym samym kolorze.
    > Czyli przełączamy w aparacie jakiś guzik i z 16M pikseli robi się nam 8 ale
    > za to o większej dynamice. Fajny bajer ale prawa fizyki obowiązują te same.

    Tyle, że tak długo, jak długo na krańcach zakresów niedoświetlenia
    (szumy) i prześwietlenia liniowość leży poniżej dokładności tego
    wyższego zakresu, efekt jest praktycznie taki, jak matryca
    8 Mpix o wyższej dynamice.
    To nie jest "sztuczka", tylko proste prawo matematyki dla odmiany ;)

    Jedno ostrzeżenie: matryca HR to coś innego niż niżej wymienione :)

    Dwa rozwiązania są istotnie różne:
    - matryca SR ma piksele o różnych rozmiarach. Fizycznie około 3x różna
    średnica, ok. 10x różna czułość, ponad 3 (z "wyciągania" z RAW wychodzi
    AFAIR że ponad 3,5) EV różnicy, aparaty z matrycami SR można
    policzyć na palcach jednej ręki (bodaj 2 hybrydy, czyli kompakty,
    oraz 3 lustrzanki)

    - matryca EXR jest zbudowana tak jak piszesz, ale dla odmiany linie
    sterujące są oddzielne dla sąsiednich pikseli tego samego koloru
    (w matrycy SR linie sterujące są wspólne i ekspozycja jest czasowo
    jednakowa dla wszystkich pikseli).
    Pozwala to zapodawać różną ekspozycję dla tych sąsiednich pikseli,
    wobec SR ma pewne wady (większe straty na dającej się teoretycznie
    wykorzystać powierzchni) za to istotną zaletę w postaci możliwości
    płynnej regulacji proporcji czasów naświetlania.
    Osobna sprawa co pozwala ustawić menu aparatu, ale technologicznie
    matryca pozwala na dość spore proporcje czasów.

    Nijak nie zgadzam się z "zarzutem" o "sztuczkach" - przypominam,
    że NIE było mowy o komplecie cech matrycy, a tylko i wyłącznie
    o JEDNEJ - tzw. "dynamice"!

    > Natomiast za godne uwagi wydaje się rozwiązanie polegające na 2-krotnym
    > odczytywaniu matrycy podczas otwarcia migawki w celu ograniczenia
    > prześwietleń. Prosty i pomysłowy zabieg.

    Wcale nie.
    Uparty będę :)

    Wstaw sobie w kadr coś co "przepala" piksele, typowo lampy w nocy,
    i porównaj sobie zdjęcia i film z kompakta, ujrzysz o co chodzi.
    Aby uniknąć efektu "ściekania" prześwietlonych miejsc migawka
    mechaniczna musi być podczas transportu danych *zamknięta*.
    Do tego dochodzi jeszcze sprawa owego transportu; proste
    i nieskomplikowane sprawdzenie fps serii zdjęć wskazuje, że
    caly jeden producent sprężył się i opanował używanie matryc
    które są w stanie w "rozsądnym" czasie (1/60s) zrzucić
    zdjęcie w pełnej rozdzielczości przy niepięciocyfrowej cenie.
    Tak, Casio, koniec listy.

    Nie wiem czy nie pomyliłeś gdzieś opisów - bo jak o matrycę EXR
    chodzi, to *naświetlana* jest przez dwa różne czasy (przy czym
    one nachodzą na siebie), ale transport jest robiony *raz* :)
    Zamknięcie migawki, i dopiero potem przesuwanie danych.

    > No i w tym rzecz - w kompromisach. Jeśli ma być małe,

    Ale muszę zaprotestować - było o "dynamice", nie czułości, zaś
    to że nie produkuje się wszystkich MOŻLIWYCH modeli rozwiązań
    to problem ekonomiczny.

    > to i nie tak skuteczne jak duże. Itd.

    Ale spokojnie przeskakuje barierę o której była mowa, a *może*
    przeskoczyć ją jeszcze o co najmniej rząd (dziesiętny) wartości
    jak nie dwa, tylko chętni na masową matrycę w opłacalnej dla
    producenta cenie musieliby się znaleźć.

    pzdr, Gotfryd