  • Data: 2011-11-26 17:07:18
    Temat: Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
    Od: "t-1" <t...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:721b7733-f88e-4385-9950-ce3fe295de9c@r9g2000vbw
    .googlegroups.com...
    Jestem w trakcie porzadkowania instalacji w domu. Dotychczas nie bylo
    porzadnie zrobionego PE. Samo N i faza.
    Teraz robie wszedzie PE i N ale PE jeszcze nie podpialem do
    uziemienia.

    No i przy podpinaniu kolejnego gniazdka okazalo sie ze bolec
    "swieci" (sprawdzanie neonówkowym śrubowkrętem. Po zmierzeniu napięcia
    N-PE wyszlo ponad 70V.
    Wszystkie N i PE podpiete do dwu szyn w jednej skrzynce.
    Zaczalem szukac przyczyny.
    Odlaczylem wszystkie wtyczki z bolcami i napiecie miedzy PE i N spadlo
    do okolo 5V (mierzone miernikiem marketowym).
    Podlaczylem wszystko (komputer, monitor, ups, telewizor, lodowke) co
    ma bolec i napiecie wzroslo do okolo 23V.
    Podlaczylem piekarnik i plyte gazowa z zapalarka elektryczna i
    napiecie wzroslo do 70V.
    Zwarcie PE i N nie wywala korkow. Niestety nie mam amperomierza wiec
    nie wiem ile tam pradu plynie.
    Wszedzie mam porzadek z "kolorami". N - niebieski do prawej dziurki w
    gniazdku, PE do bolca.

    Pytanie:
    Czy to normalne ze urzadzenia tak "popuszczaja" napiecie na przewod
    PE?
    Jakie napiecia moga byc pomiedzy PE i N zeby bylo w normie?

    Podejrzewam ze jak podepne roznicowke to beda cyrki. Instalacja nowa i
    wlasciwie prosta. Puszek mam w sumie 3 sztuki i wszystkie kable jak
    ida to prosto z gniazdka do skrzynki.

    PS.
    Jakby co to mam znajomego elektryka wiec podejdzie o zerknie ale
    chcialbym zrobic/sprawdzic sam.

    Gdy zadajesz takie pytania odpowiem Ci tak:
    Nie rób tego sam bo Cię prąd zabije.
    PE nie może wisieć w powietrzu!
    PE musi być połączone z N na wejściu instalacji.
    I może być ten punkt dodatkowo dobrze uziemiony.
    W każdym trochę bardziej złożonym niż żarówka urządzeniu elektronicznym są
    kondensatory przeciwzakłóceniowe podłączone między fazą a PE oraz N i PE.
    Dla prądu zmiennego robią dzielnik napięcia zazwyczaj 1/2 gdy PE wisi w
    powietrzu.
    Podsumowując, mam obawy czy różnicówki dobrze połączysz.

    t-1