  • 1. Data: 2009-07-01 05:32:12
    Temat: HTML 5.0 kontra FF
    Od: "gorgu" <a...@g...com>

    http://informacyjny-24.pl/index.php/Informacje-z-kra
    ju/Specyfikacja-HTML-5.-W-internetowym-swiatku-zawrz
    alo.html
    gn

  • 2. Data: 2009-07-01 07:18:02
    Temat: Re: HTML 5.0 kontra FF
    Od: Grzesiek <f...@i...tld>

    gorgu pisze:
    > http://informacyjny-24.pl/index.php/Informacje-z-kra
    ju/Specyfikacja-HTML-5.-W-internetowym-swiatku-zawrz
    alo.html

    Odniósł bym się do dwóch spraw.
    "Autorami opublikowanego dziś projektu są Ian Hickson z Google i David
    Hyatt z Apple. To trochę zaskakujące, zważywszy na fakt, że HTML 4.01
    pisali ludzie związani z W3C."

    Nie czuję wielkiego zadziwienia. Wszystkie dotychczasowe dokumenty
    publikowane przez W3C były dużym krokiem naprzód, wyprzedzaniem
    rzeczywistości o kilka lat. HTML 5 jest wielkim krokiem wstecz, pisanym
    pod zamówienie klientów i sądzę że takie podejście może się wkrótce zemścić.

    "Niestety zmiany nie podobają się producentowi Internet Explorera i
    raczej nieprędko program ten będzie w pełni zgodny z projektowanym
    właśnie językiem. Microsoft nie ukrywa, że pełna obsługa HTML 5 przez IE
    jest zagrożeniem dla Silverlight - sztandarowego projektu, mającego
    zastąpić flasha i aplety Javy."
    No i proszę, o tym właśnie mówię. Starano się iść wszystkim na rękę
    ekshumując trupa (nie ma co ukrywać że głównie MS) a i tak nie ma to
    żadnego sensu bo własne standardy by MS są lepsze. Zamiast skupić się w
    całości na rozwijaniu XHTML 2.0 mamy cofnięcie o 10 lat z którego
    żadnego pożytku nie ma.

  • 3. Data: 2009-07-01 08:39:05
    Od: fv <f...@c...com>

    Grzesiek wrote:
    > całości na rozwijaniu XHTML 2.0 mamy cofnięcie o 10 lat z którego
    > żadnego pożytku nie ma.

    Powiem tak: gdyby wszystkie główne przeglądarki wspierały pobieranie czcionek z
    serwera, to branża
    internetowa w ciągu kilku lat stałaby się największym klientem takich salonów jak
    Bentley, Ferrari
    czy Ducati.

    Gdyby dodatkowo dopracowano możliwości drukowania takich stron, może nawet zwykły
    człowiek miałby z
    tego jakiś pożytek.

    Zobaczcie jak wiele powstało nowych rozwiązań wymuszonych stagnacją HTML 4.01. Adobe
    AIR na
    przykład. Megabajtowe biblioteki javascript, które dodają do przeglądarek funkcje,
    które dawno
    powinny być elementem języka. I które mogą być tym elementem, skoro dało się to
    napisać w JS.

    Fatalnym pomysłem był XHTML. HTML 5 wychodzi na przeciw potrzebom najważniejszej
    grupy osób: tych
    którzy wydają kasę na systemy internetowe.

    Jestem całym sercem za. Też bym chciał Ducati.

    A Microsoft balansuje na cienkiej krawędzi. Bo tym razem to właśnie użytkownik IE
    może w pewnym
    momencie zobaczyć zamiast pięknej strony, komunikat: "Wymagana przeglądarka Firefox
    5, Opera 15 lub
    nowsze".

    --
    fv
    Xbox gamertag: fastviper PL

  • 4. Data: 2009-07-01 09:25:02
    Temat: [ot] Re: HTML 5.0 kontra FF
    Od: "rezist.com" <r...@s...us>

    Fajny, wrecz bulwarowy tytul, kierujacy na "jump page" z ktorego
    dopiero lecimy na wlasciwy tekst. A tam, w idiotyczny sposob,
    krotki tekst pociety na 2 podstrony. Pogon za odslonami, rzuca
    sie ludziom na glowy.

    :>

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 5. Data: 2009-07-01 20:13:17
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 01 Jul 2009 08:18:02 +0100, Grzesiek <f...@i...tld> wrote:

    > "Autorami opublikowanego dziś projektu są Ian Hickson z Google i David
    > Hyatt z Apple. To trochę zaskakujące, zważywszy na fakt, że HTML 4.01
    > pisali ludzie związani z W3C."

    Wow, ile nieścisłości w jednym z daniu...

    HTML 5 nie został opublikowany dziś (chyba o FF3.5 chodziło?), Ian i Hyatt
    nie są autorami, tylko edytorami specyfikacji (HTML 5 ma około 300 autorów
    i dwie osoby to spisują). Ian i Hyatt są edytorami też innych specyfikacji
    W3C (XBL, CSS 2.1 i pare modułów CSS3).

    Dalej o "canwas" nawet nie chce mi się czytać.

> [...]
    > rzeczywistości o kilka lat. HTML 5 jest wielkim krokiem wstecz, pisanym
    > pod zamówienie klientów i sądzę że takie podejście może się wkrótce

    Nie masz pojęcia o czym mówisz.

    W3C regularnie publikuje specyfikacje, które są robione na zlecenie.
    Popatrz na listę specyfikacji: http://www.w3.org/TR/ - nie trudno tam
    znaleźć formaty robione z myślą o jednej lub dwóch konkretnych firmach i
    prawie wszystkie są tworzone za zamkniętymi drzwiami.

    Na tym tle HTML 5 jest wyjątkowo otwarty. Nie potrzebujesz płacić $70000
    rocznie, żeby zabrać głos w dyskusji.

    W tworzeniu HTML 5 biorą udział twórcy wszystkich najważniejszych
    przeglądarek, dzięki czemu specyfikacja będzie opisywać to, co
    przeglądarki na prawdę robią (przynajmniej Webkit, Gecko i Opera).

    Nie ma ani jednej przeglądarki w pełni implementującej CSS 1, CSS 2 ani
    HTML 4. Dopiero jak W3C skończyło "wyprzedzanie rzeczywistości o kilka
    lat" CSS 2.1 został w pełni zaimplementowany i HTML 5 ma szanse.

> [...]
    > żadnego sensu bo własne standardy by MS są lepsze. Zamiast skupić się w
    > całości na rozwijaniu XHTML 2.0 mamy cofnięcie o 10 lat z którego

    Tak to jest jak się czyta marketing, a nie specyfikacje...

    XHTML 2 jest już przestarzały. To jest projekt z 2002 roku. Z epoki, kiedy
    strony to były statyczne dokumenty, a nie interaktywne aplikacje.

    XHTML 2 nie umożliwia YouTube serwowania wideo bez wtyczek.

    XHTML 2 nie umożliwia GMailowi działania off-line.

    XHTML 2 nie umożliwia edycji WYSIWIG na blogach/webmailach.

    XHTML 2 nie umożliwia obsługi drag'n'drop między aplikacjami, ani schowka.

    XHTML 2 nie umożliwia komunikacji z serwerem w czasie rzeczywistym w obie
    strony (Google Wave, gry).

    XHTML 2 nie umożliwia kontrolowania systemowego menu aplikacji i zrobienia
    porządnych skrótów klawiszowych (zapisane na dysk aplikacje webowe mogą
    wyglądać i działać jak desktopowe).

    XHTML 2 zakatuje przeglądarkę próbując pokazać inbox webmaila, który ma
    listę 50000 maili w jednym widoku (HTML 5 ma datagrid, który pozwala
    ładować z serwera tylko to, co widać na ekranie).

    Większość semantycznych elementów XHTML 2 i najbardziej interesujące
    możliwości XForms zostały skopiowane do HTML 5. Reszta to elegantsza
    składnia i drobiazgi, ale nikt nie będzie pisał nowych przeglądarek i
    przepisywał miliardów stron dla poprawy estetyki kodu źródłowego.

    Żaden producent przeglądarki nawet nie ma w planach wsparcia dla XHTML 2.
    Nawet gdyby specyfikacja została ukończona dziś i wszyscy by się zabrali
    do roboty, to przez brak kompatybilności wstecz trzeba będzie poczekać aż
    powstaną nowe przeglądarki, boty, edytory, screenreadery i aż wszystkie
    babcie uaktualnią przeglądarki. Minie 10 lat zanim XHTML 2 będzie nadawał
    się do zrobienia tego, co już dziś jest niewystarczające.

    Wiele rzeczy z HTML 5 działa już teraz, bo jest bazowane na rozszerzeniach
    i de-facto standardach dostępnych od lat albo przynajmniej elegancko
    degraduje się w nIEaktualnych przeglądarkach, przez co jest szansa
    poużywać sobie HTML 5 póki jest na czasie. Jako bonus _jeden_ silnik
    przeglądarki HTML 5 będzie w stanie obsłużyć wszystko od Geocities po
    Google Docs.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 6. Data: 2009-07-02 05:35:23
    Od: Grzesiek <f...@i...tld>

    porneL pisze:
    > W tworzeniu HTML 5 biorą udział twórcy wszystkich najważniejszych
    > przeglądarek, dzięki czemu specyfikacja będzie opisywać to, co
    > przeglądarki na prawdę robią (przynajmniej Webkit, Gecko i Opera).
    Tylko widzisz. Ja cały czas pamiętam szumne zapowiedzi "including IE". O
    inne nie trzeba się szczególnie martwić.

    > XHTML 2 jest już przestarzały. To jest projekt z 2002 roku. Z epoki,
    > kiedy strony to były statyczne dokumenty, a nie interaktywne aplikacje.
    Ostatni jest z 2006 ale i tak powoduje to że jest przestarzały. Te
    wszystkie "nie obsługuje" które wymieniłeś niżej wynikają przecież z
    zaniedbania standardu (mimo zapowiedzi że tak nie będzie). Jakby się
    ktoś za to silniej zabrał możnaby w kilka dni wprowadzić.

> [...]
    > składnia i drobiazgi, ale nikt nie będzie pisał nowych przeglądarek i
    > przepisywał miliardów stron dla poprawy estetyki kodu źródłowego.
    Najważniejszą jak dla mnie zaletą XHTML 2 były przestrzenie nazw oraz że
    nie jest posyłany jako text/html. To wprowadza duży porządek i mogłoby
    umożliwić w następnym kroku coś więcej niż klepanie gotowych tagów i
    atrybutów (w sensie semantyczności). Do tego nie przekonują mnie choćby
    takie śmieci "jak nie znalazłeś </ to udawaj że był". Do html5 nawet
    schemy nie ma.

> [...]
    > aż wszystkie babcie uaktualnią przeglądarki. Minie 10 lat zanim XHTML 2
    > będzie nadawał się do zrobienia tego, co już dziś jest niewystarczające.
    Teraz też trzeba było czekać naście lat aż UA jako tako zaczną sobie
    radzić. Przynajmniej zaczynał rozprzestrzeniać się porządek, nawet część
    dokumentów nie jest już zwykłym śmietnikiem. Ile razy sam narzekałeś na
    kod produkowany przez google. A teraz gdy koncerny wchodzące w skład
    komisji, które nie mają żadnego finansowego interesu poprawiania swoich
    błędów przepychają różne dziwaczne pomysły, jesteś za. Jakoś nie
    przepada za sytuacją gdy zmienia się specyfikację bo produkt firmy x (a
    może raczej G ;) ) nie działa.

> [...]
    > przez co jest szansa poużywać sobie HTML 5 póki jest na czasie. Jako
    > bonus _jeden_ silnik przeglądarki HTML 5 będzie w stanie obsłużyć

    Na razie html 5 jest też zmieniającym się co chwila draftem z masą
    dopisków "to jest źle, trzeba pomyśleć jakby to inaczej".

  • 7. Data: 2009-07-02 21:24:17
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Thu, 02 Jul 2009 06:35:23 +0100, Grzesiek <f...@i...tld> wrote:

    > Tylko widzisz. Ja cały czas pamiętam szumne zapowiedzi "including IE". O
    > inne nie trzeba się szczególnie martwić.

    Microsoft oficjalnie jest członkiem grupy i teoretycznie może brać udział,
    tylko z jakiegoś powodu woli siedzieć cicho.

    HTML 5 na to też ma obejście i rzeczy są projektowane tak, żeby jakotako
    działały w IE nawet bez pomocy Microsoftu.

    > Najważniejszą jak dla mnie zaletą XHTML 2 były przestrzenie nazw oraz że
    > nie jest posyłany jako text/html.

    HTML 5 ma pełne wsparcie dla trybu application/xhtml+xml i do tego
    ujednolica DOM i składnię HTML z XML (na tyle, na ile się da), żeby było
    łatwiej przesiąść się na XML.

    W trybie text/html dodaje wsparcie dla SVG, MathML, odpowiednika RDF i
    daje możliwość tworzenia prywatnych atrybutów dla aplikacji (data-*), żeby
    nie trzeba było się przesiadać na XML :)

    Po wielu próbach przesiadki na tryb XML doszedłem do wniosku, że on nie ma
    sensu:

    YSOD wyświetla się złej osobie.

    Jeśli mam buga, który ujawnia się tylko czasem (w dynamicznych aplikacjach
    to typowe) albo po stronie klienta (np. proxy Orange dodające jakiś
    podejrzany skrypt do stron), to biedny użytkownik dostanie YSOD, a ja się
    o tym nie dowiem! Użytkownik nawet nie będzie mógł zobaczyć linka do
    strony kontaktowej, żeby mnie poinformować.

    Wolę mieć filtr na serwerze, który testuje składnię wysyłanych dokumentów
    albo plugin przeglądarki walidujący strony - wtedy ja będę dostawał
    informacje o błędach, a użytkownik nie (to nie jego sprawa).

> [...]
    > atrybutów (w sensie semantyczności). Do tego nie przekonują mnie choćby
    > takie śmieci "jak nie znalazłeś </ to udawaj że był".

    HTML 5 osiąga ten sam cel co XML - wczytywanie każdego dokumentu
    identycznie w każdej przeglądarce, tylko nie robi tego kosztem zmiany
    każdej literówki w katastrofalny błąd.

    Drakońskość XML działała by, gdyby wszyscy używali XML. Niestety to jest
    typowy dylemat więźnia - ludzie będą robili pomyłki, bo to ludzie, a
    przeglądarki będą łykały pomyłki, bo to im daje przewagę nad konkurencją
    ("działa" w X, nie działa w Y = Y ssie).

    Tak samo poległy MIME types, RSS i kodowania plików. Przeglądarki nawet
    GIF wczytują w niezgodny ze standardem sposób (odstęp 0 między klatkami
    miał pozwalać na robienie gifów true-color, a dziś oznacza emulowanie
    maksymalnej prędkości animacji wyciąganej przez komputery z lat 90).

    > Do html5 nawet schemy nie ma.

    http://validator.nu/ jedzie na Relax NG.

    A oficjalnej schemy umyślnie nie ma, bo ludzie takie rzeczy biorą jako
    wyrocznię ("jakto mój dokument nie jest poprawny, skoro się waliduje!?").

> [...]
    > błędów przepychają różne dziwaczne pomysły, jesteś za. Jakoś nie
    > przepada za sytuacją gdy zmienia się specyfikację bo produkt firmy x (a

    Jak to nie mają żadnego finansowego interesu? Przecież cała fortuna Google
    kręci się wokół HTML.

    Dużo łatwiej postawić odwrotny zarzut, że Google dodaje do HTML elementy i
    precyzuje składnię, żeby lepiej wyciągać dane dla flagowych produktów
    (AdSense i Search) i rozwija możliwości webowych aplikacji, żeby
    podrasować swoje (GMail, Docs).

    Wolę HTML 5 od XHTML 1 czy 2, ale nie zgadzam się z każdą częścią
    specyfikacji (IMHO baza SQL to przegięcie, dane offline można by trzymać w
    czymś mniej skomplikowanym).

    > Na razie html 5 jest też zmieniającym się co chwila draftem z masą
    > dopisków "to jest źle, trzeba pomyśleć jakby to inaczej".

    To zależy, która część. Niektóre są skończone i zaimplementowane, niektóre
    nawet są niezmienianlne, bo są dokumentacją de-facto standardów używanych
    od lat.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 8. Data: 2009-07-02 21:35:49
    Temat: XHTML 2.0 RIP
    Od: porneL <n...@p...net>

    No i stało się. XHTML 2 jest oficjalnie niewypałem. Prace nad XHTML 1.x
    będą wstrzymane.

    http://www.w3.org/News/2009#item119

    http://www.w3.org/2009/06/xhtml-faq.html

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 9. Data: 2009-07-03 06:53:17
    Od: Grzesiek <f...@i...tld>

    porneL pisze:
    > Jak to nie mają żadnego finansowego interesu? Przecież cała fortuna
    > Google kręci się wokół HTML.

    Problemem jest to że każdy kręci na swoją stronę co właśnie zostało
    udowodnione na przykładzie audio/video
    (http://lists.whatwg.org/htdig.cgi/whatwg-whatwg.org
    /2009-June/020620.html).
    Jeśli dalej w W3C będzie przeważać postawa kto silniejszy ten więcej
    może nie wróżę im jasnej przyszłości.

    A ten news o XHTML jest bardzo smutny. Zapalmy świeczki ['] :P

  • 10. Data: 2009-07-03 08:04:54
    Temat: Re: XHTML 2.0 RIP
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    porneL pisze:
    > No i stało się. XHTML 2 jest oficjalnie niewypałem. Prace nad XHTML 1.x
    > będą wstrzymane.

    Wychodzi, że Microsoft miał rację, żeby się nie pchać w XHTML, od razu
    wiedzieli, że to nie wypali :-/

    artur