  • 1. Data: 2010-09-26 06:21:13
    Temat: Jaja przy podawania wartosci ISO
    Od: "Adameck" <a...@o...pl>

    Witam !

    Albo ja nie umie czytac wykresow, albo portal DxOMark ma popsuty sprzet do
    mierzenia czulosci albo jest jeszcze trzecia opcja - producenci podaja wartosci
    ISO w swoich aparatach, ktora jest daleko odbiegajaca od rzeczywistosci !
    Do rzeczy: zrobilem porownanie Olka E-PL1, Soniaka NEX5 i Panasa GF1 pod
    wzgledem czulosci ISO. No i skupiamy sie na zestawienie realnej, zmierzonej
    czulosci a nie takiej, ktora nam podaje aparat. No i mamy takie jaja, popatrzcie
    - okazuje sie, ze E-PL1 ma o polowe mniejsza czulosc niz GF1 co oznacza, ze przy
    ogladaniu sampli pod lupa nalezy porownywac olkowskie ISO 400 z panasonikowym
    ISO 200 ! Soniak tez nie zachwyca, zmierzone ISO tez jest mocno ponizej podanej
    wartosci. Zobaczcie sami:

    Wartosc nominalna ISO 200

    Wartosci zmierzone:

    E-PL1 - ISO 123
    NEX5 - ISO 133
    GF1 - ISO 261

    -----------------------------

    Wartosc nominalna ISO 400

    Wartosci zmierzone:

    E-PL1 - ISO 234
    NEX5 - ISO 267
    GF1 - ISO 594

    -----------------------------

    Wartosc nominalna ISO 800

    Wartosci zmierzone:

    E-PL1 - ISO 467
    NEX5 - ISO 524
    GF1 - ISO 1184

    -----------------------------

    Wartosc nominalna ISO 1600

    Wartosci zmierzone:

    E-PL1 - ISO 958
    NEX5 - ISO 1052
    GF1 - ISO 2316

    -----------------------------

    Jak ktos nie wierzy niech zerknie na portal:

    http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Co
    mpare-sensors/%28appareil1%29/643|0/%28appareil2%29/
    632|0/%28appareil3%29/652|0/%28onglet%29/0/%28brand%
    29/Olympus/%28brand2%29/Panasonic/%28brand3%29/Sony

  • 2. Data: 2010-09-26 09:39:23
    Temat: Re: Jaja przy podawania wartosci ISO
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 26 Sep 2010 08:21:13 +0200, Adameck napisał(a):

    > Witam !
    Szalom,

> [...]
    > ISO w swoich aparatach, ktora jest daleko odbiegajaca od rzeczywistosci !
    [..ciach..]

    Ameryki nie odkryłeś, sprawa stara jak fotografia cyfrowa, chociaż
    analogowa pewnie też, bo negatywy mają sporą tolerancję, acz pozytywy,
    jak sądzę były dokładniejsze pod względem ISO/ASA.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 3. Data: 2010-09-26 10:53:53
    Od: TomekM <t...@g...com>

    A potem się ludzie podniecają,
    że te nowe aparaty robią takie super fotki przy 1600ASA ;);)

  • 4. Data: 2010-09-26 12:12:12
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Adameck pisze:
> [...]
    > ISO w swoich aparatach, ktora jest daleko odbiegajaca od rzeczywistosci !

    Ale czy to ważne?
    Naświetlaj na histogram, zobacz przy którym iso od którego miejsca lewej
    strony wykresu zaczyna się dramat i unikaj dynamiki, która tam wchodzi.
    W dzisiejszych amatorskich konstrukcjach można przy wejściu w prawą
    połówkę histogramu mieć czyściutkie iso1600 (tak zwane).
    Wartości bezwzględne w praktyce nie mają znaczenia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 5. Data: 2010-09-26 13:43:30
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Adameck:

> [...]
    632|0/%28appareil3%29/652|0/%28onglet%29/0/%28brand%
    29/Olympus/%28brand2%29/Panasonic/%28brand3%29/Sony

    A czy ktoś wie może jaka jest metodologia tych pomiarów? Mam na mysli RAW,
    bo w JPG rzecz jest oczywista.

  • 6. Data: 2010-09-29 11:34:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adameck" <a...@o...pl> napisał
> [...]
    > podaja wartosci
    > ISO w swoich aparatach, ktora jest daleko odbiegajaca od

    Ja sie tam wcale nie dziwie - robisz taki aparacik to wazne jest
    dla ciebie ustawienie zakresu/wzmocnienia przetwarzania takiego
    zeby dobrze wyszlo, a ile to ISO odpowiada to juz drugorzedne.

    Moze sie tez okazac ze zalezy to od temperatury, widma oswietlenia
    itp - powodujace ze w tym laboratorium wychodzi inaczej niz w
    innym.

    A jak mierzyli - przez obiektyw ? Bo przyslona obiektywu jest tylko
    przyblizona, szczegolnie jesli to zoom.

> [...]
    > oznacza, ze przy
    > ogladaniu sampli pod lupa nalezy porownywac olkowskie ISO 400 z

    Albo po prostu wybrac zdjecia w niezbyt dobrym oswietleniu, byle
    tym samym, na tym samym czasie [ha ha - tez moze klamac] i zobaczyc
    jak wygladaja - nie wnikajac czemu tak.

    J.