  • Data: 2017-06-28 12:58:43
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    HF5BS wrote:

    > To parę małych elemencików na zewnątrz, nic za darmo.

    Tego właśnie chcieli uniknąć i im się w rozsądnym zakresie
    udało. Nie mam pojęcia, jakimi konkretnie środkami technicznymi,
    obrazek z pierwszej strony dokumentacji aż tak szczegółowy nie jest.

    > Podpróbkowanie... czy masz na myśli ten sam zabieg, co stosuje się w
    > oscyloskopach cyfrowych do obrazowania bardzo szybkich okresowych
    > przebiegów, tak, że mimo podpróbkowania obraz jest wierny?

    W oscyloskopach cyfrowych to akurat, według mojej wiedzy, się
    obecnie używa niezwykle szybkiej pamięci analogowej i próbkuje
    z niej ze znacznie niższa częstotliwością, więc to podpróbkowanie
    nie jest. Wspomniana przez Ciebie sztuczka była stosowana chyba
    w starych oscyloskopach analogowych z najwyższej półki?

    W podpróbkowaniu chodzi o obrócenie zjawiska aliasingu
    na swoja korzyść: skoro częstotliwość f po spróbkowaniu
    będzie wyglądała tak samo, jak 3*f i 5*f przy jakichś tam
    ustawieniach przetwornika (co zazwyczaj jest uznawane za wadę),
    to można popatrzeć na problem inaczej: skoro próbkowanie 153*f
    zwróci *dokładnie to samo*, co próbkowanie f, to użyjmy przetwornika
    skonfigurowanego do próbkowania f (znacznie tańszy układ i N-krotnie
    mniejszy strumień danych do dalszego przetworzenia, więc też i tańszy
    DSP wystarczy). Przesunięcie widmowe sygnału załatwi nam aliasing,
    a Ty musisz zadbać jedynie o dwie rzeczy: a) by *szerokość pasma*
    sygnału wejściowego (nie jego częstotliwość środkowa!) mieściła
    się w granicach teoretycznych dla próbkowania f (inaczej niepożądany
    aliasing wróci) oraz b) by układ sample and hold przetwornika nie
    zdurniał od zbyt wysokiej częstotliwości, czyli przetwornik nie
    może być pierwszy z brzegu. Spełniwszy to, matematyka gwarantuje,
    że wynalazek zadziała.

    > Literki mi się zaczęły plątać, ale spróbowałem po rysunkach pojechać i
    > wygląda to interesująco, sporo matematyki, a to jak wiemy, królowa nauk,
    > więc wyliczyć można wszystko, wystarczy mnieć dane.

    Bo on się skupia na algorytmach korelacji sygnałów
    zakłóconych/niepełnych z wzorcami w taki sposób, by
    wartość zwrócona była (niemal) optymalna z punktu
    widzenia prawdopodobieństwa swojego wystąpienia, do
    tego w warunkach sporych ograniczeń mocy obliczeniowej
    i pamięci (stąd to "niemal"). Do tego robi to dwutorowo,
    łącząc sygnały z modulacji AM i PM, by sobie pouzupełniać
    dziury. To jest twarda statystyka, dwa kroki dalej są już
    znane pomysły prof. Viterbiego. Zdumiewające, jak zaawansowanych
    technik autor użył do wyciągnięcia w sumie tak sobie istotnej
    informacji o czasie, ale z przyjemnością się to czyta.

    > Bo skoro tam
    > widziałem, że na wykresach są sygnały -80 poniżej sygnału głównego...?

    Magia odbioru korelacyjnego. GPS odbierasz dokładnie na tej samej
    zasadzie. Nie wiem, czy zwróciłeś uwagę na tekst: człowiekowi do
    poprawnej pracy układu wystarcza sygnał użyteczny na poziomie 1,5LSB
    swojego przetwornika.

    > Jeszcze jednego nie jestem pewien... co mi po
    > najlepszym DSP, jak mu na wejście zapoda się całą masę syfu,
    > przesterowującą go po prostu

    Akurat przy odbiorze FM przestery są tak sobie szkodliwe. W sumie
    dokładnie to robi starożytny dyskryminator: przesterować sygnał
    p.cz. i obciąć go diodami.

    Pozdrawiam, Piotr