-
51. Data: 2010-09-13 00:09:52
Temat: Re: HaDeeRy
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl
>> Nie jest to żadna kicha -- wystarczy liczyć co 10 (zamiast co 1) i mamy liczby
>> całkowite od 0 do ponad 655 tysięcy na 16 bitach liczby integer. :)
> Przecież to nic nie daje.
No właśnie -- nic. :)
> Zastanów się choć przez chwilę czym jest kontrast między pikselami.
Między czym? :) Między pikselami? Znam co najmniej dwa -- luminancji i chrominancji.
:)
Dwa piksele mogą mieć tę samą jasność, ale mogą się miedzy sobą mocno różnić. :)
Dwa subpiksele albo są różne, albo są identyczne -- oczywiście w teorii, nie na
matrycy monitora. :)
> Wartość piksela naprawdę nie ma żadnego znaczenia dla tych wszystkich zabaw
> z HDRI. Znaczenie ma kontrast jaki możesz zapisać, a kontrast to różnica
Jaki kontrast? Chrominancji czy luminancji? Czy raczej i jeden, i drugi? :)
> między poziomami pikseli.
Co to poziomy pikseli?
Wiem, co to poziomu subpikseli, ale czym są poziomy pikseli w tym kontekście? :)
> Jak byś się nie namęczył, nie zapiszesz na 16
> bitach stałego przecinka rozpiętości większej niż 16 (15?) EV.
Tak samo w real. :) (czy w zespoleniu -- tym bardziej) ;)
> Przy czym "dolne" EV będą zapisane na bardzo niewielu bitach i przez to
> składać się z placków o stałym poziomie jasności, co raczej nie wygląda za
> dobrze.
Na niewielu -- ale dlaczego o stałym poziomie? :)
Ta niewielkość bitowa to już swoista kompresja. :)
I dla człowieka, w dziesiętnym układzie mamy identyczność:
000123
00123
0123
123
którą czasami wykorzystujemy tak, iż odrzucamy domyślnie początkowe zera.
W zapisie z przecinkiem dziesiętnym (czy podobnym) odrzucamy zera początkowe i
końcowe.
> Uzyskasz sukces nie wtedy, kiedy będziesz mieć piksele 0, 10, 20, 30, tylko
> kiedy będziesz w stanie dołożyć do nich piksele 1, 2, 3.
Nie tyle piksele numer, co piksle z cechą zapisaną jako 1,2,3?
Tak. :)
>> De facto tak
>> właśnie liczone są liczby real -- część tych 16 bitów idzie
>> (w pewnym sensie) na zapisanie mnożnika. :)
Tak. (hasło --> mantysa)
> A że ten mnożnik może być różny, trzeba część tych 16 bitów
>> zabrać na określenie wielkości tego mnożnika. :)
> To co według ciebie może być różne, jest istotą floating point.
No tak. :)
-=-
I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością
niż możliwe by to było w liczbie integer na tej samej liczbie bitów? :)
--
450-600 to (60-80)% . . .
749 .
VV Ventolin u . .
. 739 . 26 . .
^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 . 20
729 . . . 02 . .
. . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19
719 .25 27 04 06 08
P VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13 .
21 709 . . 05
E101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV
695 VV .10
F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV
690 2324 2829 .01 07 09
13 18 22 24 u 1718
680 22 30 wrzesień
l 21 30 c VV
670 31
/ 1415 h 07
660 VV
m. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,
,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..,,
-
52. Data: 2010-09-13 00:18:58
Temat: Re: HaDeeRy
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski:
> I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością
EOT
Albo trollujesz, albo...
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
-
53. Data: 2010-09-13 00:42:28
Temat: Re: HaDeeRy
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl
>> I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością
> EOT
> Albo trollujesz, albo...
Albo wykazuję Ci koniec Twojego myślenia. :)
(?i Twojej improwizacji?)
Liczbą real zapiszesz większą wartość niż liczbą
integer, ale nie zapiszesz większej liczby możliwości. :)
Jeszcze jaśniej wyjaśnić? To już zdecydowane przepalenia!!!
Integer czy real -- zapiszesz (mniej więcej) tyle samo. :)
Och, gdyby było inaczej... Cud kompresji... ;)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
54. Data: 2010-09-13 08:03:01
Temat: Re: HaDeeRy
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski:
>>> I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością
>
>> EOT
>
>> Albo trollujesz, albo...
>
> Albo wykazuję Ci koniec Twojego myślenia. :)
> (?i Twojej improwizacji?)
> Liczbą real zapiszesz większą wartość niż liczbą
> integer, ale nie zapiszesz większej liczby możliwości. :)
Jednak trollujesz. EOT.
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
-
55. Data: 2010-09-13 09:22:46
Temat: Re: HaDeeRy
Od: limies <l...@g...com>
On Sep 13, 1:44 am, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
> "limies" 6...@t...goog
legroups.com
>
> : ale nie o zadna rozdzielczosc tu chodzi.
> : Chodzi o zapis kolorow i mozliwie duzego zakresu ekspozycji.
>
> Co Ci po tej dużości, jeśli ją będziesz mógł
> wyrażać na przykład ze skokiem co milion. :)
>
> jeden milion, dwa miliony, trzy miliony...
>
> : Na ogół jedno odbywa sie kosztem drugiego.
>
To co ty nazywasz rozdzielczoscia - nazywa sie głębią bitowa
ale tak działa format .hdr zapis koloru jest tam osmio bitowy !!!!
-
56. Data: 2010-09-13 09:28:10
Temat: Re: HaDeeRy
Od: limies <l...@g...com>
On Sep 13, 2:42 am, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
> "Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl
>
> >> I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością
> > EOT
> > Albo trollujesz, albo...
>
> Albo wykazuję Ci koniec Twojego myślenia. :)
> (?i Twojej improwizacji?)
> Liczbą real zapiszesz większą wartość niż liczbą
> integer, ale nie zapiszesz większej liczby możliwości. :)
>
> Jeszcze jaśniej wyjaśnić? To już zdecydowane przepalenia!!!
>
> Integer czy real -- zapiszesz (mniej więcej) tyle samo. :)
> Och, gdyby było inaczej... Cud kompresji... ;)
>
> --
> .`'.-. ._. .-.
> .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'
> `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
> o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
Uczepiłes sie większej liczby mozliwosci - nie o to tu chodzi
Po drugie nie musi to byc prawdą. W ośmiu pitach można umieścic więcej
informacji niż 8 bitów - pod warunkiem, że
umuwisz sie co do sposobu kodowania - tak działaja archiwizery, czy
np. metody fraktalowe , gdzie jednym wzorem matematycznym zajmującym
np 128 bitów kodujesz obraz jpg 1 MB
-
57. Data: 2010-09-13 10:43:34
Temat: Re: HaDeeRy
Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>
On Thu, 9 Sep 2010 07:42:51 -0700 (PDT), limies
<l...@g...com> wrote:
Dobrze, dobrze. Przeczytałem sobie dalsze Twoje wypowiedzi, gdzie
skupiasz się na technikaliach zapisu ,,surowego HDRa'' (czyli zapis
pseudozmiennoprzecinkowy ze wspólnym wykładnikiem) ale ciągle ślizgasz
się po powierzchni o wiele ważniejszego problemu - jak tego HDRa
zaprezentować. Bo to nie problem jest stworzyć dowolny format obrazu
który będzie mógł zachować o wiele większy zakres dynamiczny (czemu
nie trójka liczb zmiennoprzecinkowych podwójnej precyzji). To że nie
jest on powszechnie stosowany wynika bowiem z ograniczeń metod
prezentacji - dla monitorów, drukarek i tym podobnych zabawek te 16
bitów jest już nadto, a zyskujemy tę miłą cechę że obliczenia
pozostają ,,identyczne''. Problemem jest prezentacja tego na
urządzeniu o mniejszej dynamice. Bo co można zrobić - wyciąć
interesujący nas fragment dynamiki, skompresować go jakąś krzywą,
przemapować mu tony, wyświetlać go w sposób dynamiczny. Plik HDR, jako
taki, jest jeszcze jednym RAWem, tylko na nieco wyższym poziomie -
dający możliwości ale i tak nikt go nie ogląda bez obróbki.
--
Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish
-
58. Data: 2010-09-13 13:21:23
Temat: Re: HaDeeRy
Od: limies <l...@g...com>
On Sep 13, 12:43 pm, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
> On Thu, 9 Sep 2010 07:42:51 -0700 (PDT), limies
>
> <l...@g...com> wrote:
>
> Dobrze, dobrze. Przeczytałem sobie dalsze Twoje wypowiedzi, gdzie
> skupiasz się na technikaliach zapisu ,,surowego HDRa'' (czyli zapis
> pseudozmiennoprzecinkowy ze wspólnym wykładnikiem) ale ciągle ślizgasz
> się po powierzchni o wiele ważniejszego problemu - jak tego HDRa
> zaprezentować. Bo to nie problem jest stworzyć dowolny format obrazu
> który będzie mógł zachować o wiele większy zakres dynamiczny (czemu
> nie trójka liczb zmiennoprzecinkowych podwójnej precyzji). To że nie
> jest on powszechnie stosowany wynika bowiem z ograniczeń metod
> prezentacji - dla monitorów, drukarek i tym podobnych zabawek te 16
> bitów jest już nadto, a zyskujemy tę miłą cechę że obliczenia
> pozostają ,,identyczne''. Problemem jest prezentacja tego na
> urządzeniu o mniejszej dynamice. Bo co można zrobić - wyciąć
> interesujący nas fragment dynamiki, skompresować go jakąś krzywą,
> przemapować mu tony, wyświetlać go w sposób dynamiczny. Plik HDR, jako
> taki, jest jeszcze jednym RAWem, tylko na nieco wyższym poziomie -
> dający możliwości ale i tak nikt go nie ogląda bez obróbki.
> --
> Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
> dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish
zanim sie taki plik zmapuje mozna go poddac obróbce i to bezstratnej,
czasem bardzo skomplikowanej i nalezy to robic w formacie hdr, a nie
po zmapowaniu. Potrafi to np. Shake f-my Apple (składnik Final Cut
Studio - kombajn do produkcji filmowej), Afer Effects. Tanie edytory
to Artizen HDR, CinePaint, droższe , Photogenics, Photoshop - niestety
wszystkie one maja ograniczone pole działania
Na samym koncu stosujemy tzw operatory mapowania:
-lokalne
- globalne
operatory globalne dokonują konwersji całego obrazu, lokalne poddaja
swojemu działaniu pewne czesci obrazu
Generalnie operatory lokalne nasladuja algorytmy ludzkiego widzenia.
Operatory te generuja tzw maske tła stosując dzieki niej
przekształcenia do wybranego fragmentu obrazu.
Operatorów może byc skolko godno, kazdy z twórcow moze moiec swoje
własne bardziej lub mniej sprawdzajace sie w praktyce
To od ich uzycia zalezy czy z hdra (PRAWDZIWEGO!) za pomoca mapowania
tonów uzyskamy wynik realistycny, czy impresjonistyczny.
Jednym podoba sie realizm innym tworzenie artystycznych ilustracji,
gdzie szczegóły powyciagane sa az do bulu. Jest to kwestia co chcemy
osiagnąć przekazac, jak chcemy odziaływac na widza polecam strone
hdrlabs
http://www.hdrlabs.com/gallery/realhdr/
od "wizualizacji" jest mapowanie tonów.
Co do formatów, jesesmy zmuszeni na kompromis pomiedzy dokladnoscia
danych, objetoscia jaka zajmuja i mozliwosciami obliczeniowymi. W
latach 80-tych potrzebne byly super komputery by poradzic sobie z hdr-
ami w formacie (32bit/kanal)
-
59. Data: 2010-09-13 13:38:23
Temat: Re: HaDeeRy
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"limies" d...@r...goo
glegroups.com
: Uczepiłes sie większej liczby mozliwosci - nie o to tu chodzi
: Po drugie nie musi to byc prawdą. W ośmiu pitach można umieścic więcej
: informacji niż 8 bitów - pod warunkiem, że
: umuwisz sie co do sposobu kodowania - tak działaja archiwizery, czy
: np. metody fraktalowe , gdzie jednym wzorem matematycznym zajmującym
: np 128 bitów kodujesz obraz jpg 1 MB
-- Muwisz? ;)
Ja bym tego nie ruszał (nie muwiał -- chyba z angielska) ale jeśli chcesz... ;)
-=-
Na 8 bitach nie zapiszesz więcej niż 2^8 informacji. :)
A że można pisać z redundancją i bez -- to inna sprawa.
I że można pisać z dziurami/rozwlekle i ściśle...
Na 8 bitach możesz zapisać mniej niż 2^8 informacji,
dlatego później możesz to skompresować. Jeśli jednak
zapisze właśnie 2^8 -- nie skompresujesz. :)
Gdybyś miał rację co do swej teorii kompresji, dostatecznie
szybki komputer skompresowałby wszystko (informację całego
wszechświata) do jednego bita. :) Producenci dysków poszliby
z torbami -- a tak nie jest!!! Bestie budują coraz większe dyski!!!
-=-
Póki co -- proponuję słownik ortograficzny. :)
Fizykiem nie możesz być, albowiem nie masz podstaw potrzebnych do tego. :)
(w którymś poście nazywasz siebie fizykiem)
Równie dobrze ja mogę nazwać siebie Kopernikiem czy Słowackim lub Stalinem? ;)
Prawie tak. :) (i wówczas dam zatrudnienie psychiatrom)
--
450-600 to (60-80)% . . .
749 .
VV Ventolin u . .
. 739 . 26 .
^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 .
20 729 . . . 02 . .
. . . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19
719 .25 27 04 06 08
P VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13 .
21 709 . . 05
E 101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV
699 VV .
F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV
690 2324 2829 .01 07 09
09 13 18 22 24 u 1718
680 22 30 wrzesień
l_' 21 30 c VV
670 31
/., 1415 h 07
660 VV
m/.. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,
,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..
-
60. Data: 2010-09-13 13:47:21
Temat: Re: HaDeeRy
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Mateusz Ludwin" i...@t...hamstera.pl
>>>> I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością
>>> EOT
>>> Albo trollujesz, albo...
>> Albo wykazuję Ci koniec Twojego myślenia. :)
>> (?i Twojej improwizacji?)
>> Liczbą real zapiszesz większą wartość niż liczbą
>> integer, ale nie zapiszesz większej liczby możliwości. :)
> Jednak trollujesz. EOT.
EOT to koniec argumentów? :) A w jakim języku słowo 'argumentacja'
(argument, argumentowanie itp.) zaczyna się literą t? : )
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....