  • 1. Data: 2010-03-13 12:23:48
    Temat: ISO, czas... kompakt vs lustrzanka
    Od: smogg <s...@N...pl>

    Witam,
    zastanawiam się jak to będzie. Załóżmy, że LX3 ze światłem 2.0 zrobię
    nie poruszone zdjęcie przy ISO 200 i czasie 1/15, jakie ISO musi być by
    nie poruszone zdjęcie zrobić K-X ze światłem 4.5 i czasie 1/15 ? Da radę
    jakoś to obliczyć lub "pi razy drzwi" ?
    Chciałbym wiedzieć jakie są zależności f do czasu i ISO, żebym mógł
    wybrać aparat/szkło, które najbardziej mi podpasuje...
    Mam nadzieje, że jakoś trafnie da się odpowiedzieć na moje pytania.

    pozdro
    smogg

  • 2. Data: 2010-03-13 12:31:29
    Temat: Re: ISO, czas... kompakt vs lustrzanka
    Od: "Stan.Matyska" <k...@y...com>

    On 13 Mar, 13:23, smogg <s...@N...pl> wrote:
> [...]
    > wybrać aparat/szkło, które najbardziej mi podpasuje...
    > Mam nadzieje, że jakoś trafnie da się odpowiedzieć na moje pytania.

    ISO 800

  • 3. Data: 2010-03-13 12:53:35
    Od: TomekM <t...@g...com>

> [...]
    > wybrać aparat/szkło, które najbardziej mi podpasuje...
    > Mam nadzieje, że jakoś trafnie da się odpowiedzieć na moje pytania.

    Jeśli zwiększasz liczbę f 2 razy to czas albo ISO zmienia się
    czterokrotnie (zmienia się do kwadratu).
    Po prostu f jest związane ze średnicą obiektywu,
    a to zmienia powierzchnię obiektywu do kwadratu.
    Porównywałem sobie kiedyś LX3 i Olympusa 420.
    Porównywalna jakość była przy 4x wyższym ISO.
    Czyli 200ASA z LX3 było zbliżone do 800 z Olympusa.
    Przypuszczam, że KX ma przewagę kolejnych 2x nad Olympusem,
    czyli 200ASA LX powinno być zbliżone do 1600ASA z KX.
    Tyle, że standardowy zoom w lustrzance jest ciemniejszy jak w LX3.

  • 4. Data: 2010-03-13 13:03:55
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    smogg wrote:
> [...]
    > wybrać aparat/szkło, które najbardziej mi podpasuje...
    > Mam nadzieje, że jakoś trafnie da się odpowiedzieć na moje pytania.

    f - w skokach o 1 ev:
    1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16,

    iso w skokach o 1ev
    100, 200, 400, 800, 1600...

    czas w skokach o 1ev
    1 1/2 1/4 1/8 1/15
    1/30 1/60 1/125 1/250 ...

    teraz już chyba będzie prosto...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 5. Data: 2010-03-13 13:05:25
    Od: smogg <s...@N...pl>

    homo sapiens o pseudonimie "TomekM" naskrobał/a:

> [...]
    > Przypuszczam, że KX ma przewagę kolejnych 2x nad Olympusem,
    > czyli 200ASA LX powinno być zbliżone do 1600ASA z KX.

    Dzięki za wyjaśnienie.

    > Tyle, że standardowy zoom w lustrzance jest ciemniejszy jak w LX3.

    To ja wiem, tyle, że K-X nawet przy bardzo wysokim ISO produkuję jak dla
    mnie bardzo dobre obrazy. Pytanie moje wynika stąd, że zastanawiam się
    co kupić na podróż, prawdopodobnie po powrocie sprzedam, bo potrzebuję
    pieniądze na inne rzeczy. Chcę coś co albo ma bardzo jasny obiektyw (jak
    LX3) lub przy ISO800 lub nawet ISO1600 robi dobre zdjęcia. LX3 jest
    mniejszy dużo więc +, tylko trochę więcej zoomu by się przydało tak z
    4-5x, ale to da się przeboleć, no K-X jakością wyprzedza LX3, ale ta
    wielkość... ma być głównie jasno/używalne wysokie ISO i te 24mm f/2 z LX
    kuszą, K-X daje 27mm przy f/3.5. Ma być głównie do krajobrazów
    "widoków". Myślicie, że LX3 się sprawdzi? No i Panasonic tańszy i nie
    potrzebuje dodatkowych pierdół jak ładowarka, 4x aku, torba...

    pozdro
    smogg

  • 6. Data: 2010-03-13 13:21:18
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-03-13 13:53, TomekM wrote:
> [...]
    (...)
    > Porównywalna jakość była przy 4x wyższym ISO.
    > Czyli 200ASA z LX3 było zbliżone do 800 z Olympusa.
    > Przypuszczam, że KX ma przewagę kolejnych 2x nad Olympusem,

    Czyli 2,5EV gorsze światło, czas ten sam, iso lepsze o 4EV.
    Czyli pentaks będzie lepszy o 1.5 działki. Będzie można wobec tego albo
    zmniejszyć iso, albo czas lub przysłonę.

    Oczywiście całą zaletą LX3 jest rozmiar, a lustrzanki uniwersalność. Przy
    obiektywie f/1.4 (np. przymkniętym do f/2) kompakt nie ma szans
    jakościowych, ale nawet evilki są znacznie większe od LX. Ot trzeba sobie
    po prostu wybrać.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 7. Data: 2010-03-13 13:26:21
    Od: smogg <s...@N...pl>

    homo sapiens o pseudonimie "dominik" naskrobał/a:

> [...]
    > obiektywie f/1.4 (np. przymkniętym do f/2) kompakt nie ma szans
    > jakościowych, ale nawet evilki są znacznie większe od LX. Ot trzeba sobie

    Evilki - co to? :)
    Tak f/1.4 to jest coś, ale cena - tu gra główną rolę niestety. Do
    czegokolwiek f/1.4 mi daleko w portfelu...

    pozdro
    smogg

  • 8. Data: 2010-03-13 14:13:10
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    smogg pisze:

    > Evilki - co to? :)
    > Tak f/1.4 to jest coś, ale cena - tu gra główną rolę niestety. Do
    > czegokolwiek f/1.4 mi daleko w portfelu...

    Chyba przesadzasz. W takim razie nie stać cię na lustrzankę, bo
    lustrzanka to korpus i zestaw szkieł, a nie sam korpus.
    A jak cię nie stać na f/1.4, to zawsze jest dużo tańsze w większości
    systemów 50 f/1.8.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2010-03-13 14:37:20
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze zkruk [Lodz]:

    > f - w skokach o 1 ev:
    > 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16,

    Od kiedy długość ogniskowej mierzy się w ev?

    Jak już chcecie uczyć, to róbcie to porządnie.

  • 10. Data: 2010-03-13 16:20:45
    Od: TomekM <t...@g...com>

    > Tak f/1.4 to jest coś, ale cena - tu gra główną rolę niestety. Do
    > czegokolwiek f/1.4 mi daleko w portfelu...

    Napisałeś, ze głównie do krajobrazów ma być ten aparat.
    Nawet LX robi na ogół bardzo ładne fotki krajobrazów.
    Lustrzanka z w miarę ostrym kitem radzi sobie jeszcze lepiej.
    Po prostu przy najniższych czułościach nie ma praktycznie w ogóle
    szumów.
    LX to nawet na 80ASA ma szumy w ciemniejszych partiach obrazu (jak
    każdy kompakt).
    Przez jakiś czas używałem LX plus mała lustrzanka Olympusa.
    Czasem fotki były nie odróżnienia, a czasem lustrzanka biła na głowę
    kompakt.
    Do normalnych fotek nie potrzebujesz obiektywów 1.4,
    przy krajobrazach sto razy lepszy efekt dałby Ci niewielki statyw
    jeśli by nie było dostatecznie jasno.
    Obiektywy 1.4 mają swoje zalety, ale mają i swoje wady,
    po pierwsze to nie są zoomy oczywiście.
    Po drugie to trzeba NAPRAWDĘ zupełnie inaczej ustawiać ostrość takim
    obiektywem.
    Przypomina to nieco strzelanie z karabinu snajperskiego ;)
    Na pewno nie będzie to łatwe dla początkującej osoby używającej tego
    sprzętu.