  • 21. Data: 2011-06-17 19:03:57
    Temat: Re: HTML - jak to zrobić?
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 17 Jun 2011 20:03:43 +0200, Peter May napisał(a):

    > Bez jakich multimediów? Bo w html5 video i dźwięk działają jak
    > najbardziej bez JS :D

    Bez tych, których autorzy znają tylko flashowe playery osadzane JS :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 22. Data: 2011-06-17 19:53:41
    Od: Exe Very Cute <k...@p...onIet.pl>

    W dniu 2011-06-17 21:01, Peter May pisze:

    > JS był, jest i będzie. Najlepiej po prostu separować JS tak, aby brak
    > jego nie powodował, że z czegoś nie da się skorzystać. Dobry przykładem
    > jest opis porneL-a: http://pornel.net/onclick

    Ale nie myl proszę "prościzny" z tym co teraz jest powszechne na necie.
    Wszędzie jest DHTML. A bajki że pisanie dla nie-JS jest tak samo szybkie
    jak dla wersji tylko-JS to oczywiście bzdura na kółkach. Niech któryś
    sprawi że youtube czy facebook, czy google (google cokolwiek, analitics,
    docs) działało równie dobrze bez JS. Chyba że się nie rozumiemy i Wy tu
    o stronkach firmowych dla mikro przedsiębiorstw mówicie...

    Pozdr
    Exe Very Cute

  • 23. Data: 2011-06-17 20:51:18
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Fri, 17 Jun 2011 21:01:23 +0200, Peter May napisał(a):

    > Pisanie czegokolwiek działającego z JS, jak i bez JS, to nie jest żadna
    > "sztuka dla sztuki". Tak powinno się pisać podstawowo, że tak to ujmę.

    Podobnie to ująłem - jeśli można cel osiągnąć bez JS, to tylko wtedy należy
    unikać JS. Mniej więcej taką intencję miałem. Natomiast nie powinno stawiać
    się celu "nie piszemy bez JS" i pod to robić założenia projektowe,
    ograniczoną funkcjonalność itp. JS czyni korzystanie z pewnych mechanizmów
    dużo przyaźniejsze niż czysty HTML pozwala. Przykładowo: facebookowcy - oni
    nie wyobrażają sobie strony WWW bez guzika "like". Można jego ohydną formę
    wbić w layout strony (niepotrzebnie za pomocą JS - ale zostawmy to) a można
    też zrobić wyjeżdżającą z prawej krawędzi strony zakładkę. Pewnie widywałeś
    taki bajerek. Nie zaśmieca ekranu i satysfakcjonuje miłośników portali
    społecznościowych.

    > Zwłaszcza, że to ani nie zajmuje więcej czasu, ani nie jest specjalnie
    > skomplikowane.

    Tu chyba nie zaskoczyłem. W HTMLu czystym nie da się zrobić tego co można
    za pomocą JS. Np. aby jekiś banner zniknął po 5s.

    > Ponadto brak JS to nie tylko stare komórki:

    Nie nie - napisałem "raczkujące" a to bardziej z niemowlęciem się kojarzy a
    nie ze starocią. Przypis o radiach lampowych komputerów dotyczył. Może
    nieprecyzyjnie to ująłem, sorki.

    > 1. Korporacje. Tu nie zawsze panują zasady, jak w normalnym świecie. Ot,
    > choćby firewalle filtrujące ściąganą zawartość. Czasem nawet stare
    > przeglądarki, gdzie korpo ma napisaną aplikację pod starą przeglądarkę i
    > nikomu z zarządu nie spieszy się, by to zmienić, bo "przecież działa".
    > Poza tym to dość spory koszt może być.

    To prawda. Są też takie korporacje, które nie dają dostępu do internetu w
    ogóle. Jednakże dla nich znaków dymowych nikt nie tworzy ani faksem stron
    WWW nie przesyła. Jeśli z różnych względów tak sobie zrobili, to muszą
    liczyć się z konsekwencjami. Jeśli piszesz aplikację bardziej "intranetową"
    pod kątem tej korporacji, to co innego. Jeśli jednak strona WWW ma być dla
    ludu, to też inne reguły stosujesz.

    > 2. Wtyczki w przeglądarkach blokujące JS, np. NoScript pobrało już
    > https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/noscript
    / 86 981 523. Ilu
    > użytkowników ma na maksa powyłączany JS, tego nie wiadomo. Warto też
    > zwrócić uwagę na takie akcje:
    > http://webgraph.com/resources/facebookblocker/. "Tysiące" ładujących się
    > skryptów spowalnia ładowanie się treści i nabija transfer :P

    To już inne zjawisko. Z jednej strony JS pod FF stał się kiedyś szalenie
    powolny względem IE. Chyba nawet o rząd wielkości. To trochę wkurzało ludzi
    z wolnymi maszynami głównie. Potem Facebook zaczął - moim zdaniem -
    nadużywać zaufania userów. Zaśmieca cały internet - można uznać tą
    organizację za największego spamera.
    Przypomnij sobie czasy gdy SPAMu nie było. Nie było trzeba tworzyć softu
    zwalczającego to zjawisko. Komputery z tym softem są wolniejsze itd Z tego
    powodu nie można powiedzieć, że emaile są beee bo ktoś zasypuje śmieciami
    naszą skrzynkę.

    > 3. To, że dane urządzenie mobilne ma obsługę JS, to nie znaczy, że
    > wszystko jest ok. Spróbuj <input type="file" multiple="multiple" /> na
    > systemie Android 2.3 (np. Samsung Galaxy Tab). Nie działa. Mimo, że
    > wykrywam, iż jest to obsługiwane.

    Ale to nie jest JS tylko HTML :-)
    Generalnie sam mam telefon z Androidem 2.3 (HTC Desire HD). Nierzadko
    korzystam z internetu na nim - gdy muszę. Nie zastanawiam się wtedy czy
    jakiś element nie działa poprawnie a już w szczególności pole typu "file".
    Patrzę zazwyczaj, o której pociąg odjeżdża albo czy są bilety w kinie. To
    nie jest sprzęt do korzystania z internetu lecz raczej to zestaw ratunkowy
    gdy inaczej nie można.

    > JS był, jest i będzie. Najlepiej po prostu separować JS tak, aby brak
    > jego nie powodował, że z czegoś nie da się skorzystać. Dobry przykładem
    > jest opis porneL-a: http://pornel.net/onclick

    A tak... czytałem to kiedyś :-) Zgadzam się co do słuszności Twojego
    postulatu jednakże jest on utopijny jak komunizm. :-) Możesz być jednostką
    głoszącą prawdę ale i tak zostaniesz przysypany ludzką twórczością w
    zakresie JS. Dlatego ja odpuściłem sobie już dawno walkę z wiatrakami i
    zakładam, że każdy ma support JS choć staram się unikać tego gdzie tylko
    można. Oznacza to również, że bardziej wyszukane projekty z gadającymi
    między sobą Flahami współpracującymi w dodatku ze screenem przeglądarki itp
    muszą mieć JS. I... działa to na Androidzie nawet :-)

  • 24. Data: 2011-06-17 20:53:24
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 17-06-2011 21:53, Exe Very Cute pisze:

    > Ale nie myl proszę "prościzny" z tym co teraz jest powszechne na necie.
    > Wszędzie jest DHTML. A bajki że pisanie dla nie-JS jest tak samo szybkie

    DHTML do wymysł marketoidów: Dynamic HTML. Pod to pojęcie można
    podciągnąć wszystko.

    > jak dla wersji tylko-JS to oczywiście bzdura na kółkach. Niech któryś

    Jaka bzdura na kółkach? A w czym jest problem?

    > sprawi że youtube czy facebook, czy google (google cokolwiek, analitics,

    Trudno jest dziś znaleźć serwis internetowy, który działa sprawnie bez
    JS. Ale niedaleko szukać, bo np. nk.pl działa bez problemu bez JS. Dało
    się? Dało. To nie jest w ogóle skomplikowane.

    > docs) działało równie dobrze bez JS. Chyba że się nie rozumiemy i Wy tu
    > o stronkach firmowych dla mikro przedsiębiorstw mówicie...

    "działało równie dobrze bez JS" - serwis nie ma działać równie dobrze
    bez JS, tylko powinien stosować się do tzw. graceful degradation
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unobtrusive_JavaScript

    --
    Peter

  • 25. Data: 2011-06-17 20:58:21
    Od: Exe Very Cute <k...@p...onIet.pl>

    W dniu 2011-06-17 22:53, Peter May pisze:

    > DHTML do wymysł marketoidów: Dynamic HTML. Pod to pojęcie można
    > podciągnąć wszystko.

    Eeeee. Jak zwał tak zwał.

    > Jaka bzdura na kółkach? A w czym jest problem?

    W tym, że JS nie da się zastąpić...

    > Trudno jest dziś znaleźć serwis internetowy, który działa sprawnie bez
    > JS. Ale niedaleko szukać, bo np. nk.pl działa bez problemu bez JS. Dało
    > się? Dało. To nie jest w ogóle skomplikowane.

    Da się nawigować. Ja bym tego nie mylił z działaniem :D

    > "działało równie dobrze bez JS" - serwis nie ma działać równie dobrze
    > bez JS, tylko powinien stosować się do tzw. graceful degradation
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Unobtrusive_JavaScript

    Widzę że odkrycia zeszłej dekady na grupie wiecznie żywe :)

    Pozdr
    Exe Very Cute

  • 26. Data: 2011-06-17 21:18:28
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 17-06-2011 22:51, Marek pisze:

> [...]
    > się celu "nie piszemy bez JS" i pod to robić założenia projektowe,
    > ograniczoną funkcjonalność itp. JS czyni korzystanie z pewnych mechanizmów

    Sęk w tym, że w założeniach projektowych nie biorę od dawna pod uwagę
    rozważań "z JS czy bez JS". Co więcej, JS nie należy unikać w żaden
    sposób. Jednak warto pisać w myśl zasady opisanej tutaj:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unobtrusive_JavaScript

    To nie ma nic wspólnego z powiedzeniem "w JS mogę więcej". W JS
    programujesz co chcesz, ale jeśli bez JS da się to obsłużyć, to w porządku.

    > dużo przyaźniejsze niż czysty HTML pozwala. Przykładowo: facebookowcy - oni
    > nie wyobrażają sobie strony WWW bez guzika "like". Można jego ohydną formę

    Facebook to akurat idealny przykład na to, jak można kod skomplikować do
    granic absurdu. Wygenerowany przycisk "Like" to
    iframe->div->table->div->itd. Czy to nie jest lekko przesadzone? Zwykły
    każdym przypadku.

> [...]
    > taki bajerek. Nie zaśmieca ekranu i satysfakcjonuje miłośników portali

    Można programować wszystko, co się chce. Chodzi mi o to, aby było
    zrobione to z głową. Przykład:

    To _nie zadziała bez JS_, ale przecież poprawne wykonanie tego to banał.
    Jest masa takich przykładów. Choćby przesadnie nadużywany XHR, który
    rodzi czasem więcej problemów, niż pożytku.

    > Tu chyba nie zaskoczyłem. W HTMLu czystym nie da się zrobić tego co można
    > za pomocą JS. Np. aby jekiś banner zniknął po 5s.

    Nie da się i nie o to chodzi. Chodzi o to, że jak ktoś nie obsługuje JS,
    to po prostu baner nie zniknie po 5 s. I nic się nie stanie.

> [...]
    > pod kątem tej korporacji, to co innego. Jeśli jednak strona WWW ma być dla

    Aplikacje intranetowe to inna sprawa. Jeśli jednak upubliczniasz jakąś
    witrynę globalnie, to nigdy nie wiem kto na nią wchodzi i jak ma
    skonfigurowaną przeglądarkę. A to oznacza, że trzeba być przygotowanym
    na minimalną konfigurację, ale ciągle udostępniając zawartość dla
    użytkownika.

> [...]
    > z wolnymi maszynami głównie. Potem Facebook zaczął - moim zdaniem -
    > nadużywać zaufania userów. Zaśmieca cały internet - można uznać tą

    Gdyby facebook potrafił napisać sensownie własne API, to może nie byłoby
    tak źle.

> [...]
    > powodu nie można powiedzieć, że emaile są beee bo ktoś zasypuje śmieciami

    Przepraszam, nie bardzo rozumiem co ma spam facebook-owy do
    facebook-owego JS?

    > Ale to nie jest JS tylko HTML :-)

    No tak. Nie doprecyzowałem. Pisałem "upload progress bar" i okazało się,
    że feature detection mówiło, iż przeglądarka obsługuje multi upload.
    Tyle, że on, niestety, nie działa.

    > Generalnie sam mam telefon z Androidem 2.3 (HTC Desire HD). Nierzadko
    > korzystam z internetu na nim - gdy muszę. Nie zastanawiam się wtedy czy
    > jakiś element nie działa poprawnie a już w szczególności pole typu "file".

    Abstrahując od telefonów itp. warto poczytać to:
    http://michaux.ca/articles/feature-detection-state-o
    f-the-art-browser-scripting

    Chodzi mi o to, że warto testować najpierw czy dane metody w JS są
    dostępne, zanim się je użyje. Wówczas nie musisz zastanawiać się czy coś
    jest czy czegoś nie ma. A z drugiej strony, jak w przykładzie, co
    podałem, nie zawsze jak coś jest, to na pewno działa. Np. input type
    date w Google Chrome którejś tam wersji wstecz również niby było
    zaimplementowane, ale nie działało.

    > Patrzę zazwyczaj, o której pociąg odjeżdża albo czy są bilety w kinie. To
    > nie jest sprzęt do korzystania z internetu lecz raczej to zestaw ratunkowy
    > gdy inaczej nie można.

    E, to zależy. Na tablecie już się całkiem przyzwoicie korzysta z internet.

    > A tak... czytałem to kiedyś :-) Zgadzam się co do słuszności Twojego
    > postulatu jednakże jest on utopijny jak komunizm. :-) Możesz być jednostką

    Nie jest utopijny. Sam tworzę rozwiązania, które działają bez JS bez
    większego wysiłku.

> [...]
    > między sobą Flahami współpracującymi w dodatku ze screenem przeglądarki itp
    > muszą mieć JS. I... działa to na Androidzie nawet :-)

    Każdy może przyjąć zasadę, jaką chce :-)

    --
    Peter

  • 27. Data: 2011-06-17 21:22:23
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 17-06-2011 22:58, Exe Very Cute pisze:

    > Eeeee. Jak zwał tak zwał.

    :D

    > W tym, że JS nie da się zastąpić...

    Ale przecież ja nie piszę o zastępowaniu JS czymkolwiek. Ja tylko piszę
    o tym, że pisanie kodu w myśl zasady "unobstrusive javascript" to nie
    jest żaden wyczyn pokroju zdobycia Mount Everest.

    > Da się nawigować. Ja bym tego nie mylił z działaniem :D

    E, działa. I to nawet lepiej, niż z JS :P Przynajmniej reklamy nie
    fruwają po ekranie ;-) Nie mam tam konta, ale kiedyś zdarzyło mi się
    wejść na nk.pl bez JS. Nawet się zdziwiłem, że ktoś się postarał :-)

    Ekhm, że jak?

    --
    Peter

  • 28. Data: 2011-06-20 08:35:26
    Od: Marek <b...@e...com>

    Podsumowując: postępujemy podobnie choć ujęliśmy to innymi słowami :-)