    Date: Fri, 28 Jan 2011 13:48:00 +0100
    From: Yans van Horn <y...@n...spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
    <ihq11j$sh1$1@inews.gazeta.pl>
    <4d408ff3$0$2489$65785112@news.neostrada.pl>
    <ihq4v2$bhh$1@inews.gazeta.pl>
    <4d41407a$0$2454$65785112@news.neostrada.pl>
    <ihs8jd$16l$1@inews.gazeta.pl>
    <4d41f06f$0$2445$65785112@news.neostrada.pl>
    <ihu2ab$hie$1@inews.gazeta.pl>

    On 2011-01-28 10:25, RadekNet wrote:

    > I tak 3 razy? Niesadze, poniewaz inne elementy samochodu trzeba naprawiac.

    Jeśli to nie szczęście, to jest to pocieszająca opinia :-) Zwłaszcza w
    świecie jednorazówek :-)

    > Pewnie tak jest, ale to rowniez odnosi sie do manuali. Np. skrzynie w
    > Roverach 400 podobno sa bardzo slabe (tzn mialem takiego i opinia jakby
    > sluszna, bo byl z nia problem).

    Z tą różnicą, że manual od dużego obciążenia nie będzie się rozgrzewał w
    istotny sposób. Po prostu jak jest źle zaprojektowany do obciążenia, to
    się najzwyczajniej zacznie rozlatywać :-)
    Jeśli prawidłowo, to zniesie to mężnie :-)

    > Tylko w silniku zaleca sie wymiane oleju srednio 5 razy czesciej niz w
    > skrzyni, wiec i koniecznosc tej wymiany bardziej...konieczna ;)

    Tu zapewne masz rację :-) Choć widzę różne, opinię - producent
    przeważnie wspomina o okolicach 90-100k, użyszkodnicy widzę, że
    zmieniają częściej. W sumie nie dziwię im się.. koszt zmiany niewielki a
    być może uchroni od wydatków związanych z awarią :-)

    > Ale praktyka pokazuje, ze o skrzyni mozna zapomniec. Odpukac, ale do tej
    > pory zawsze przy wymianie byl wlasciwy poziom starego oleju a skrzynia
    > jest sucha.

    Ok, wyciągu może nie być... jednak olej ładnie czerwony napewno też nie
    jest, pewnei bliżej mu do smażonego brązowego :-)

    > Wiesz, nie bede sie upierac, bo moze przecietny user automatu jezdzi
    > spokojniej niz przecietny user manuala, ale tak bylo.

    Nie polemizuję z tym :-) Może tak jest, a może i kilka innych
    czynników... tak czy inaczej jest to pewnym zaskoczeniem.

    > Jakbys znalazl jakies opracowanie na ten temat to podaj linka. Domysly
    > domyslami, a jestem ciekaw jak to wyglada w praktyce.

    Tu masz (skromne) info na temat wpływu temperatury ATF na jego
    utlenianie (żywotność):
    http://www.digi-panel.com/digidevicesweb/trannyoil.h
    tm
    http://www.roscommonequipmentcenter.com/news_notes/n
    n15.pdf

    > Nawet jak po calej nocy za kolkiem wjezdzasz w miasto? ;)

    To mi sie rzadko zdarza :-) No i dłuższe dystanse staram się przejechać
    szybko niż wolno - dynamiczna jazda chroni przed zaśnięciem :-), no i
    robię przerwy :-)

    > Zle sie wyrazilem... chodzi mi o to, ze tam nie masz sztywnych
    > przelozen, biegi sa jakby plynne. Wydaje mi sie, ze wlasnie dzieki temu
    > mozna bylo jezdzic 2 biegowym automatem autem, w ktorym manual byl 4
    > biegowy.

    Wyjaśnij :-) Chodzi Ci o poślizg w konwerterze ?

    > Bo jak sie zepsuje manual to nie pisesz o tym w sieci tylko jedziesz do
    > pierwszego lepszego mechanika na naprawe? A automat Cie przeraza na
    > tyle, ze musisz sie spytac o porade w sieci? ;)

    Niektórzy piszą :-) O manualach też dużo wątków.

    > Tzn w przypadku jaki mamy teraz, to na pewno byla by wlozona uzywka.
    > Raz, ze jedna lezy w garazu, a dwa, ze na allegro kupisz za 500-600 zl.

    No to jesteś w tej szczęśliwej sytuacji, że używany automat jest dośc
    tani :-) W innych samochodach, dysproporcja między ceną manuala a
    automatu bywa znacznie większa.

    > Tylko, ze w starym aucie nie wiem jak ktos "wykorzystywal mozliwosci"
    > kiedy auto juz nie bylo nowe, a jeszcze nie trafilo w Twoje rece. To
    > problem wszystkich uzywek, ale silnik z automatrem ma wieksze szanse na
    > lepsze zycie.

    Hmm... coś w tym chyba jest :-)

    > No i automatu nie kupuja "mlodzi gniewni" z reguly ;)

    To moze być cenna uwaga! :-)

    > Oczami wyobrazni widze moja kobiete... raz za wysoki bieg, raz za niski,
    > czasami mocne szarpniecie i zdlawienie silnika.. itd ... ;)

    Ale napewno dała by się sprowadzić na właściwą drogę :-) Musisz nieść
    kaganek oświaty :-)

    > Dla mnie kiedys idealnym zestawem do domowego uzytku bylo Volvo 760 2.8
    > (albo 2.4 diesel TIC) z automatem plus Volvo 480 (akurat to byla slaba
    > wersja, ale tez jezdzilo) 1.7 z manualem :)

    Chętnie się skuszę jeszcze na potestowanie :-) Tylko musi się trafić
    okazja :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik