  • 21. Data: 2009-10-01 10:01:29
    Temat: Re: Jak i gdzie sprzeda? kod ?r?d?owy i prawa autorskie.
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    pkorbut wrote:

    > Ze skompilowaniem? Dlaczego? Projekty OS z reguły mają dokładne informacje o
    > środowisku potrzebnym do budowania ze źródeł, jak open to open...
    >
    > Z zaoferowaniem? Wyobraź sobie, że pojawia się w siecie news, że tu i tu leży
    > sobie na ftp-ie skompilowany Photoshop ze free, za pół godziny wie o tym cały
    > świat, rzecz idzie w breaking news ;))).
    > A jak "oferuje się" Gimp-a? Notkę się na stronie umieszcza, że jest nowa
    > wersja... Zresztą spróbuj teraz tego Gimp-a skomercjalizować, zarobisz na tym coś?

    Na pluginach do Gimpa - czemu nie 8-) I to jest ten biznes - mając
    przewagę, o której pisał Mateusz jest szansa.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 22. Data: 2009-10-01 10:20:08
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

    > Jak pisałem obok - to się może dobrze sprawdzać, gdy chodzi
    > o biblioteki (vide Trolltech i Qt). Przy aplikacjach może być gorzej,
    > choć w jakiś niszach - czemu nie. Można też próbować skonstruować taki
    > biznes: otwieramy wersję "bazową", a potem z rynku ściągamy najlepsze
    > pomysły rozwojowe razem z ich twórcami.
    ... bywa roznie jest wiele pomyslow jak wykorzystac open,
    czesto jest to wlasnie polaczenia z druga czescia zamknieta - np.
    specjalne programy do zarzadzania lub zamkniety hardware (digium/mainframe'y ibm)
    lub firma zarabia na wdrozeniach dla bardzo wymagajacych klientow
    (gnat ada,rtems) robiocych w oparciu o to jakies czolgi albo satelity,
    czyli rozwiazania za kase z jednym dodatkowym zerem albo nawet dwoma.
    natomiast nie za bardzo widac rynek dla pojedynczej, specyficznej,
    pisanej wlasciwie habbystyczni, pod potrzeby autora, aplikacji. Otwarcie
    aplikacji mogloby to zmeinic. Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 23. Data: 2009-10-01 11:30:54
    Od: Roman Werpachowski <r...@g...com>

    On 1 Oct, 11:20, Adam Przybyla <a...@r...pl> wrote:
> [...]
    > lub firma zarabia na wdrozeniach dla bardzo wymagajacych klientow
    > (gnat ada,rtems) robiocych w oparciu o to jakies czolgi albo satelity,

    Ale wtedy to juz nie jest, najbardziej dochodowy, model "shrinkwrap
    software". Wtedy tak naprawde nie zarabiasz na programowaniu, tylko na
    sprzecie albo wdrozeniach. Obie rzeczy skaluja sie slabiej niz
    sprzedaz licencji, bo koszt marginalny licencji jest 0, a sprzetu czy
    pracy Twoich konsultantow -- niezerowy.

    RW

  • 24. Data: 2009-10-01 12:13:12
    Od: Mateusz Loskot <s...@s...net>

    Roman Werpachowski wrote:

    > To jest taka fikcja którą niektórzy lubią wciskać naiwnym.

    Nie, to nie jest fikcja. Nie jestem ewangelistą ani jednego ani drugiego
    podejścia. Osobiście stoję w mało komfortowym rozkroku, bo od dłuższego
    czasu pracuję w 100% proprietary jak również w programach w 100%
    otwartych. Ale daje mi to pewien obiektywizm, IMO.

    Podaj mi przykład produktu proprietary, który został otwarty a następnie
    z powodu otwarcia business padł.

    Ja na mogę na tomiast podać przykłady produktów, które zostały otwarte
    i dzięki otwarciu zyskały oraz stworzyły konkretny i zarabiający
    business na ich bazie (na początek dwa: Autodesk MapGuide, Autodesk
    Feature Data Objects).

    Oczywiście, jeśli przychody firmy X bazują w 99% na sprzedaży
    pudełkowanego oprogramowania, to pełne otwarcie kodu może być szalonym
    pomysłem (ale nie jest powiedziane że nie powiodło by się, a nóż...).

    Mateusz Loskot, http://mateusz.loskot.net
    Charter Member of OSGeo, http://osgeo.org

  • 25. Data: 2009-10-02 06:43:51
    Od: "pkorbut" <p...@i...pl>

    > Podaj mi przykład produktu proprietary, który został otwarty a następnie
    > z powodu otwarcia business padł.

    A znasz przykład projektu, który rozwinął się jako open source, następnie został
    zamknięty i business przyniósł jakieś sensowne pieniądze...?

    PK

  • 26. Data: 2009-10-02 07:00:24
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 2 Paź, 08:43, "pkorbut" <p...@i...pl> wrote:

    > A znasz przykład projektu, który rozwinął się jako open source, następnie został
    > zamknięty i business przyniósł jakieś sensowne pieniądze...?

    A po co go zamykać, skoro można robić biznez bez zamykania?
    Nie mówiąc o tym, że w zależności od tego jak projekt został
    utworzony, jego zamknięcie może być niemożliwe. Zwykle przejście
    pomiędzy "zamknięty" i "otwarty" jest tylko w jedną stronę.

    --
    Maciej Sobczak * www.msobczak.com * www.inspirel.com

  • 27. Data: 2009-10-02 07:09:57
    Od: "pkorbut" <p...@i...pl>

    > A po co go zamykać, skoro można robić biznez bez zamykania?

    Po to żeby zostawić konkurencję za drzwiami.

    > Nie mówiąc o tym, że w zależności od tego jak projekt został
    > utworzony, jego zamknięcie może być niemożliwe. Zwykle przejście
    > pomiędzy "zamknięty" i "otwarty" jest tylko w jedną stronę.

    Tak został utworzony jak w tym wątku rozważamy - jednoosobowo. I autor
    deklaruje, że następna wersja będzie już bez źródełek, ewentualnie deklaruje
    usunięcie dodanych przez innych w tak zwanym międzyczasie fragmentów.
    Oczywiście, o ile autor w projekcie zachował pozycję lidera i dodatki innych nie
    są krytyczne (to takie zastrzeżenie, żeby dyskusja nie obsunęła się w rozważanie
    absurdów...).

    PK

  • 28. Data: 2009-10-02 07:25:21
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    pkorbut <p...@i...pl> wrote:

    > A znasz przykład projektu, który rozwinął się jako open source, następnie został
    > zamknięty i business przyniósł jakieś sensowne pieniądze...?
    ... nie rozpatryujmy tego w kategoriach binarnych, podejrzewam, ze
    duzo firm w pewnej chwili dodalo jakis element, dodatki zamkniete
    - patrz mysql czy openoffice, za tym stoja juz powazne pieniadze.
    Nie liczylbym na to ze zechca totalknie odciac sie od korzeni.
    BTW, kiedys byla jedna gierka robiona w ten sposob. Przyznam, niespecjalnie
    mnie to interesowalo. Po osiagnieciu pewnego etapu zamkneli ja i zaczeli
    sprzedawac. Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 29. Data: 2009-10-02 11:07:37
    Od: Mateusz Loskot <s...@s...net>

    pkorbut wrote:

    > A znasz przykład projektu, który rozwinął się jako open source, następnie został
    > zamknięty i business przyniósł jakieś sensowne pieniądze...?

    Znam. Na przykład Nessus:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nessus_(software)

    Nie mam jednak żadnej wiedzy na temat sensowności pieniędzy, itp.

  • 30. Data: 2009-10-03 14:12:41
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Paweł Kierski <n...@p...net> napisał(a):

> [...]
    szkodziĹ&#65533;aby zyskom, wystarczy so
    > bie
    Powstaje fafdziesiÄ&#65533;t f
    > orkĂłw i
    >
    > Jak pisaĹ&#65533;em obok - to siÄ&#65533; moĹźe dobrze sprawdzaÄ&#65533;, gdy
    chodzi
    > o biblioteki (vide Trolltech i Qt). Przy aplikacjach moĹźe byÄ&#65533; gorzej,

    Nie wiem ile zarabia MySQL. Mają otwarte źródła i darmowe prodykty dla
    niekomercyjnych. Jak oni stoją? Dobrze czy kiepsko?