    From: Paweł Kierski <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Jak i gdzie sprzeda? kod ?r?d?owy i prawa autorskie.
    Date: Mon, 12 Oct 2009 09:57:16 +0200

    op23 wrote:

    > Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net>

    > W kontekście otwarcia oprogramowania to trochę inny wymiar ma.
    > Autorstwo: autorem staje się każdy niezależnie od swojego udziału,

    Zgadza się.

    > więc
    > choć pierwotny autor zachowuje to prawo osobiste to jego duży udział
    > marginalizuje się.

    Nie ma "pierwotny autor". Jest autor lub współautorstwo. Co do praw
    osobistych - udział jest równy, bo każdy ze współautorów jest pod tym
    względem równy.

    > Majątek: chcąc wykorzystać program komercyjnie trzeba
    > zapłacić każdemu adekwatnie do jego udziału.

    Chcąć skorzystać z praw majątkowych (czy to w przypadku licencji, czy
    przeniesienia prawa), trzeba mieć stosowną zgodę/umowę z aktualnym
    właścicielem praw majątkowych. Czy (współ)autorzy byli wynagradzani
    i w jakim stosunku, to rzecz, która musi być uregulowana wcześniej.
    Inaczej nie ma w ogóle o czym mówić.

    > Jakich trzecich ???

    Chcę sobie użyć programu (czyli uzyskać licencję na użytkowanie).
    Jestem stroną umowy licencyjnej. Są autorzy, którzy zostali jakoś
    wynagrodzeni albo nie, ale mnie to nieszczególnie interesuje. Dla mnie
    drugą stroną umowy licencyjnej jest właściciel praw majątkowych. Czasem
    jest to autor/autorzy. Ale jeśli tak nie jest, to autorzy są dla mnie
    osobami trzecimi. Jedyne, czego oczekuję od drugiej strony umowy, to że
    faktycznie jest w prawie udzielić mi licencji, tzn. m.in. że z autorami
    jest kwita. A czy im zapłacił, czy uścisnął dłoń, czy sam jest autorem
    to dla mnie sprawa drugorzędna.

    > Mowa o open source w którym zaczyna brać więcej osób
    > niż ta jedna. Gdyby chodziło o samo open source to program nie ma szansy
    > rozwinąć się bardziej a tylko zostać skradziony.

    Tu niestety nie jestem w stanie prześledzić twojego rozumowania...

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net