  • 11. Data: 2009-07-02 07:34:30
    Temat: Re: Jak ja to zrobiłem?
    Od: kibic <a...@o...pl>

    poprawiła sie franca w czasie robienia zdjęcia i wszystko

  • 12. Data: 2009-07-02 08:15:17
    Temat: Re: Jak ja to zrobiłem? [a może winieta centralna?]
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > http://farm4.static.flickr.com/3553/3678906855_db5e4
    7ee05_o.jpg

    > Aparat to Konica Minolta Dimage A2 z podłączonym makrokonwerterem Raynox
    > DCR-250. Wszelkie dane o ekspozycji są w exif-ie zdjecia.
    >
    > Przyznam, ze mimo dość długiego zastanawiania nie jestem w stanie
    > wytłumaczyć uzyskanego efektu.

    Jako profan-amator nie bardzo potrafię przeanalizować podawane wyjaśnienie z
    lampą -nie znam sie dobrze na współpracy migawki z fleszem, ale wydaje mi się
    na oko wiarygodne. Zwłaszcza, że niektórzy zgłaszają,iż widzieli już podobny
    efekt.
    Męczy mnie jednak jeszcze jedna alternatywa. Troche spekuluję-teoretyzuję,
    wiec nie bijcie, jeśli piszę bzdury:
    Jaka była odległość aparatu z tym Raynox-em od owada i trawki oraz jaki jest
    otwór aperturowy tego konwertera?
    Chodzi mi o to, czy ewentualny kąt aperturowy [w sensie takim, jak np. dla
    obiektywu mikroskopu] nie był na tyle duży, że główka owada nie tyle zasłania
    trawkę, co ją po prostu winietuje [centralnie]. Inaczej mówiąc, owad zasłania
    trawę tylko dla centralnych partii apertury wejściowej obiektywu z
    konwerterem, natomiast przez jej brzegowe fragmenty światło od trawy dociera
    do płaszczyzny obrazowej. Wg. mnie to ma sens, bo oba obiekty [oko owada i
    trawa] leżą blisko płaszczyzny przedmiotowej [dla której ustawiona jest
    ostrość] w granicach głębi ostrości.
    Zauważcie, że np. w obiektywach lustrzanych [podobnie jak w niektóych
    lustrzanych teleskopach optycznych] mamy centralną obstrukcję wtórnego
    lusterka i tym samym centralne winietowanie. Jest ono jednak niezauważalne
    [tak samo jak paprochy na szkle obiektywu], bo przedmiot, na który ustawiona
    jest ostrość jest dużo dalej [pewnie nawet w trybie macro dla Rubinarów].
    Wystarczy jednak rozstroić ostrość i natychmiast cień wtórnego lustra wyłazi
    [ten efekt znam co prawda z teleskopów, ale akurat mam tzw. Maka, czyli
    optycznie to jest to samo co MTO czy Rubinar]
    Pozdrawiam
    -J.

  • 13. Data: 2009-07-02 08:24:56
    Od: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>

    Witam!

    W liście datowanym 1 lipca 2009 (23:17:21) napisano:

    > Zwróćcie uwagę na trawkę nachodząca na głowę owada.

    Za duzo trawki to Wy chyba palicie ;) Tutaj nic specjalnego, pewnie
    dluzszy czas naswietlaania plus moze jakis blysk lampa, tam gdzie bylo
    zdzblo przez jakis czas zachowal sie ciemny kontur.

    --
    Pozdrowienia,
    Maciej Kurkiewicz aka Sesjusz

  • 14. Data: 2009-07-02 08:31:16
    Od: XX YY <j...@u...at>

    > http://farm4.static.flickr.com/3641/3678905957_9838a
    07b89_o.jpg

    > Zwróćcie uwagę na trawkę nachodząca na głowę owada. Którędy ona właściwie

    po pobieznym przejrzeniu zdjecia, niesty brakuje mi troche czasu
    sprawa jest prosta i oczywista.
    Glowa muchy jest nieprzezroczysta dla oka ludzkiego
    ale mocne swiatlo lampy ja przeswietlilo i zobaczyles bliskie tlo.

    to tak jak skora ludzka jest nioeprzezroczysta , a jak sie umiesci
    silna lampe z drugiej strony to sie ja przeswietla.

    pytanie dlaczego z drugiej strony nie jest przezroczysta ?-
    zobacz na uklad tej glowki jest tam pod skosnym katem tzn dla swiatla
    lampy "grubsza" i nie ma nic w jej poblizu.
    ´

    to cala prawda-lampa przeswietlila " na wylot " glowe tego ssaka.

    XXX

  • 15. Data: 2009-07-02 10:38:27
    Od: "Zgubior" <z...@g...com>

    Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:yhawd4q5ynpp.da42swc1o3ta$.dlg@40tude.net...

    > Doucz się...

    Chodzi Ci o to, że tryb "rear" to mało precyzyjne, zależne od aparatu
    określenie (bardziej precyzyjne byłoby "tryb z synchronizacją na drugą
    kurtynę")? Czy może chodzi Ci o to, że zupełnie się pomyliłem? Jeśli to
    drugie to chętnie się douczę.

    pozdrawiam

  • 16. Data: 2009-07-02 10:44:39
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Thu, 2 Jul 2009 01:31:16 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    > to cala prawda-lampa przeswietlila " na wylot " glowe tego ssaka.

    Ech, niektórym ssakom na prawdę przydałoby się prześwietlić głowy na
    wylot.

    Ale gratuluję, podwójny Nobel gwarantowany :D

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 17. Data: 2009-07-02 12:28:35
    Temat: Re: Jak ja to zrobiłem? [a jednak lampa i poruszenie]
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]
    > efekt.
    > Męczy mnie jednak jeszcze jedna alternatywa. Troche spekuluję-teoretyzuję,

    Po lekturze sąsiedniego wątku "Co to za efekt?" też obstawiam raczej
    poruszenie i lampę -w tamtym przypadku to jedyne możliwe wyjaśnienie,
    geometrię z moich dywagacji możemy tam [i chyba tu też] wykluczyć ;-). Z
    resztą sam o mało co nie wyprodukowałem czegoś podobnego -wyszedł mi
    tylko "duch" kelnera na tle modelu statku w restauracji, bo robiłem całkiem
    bez lampy.
    Pozdrawiam
    -J.

  • 18. Data: 2009-07-02 12:37:02
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    J. napisał(a):
> [...]

    > Po lekturze sąsiedniego wątku "Co to za efekt?" też obstawiam raczej
    > poruszenie i lampę -w tamtym przypadku to jedyne możliwe wyjaśnienie,

    A czułek?
    Obstawiam, że jednak bydlę prześwituje.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 19. Data: 2009-07-02 15:12:18
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 1 Lip, 23:17, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:
> [...]
    07b89_o.jpg

    > Zwróćcie uwagę na trawkę nachodząca na głowę owada. Którędy ona właściwie
    > przebiega? Trawka jest ewidentnie za ciałem owada, dlaczego więc jej obraz
    > nakłada się na obraz głowy (głowa owada na 100% nie była półprzezroczysta)?
    > Zdjęcie jest takie, jak wyszło z aparatu, obróbka w komputerze ograniczyła
    > się do zmniejszenia i lekkiego podostrzenia po zmniejszeniu (mam tak
    > ustawione automatycznie w Irfan View). Dla ułatwienia analizy dziwnego
    > efektu załączam też crop odpowiedniego fragmentu kadru bez zmniejszania:

    Bo nie głowa jest półprzeźroczysta tylko złożone oczy są
    przeźroczyste
    co jest do zobaczenia tylko przy jaśniejszym tle.
    Zobczacz, że oprócz zielonej trawy widać jeszcze jakiś dodatkowy
    "żółto-beżowy patyczek" - też go widać i oczy też są jaśniejsze niż
    reszta głowy.

  • 20. Data: 2009-07-02 15:13:33
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 2 Lip, 07:50, Marx <M...@n...com> wrote:
    > zauwaz ze trawka wlazi nie tylko na glowe ale i na tulow
    > Marx

    Odbicie światła tylko od jasnego ciała osy(?)