  • Data: 2011-05-22 20:45:17
    Temat: Re: Gwiazda-trójkšt - zyżycie energii
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-05-22 20:07, 4CX250 pisze:
    > Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    >
    > O czym ty piszesz? Przecież silnik dostosowany do pracy gwiazda/trójkąt
    > gwizda na to serdecznie. Są nawet układy rozruchowe silników o ile są
    > przeznaczone do takiej pracy - gwiazda/trójkąt w postaci od
    > najprostrzych przełączników obrotowych czyli wyłączony/gwiazda/trójkąt.

    Ale rozruch gwiazda-trójkąt nie koniecznie jest regulacją ekonomiczną.
    Dlatego, że w silniku asynchronicznym klatkowym, przy stałym momencie
    hamującym, na gwieździe obroty są znacznie mniejsze niż na trójkącie. A
    mniejsze obroty, to większy poślizg czyli mniejsza sprawność. Żeby się
    potem nie okazało, że przez przełączenie z trójkąta na gwiazdę moc
    elektryczna silnika spadła 3 razy, ale moc mechaniczna spadła np. 10
    razy, przy czym reszta mocy poszła na grzanie i spaliła silnik.

    Dlatego to, że można przeprowadzić rozruch gwiazda-trójkąt, nie znaczy,
    że dany silnik może stale pracować na gwieździe.

    W przypadku wentylatorów to nie wiem, bo tam moment hamujący jest
    funkcją prędkości obrotowej, ale przy obciążeniach z grubsza stałych,
    np. dźwignice, to już widać wyraźnie.