eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaIle taki mikrosolarek w ciągu słonecznego dnia potrafi wygenerować (mili)amperków?Re: Ile taki mikrosolarek w ciągu słonecznego dnia potrafi wygenerować (mili)amperków?
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ile taki mikrosolarek w ciągu słonecznego dnia potrafi wygenerować
    (mili)amperków?
    Date: Thu, 24 Aug 2023 14:09:10 +0200

    Pan Adam Górski napisał:

    > "Zawsze" czyli ostatnich 20 lat.
    >
    > Halogenem to sobie można .... świecić.
    > Ale pomiary z jego wykorzystaniem to raczej są mało użyteczne.

    A jednak stosowane. W sumie nie wiem dlaczego miałyby być mało
    użyteczne, zwłaszcza gdy chodzi o pomiar sprawności ogniw na
    potrzeby PV. Charakterystyka widmowa ogniw znana i powtarzalna,
    światło halogenowe też ma widmo ciągłe, a przy stabilizowanym
    napięciu strumień światła dobrze określony. A zawsze można zrobić
    pomiar kalibracyjny wzorcowym ogniwem. Czego więcej potrzeba?

    > Lampa błyskowa jest tutaj trochę niedomówieniem.
    > Zasadniczo to stosowane są lampy łukowe z wypełnieniem Xe dużej mocy.
    > Przy czym duża moc oznacza 40 - 50 kW w impulsie.

    "W impulsie", więc błyskowa. No i ksenonowa, jak w zaprzeproszeniem
    byle kodaku. Zajrzałem do protokołów -- świecili fińskim symulatorem
    QuickSun 820A firmy Endeas. Dobre to? W innych labach mają co innego,
    ale nie wiem co, więc i tak nie porównam.

    > O kształtowaniu charakterystyki widmowej nie wspominając.

    O tym trudno nie wspomnieć -- na początku dziwiło mnie mocno, że
    słońce można symulować lampami wyładowczymi. Tam zawsze są jakieś
    wyraźne piki. Zajrzałem teraz do wykresów charakterystyk lampy tego
    QuiskSuna -- dość to nierówne. Najbardziej na granicy czerwieni
    i podczerwieni, co akurat w przypadku PV nie ma znaczenia. Ale
    są też inne podejrzane szczyty. Zakładam, że ktoś to jednak zbadał
    i jest dobrze. W każdym razie po filtrach już jest całkiem blisko
    AM1.5G.

    > Ostatnio też jest coraz więcej rozwiązań na bazie ledów.

    Nowoczesność wkracza wszędzie, więc mnie to nie dziwi. Ale są też
    obszary, gdzie nie ufa się żadnym symulacjom, tylko korzysta ze
    słońca. Z tym że to nie PV, tylko meteo. Uznano zgodnie, ze słońce
    najlepiej świeci w Davos. Tam każdy gna na organizowane spędy,
    stawia swoją aparaturę na platformie i czeka kilka dni, by porównać
    wyniki między sobą. Jeżdżenie do Davos ma swoje zalety, więc nikt
    nie chce tego zmieniać.

    Jarek

    --
    Tak więc zadowolenie wstąpiło w serce Hansa Castorpa, że ma przed sobą
    dwie puste i bezpieczne, zaciszne godziny, te najważniejsze godziny