  • Data: 2023-08-28 17:26:08
    Temat: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Pewnie tak, tylko ustalmy, o jakim odcinku czasowym snujemy wspomnienia
    > i z jakiego miasta. Bo "po wojnie" - której? I ile lat po tej wojnie?

    Dwadzieścia po drugiej. W Warszawie.

    > W tych tramwajach, co motorowy siedział i kręcił korbą, pantograf był
    > na środku wagonu. Oczywiście istnieją bloczki - ale czy były dwa sznurki,
    > po jednym dla każdego kierunku?

    No właśnie, pałąki znam tylko z przedwojennych filmów i zdjęć, a pantografy
    pamiętam. Składy były dwuwagonowe, więc potrzeby dwóch sznurków brak.

    > Zaś odbieraki pałąkowe jak najbardziej w Warszawie były używane -
    > przecież od ręki nie zrobi się czary mary i nie zmieni pałąków w
    > pantografy (najpierw kolejowe).

    Po Powstaniu z Warszawy wiele nie zostało. To nie była "zamiana".

    > Oczywiście wymieniali, ale jeszcze w międzyczasie był okres
    > 7 oddzielnych systemów tramwajowych z dwiema szerokościami torów.

    Tego to ja nie pamiętam.

    > Ale jak wjedziesz na odcinek izolowany to też zgaśnie, niezależnie,
    > czy ciągniesz czy nie.

    "Odcinek izolowany" jest chyba nazwą, którą nie należy się zbytnio
    sugerować. Z tego co pamiętam z lektury, "izolowany" był od reszty
    trakcji, ale podłaczony do niej przez cewkę zwrotnicy.

    > To mogła być dodatkowa metoda - motorowemu nie chciło się przełączać
    > korby, to ciągnął za sznurek, i w ten sposób też przejeżdżał "bez jazdy".

    Czytałem, że ma ciągnąć. Wnoszę z tego, że była to kanoniczna metoda.
    Być może korbą też się dało, ale nie wiem co wtedy np. z ogrzewaniem
    (które chyba jest poza obwodem korbowym).

    > A to jest właśnie główna trudność - weź przejedź _siłą_rozpędu",
    > jak _zaraz_przed_zwrotnicą_ jest przystanek. Masz pomysł jak to zrobić?

    Nigdy nie prowadziłem tramwaju, nie mam pomysłów. Ale jakoś to działało.

    > Zaś przystanki - i to jest rozsądne - są też za skrzyżowaniami.

    Gdzie tak jest? Jak sobie tam radzą z kolejką tramwajów blokujących
    skrzyżowanie?

    Jarek

    --
    -- A więc po wojnie o szóstej wieczorem! -- wołał z oddali Vodiczka.
    -- Przyjdź lepiej o pół do siódmej, bo mogę się czasem spóźnić! --