    From: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [ INTERIA] nie wiem, czy było.
    Date: Thu, 17 May 2012 14:56:09 +0200

    W dniu 2012-05-16 23:45, Iguan_007 pisze:
    > Michal,
    > Taki "argument" ciezko obalic. Przekonales mnie, 30 letnie samochody byly znacznie
    bezpieczniejsze od wspolczesnych.

    widzę, że nie zrozumiałeś ani tego co napisałem, ani co taki znaczek
    ";-) " na końcu oznacza. Napiszę więc wprost. Praw fizyki żadne
    najwymyślniejsze reklamy ani układy elektroniczne nie zmienią. W
    zderzeniu samochodu o małej masie z tym o dużej masie na pozycji
    uprzywilejowanej zawsze będzie ten duży i ciężki. W dużym i ciężkim
    dodatkowo praktycznie zawsze jest więcej tego, co się ma giąć w razie
    wypadku.
    Samochody małe należą też prawie zawsze do klasy ekonomicznej, w której
    to producenci nigdy nie odczuwali szczególnej potrzeby montowania
    wydumanych systemów bezpieczeństwa - to podnosi koszty i zawsze jest
    zarezerwowane dla segmentu premium, czyli znów samochodów zazwyczaj
    dużych i ciężkich.
    Warto przypomnieć także awanturę sprzed paru lat, gdy oburzenie opinii
    publicznej wywołało ujawnienie informacji, że pewne firmy do badań
    bezpieczeństwa oprócz manekinów używały także zwłok ludzkich (i nie byli
    to producenci najbardziej znani z samochodów ani małych, ani nawet
    średnich..)
    Tak więc mając do porównania samochód nowy, mały i zaprojektowany przez
    księgowego (bo tylko na takie przy naszych zarobkach większość ludzi
    może sobie pozwolić..) albo za porównywalne pieniądze starszy, ale za to
    większy i z wyższego segmentu, to uważam, że w przypadku bliskiego
    spotkania 3 stopnia na ulicy ten starszy na 99% zapewni nie gorszą (jak
    nie lepszą) ochronę nim jadących.
    Skoro przywołałeś już te 30 lat, to proponuję proponuję sprawdzić na
    przykładzie Mercedesa w124 (który wszedł do produkcji jakby nie było 27
    lat temu) jak porządne firmy dbały już wtedy o sprawy bezpieczeństwa -
    przykładowo zderzenie offsetowe z przeszkodą weszło do repertuaru
    oficjalnych badań bezpieczeństwa dopiero po tym, jak pokazano wyniki
    offsetowych testów zderzeniowych w124. Testami zderzeniowymi przy
    najechaniu od tyłu nawet dziś jakoś nikt szczególnie nie chce się chwalić..

    --
    Pozdr,.
    Michał