  • 31. Data: 2009-10-31 11:49:03
    Temat: Re: Jak bezbolesnie i prosto rozmontowac obudowe DIP
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 31 Oct 2009 11:26:19 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello Verox,
    >Próbowałem - powstała maź, która się nawet palić nie chciała. Ale to
    >wynikało z faktu, że nie wiedziałęm, że do poprawnego nitrowania
    >potrzeba mieszaniny nitrującej a nie "dymiącego" kwasu azotowego
    >tylko.

    Ciekawe co w tej mazi bylo.

    Tylko wiecie .. nie wiem czy mozna sie tym chwalic.
    Teraz to pewnie z 5 lat grozi.

    J.

  • 32. Data: 2009-10-31 12:00:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Saturday, October 31, 2009, 12:49:03 PM, you wrote:

    > Ciekawe co w tej mazi bylo.
    > Tylko wiecie .. nie wiem czy mozna sie tym chwalic.
    > Teraz to pewnie z 5 lat grozi.

    Trzeba się chwalić - to za komuny było - ustrój siłą obalałem ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 33. Data: 2009-10-31 20:02:00
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Verox napisał:

    > Co to oleum ? To stężony azotowy ?

    Nadstężony siarkowy - stężenie przeliczeniowe rzędu 113%. Czyli kwas
    siarkowy w którym rozpuszczono dodatkowe 30% trójtlenku siarki - można
    wody dolać i nadal będzie bezwodny. Rzecz konieczna do nitrowania
    ostrego - żeby wżenić bawełnie, fenolowi czy toluenowi trzy grupy
    nitrowe trzeba mieszaninę nitrującą zrobić na oleum, bez tego wlepia się
    jedną, w porywach (parę procent produktu reakcji) dwie - a to nie ma
    własności wybuchowych, ot, lepiej palne, jednonitroceluloza po
    zmieszaniu z kamfora jako plastyfikatorem służyła do produkcji celuloidu
    - kopcia zrobić można ale bomby już nie.

    --
    Darek

  • 34. Data: 2009-10-31 20:45:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Czyli kwas siarkowy w którym rozpuszczono dodatkowe 30% trójtlenku
    > siarki - można wody dolać i nadal będzie bezwodny.

    W szkole co innego młodym chemikom mówią na temat wlewania wody do kwasu.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2009-10-31 21:20:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Sat, 31 Oct 2009 21:02:00 +0100, "Dariusz K. Ładziak"
    <l...@w...pdi.net> wrote:

> [...]
    >ostrego - żeby wżenić bawełnie, fenolowi czy toluenowi trzy grupy
    >nitrowe trzeba mieszaninę nitrującą zrobić na oleum,

    Toluen nitruje się trzykrotnie mieszaniną nitrującą zrobioną ze
    stężonych kwasów azotowego i siarkowego, nie jest potrzebne oleum.
    Kolejne nitrowania prowadzi się w coraz wyższych temperaturach
    otrzymując ciekłą mieszaninę głównie trinitropochodnych. Potem usuwa
    się inne niż 2,4,6-trinitrotoluen izomery w bardzo prostym etapie i
    otrzymuje się TNT.
    Fenol nitruje się łatwiej niż toluen, i tu nie jest potrzebne oleum.
    Przy nitrowaniu celulozy cały problem polega na uniknięciu hydrolizy,
    w wypadku przeciwnym otrzymuje się "lepką maź".
    Przy okazji: ogólna zasada mówi, że ciecz o większej gęstości wlewa
    się do cieczy o mniejszej gęstości.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 36. Data: 2009-10-31 21:56:53
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 31 Oct 2009 22:20:15 +0100, Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > w wypadku przeciwnym otrzymuje się "lepką maź".
    > Przy okazji: ogólna zasada mówi, że ciecz o większej gęstości wlewa

    Wiedziałem, że nitrowanie nie mogło być aż tak proste jak to opisał Verne :-)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 37. Data: 2009-10-31 22:00:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Przy okazji: ogólna zasada mówi, że ciecz o większej gęstości wlewa
    > się do cieczy o mniejszej gęstości.

    E tam. Ja wlewam rum do herbaty. A czasem też wódkę do koli. Ta ogólna
    zasada, to przesąd.

    Jarek (a może by tak kiedyś spróbować odwrotnie?)

  • 38. Data: 2009-10-31 22:16:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Paweł,

    Saturday, October 31, 2009, 10:20:15 PM, you wrote:

    > Toluen nitruje się trzykrotnie mieszaniną nitrującą zrobioną ze
    > stężonych kwasów azotowego i siarkowego, nie jest potrzebne oleum.

    Nie jest warunkiem bezwzględnym, jeśli masz dostęp do kwasu azotowego
    o odpowiednim stężeniu. Jeśli stężenie kwasu azotowego jest zbyt małe,
    oleum dzięki wolnemu SO3 ładnie kwas azotowy "osuszy".

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2009-10-31 22:18:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Verox,

    Saturday, October 31, 2009, 10:56:53 PM, you wrote:

    > Wiedziałem, że nitrowanie nie mogło być aż tak proste jak to opisał Verne :-)

    Ale Verne opisał mieszaninę nitrującą - nie nitrował gliceryny samym
    kwasem azotowym. A to, że proces opisał w sposób uproszczony, to
    akurat nie jest dziwne - komu potrzebni byli amatorzy produkujący
    nitroglicerynę w stodole?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 40. Data: 2009-11-02 12:18:43
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Miedź, kochaneńki, miedź... Póki nie rozbierzesz to nie wiesz jaka jest
    > metalizacja a na układy z metalizacja miedziana obecnie łatwo się nadziać.
    > Takoż wszelkie warstwy metalizacji pośrednich, wszelkie via - często z
    > wolframu albo molibdenu są robione a to już jest narażone na reakcję z
    > azotowym.

    nikt nie twierdzi, ze to metoda dobra zawsze. Gosc chce sobie zrobic
    potke struktury i moge sie zalozyc, ze wiekszosc prosytych scalakow ma
    metalizazje z Al a nie z Cu.

    > Zresztą z tym niezjadaniem aluminium to też nie tak - Al w masie w
    > azotowym się powinno spasywować i nie reagować ale warstwa cienka ma
    > szansę utlenić się na wylot zanim dostateczną grubość tlenku wytworzy -
    > sprawdź jakie w elektrochemii wytwarza się warstwy przy alodynowaniu a
    > jaką grubość ma naparowany/napylony próżniowo metal na krzemie.

    A myslisz, ze takie proste procesorki to maja jakies ultracienkie
    warstw? W necie mozna znalezc sporo "domowo" strawionych ukladow i jakos
    to nawet dziala.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.