  • 81. Data: 2024-08-08 21:21:18
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.08.2024 o 19:22, heby pisze:

    > Jak budowałem dom, to wsadziłem kilka gniazdek więcej w pokojach, w
    > dodatku mam osobną sieć gniazdek z zupełnie osobnymi obwodami (UPS).
    > Razem jest tego nieco więcej niż u przeciętnego suwerena.
    >
    > Elektryk zrobił co miał zrobić, ale potem słyszałem krążącą anegtokę,
    > jak to jakiś idiota wpakował w domu tyle gniazdek, że nikt normalny tyle
    > nie robi.
    >
    > I teraz wyobraź sobie, jak by mi zwisały jeszcze druty ze ścian, do
    > zasilania czujników.
    >
    > Ten elektryk dostał by zawału.

    Pomiary temperatury są niskonapięciowe, w listwach albo za panelami
    puszcza się cienki kabelek a nie w tynku.

    > A na serio: owszem, przez jakiś czas używałem zailacza wtyczkowego,
    > który zasilał ESP8266, który mierzył temperaturę. Na dłuższą metę to
    > mniej wygodne, bo np. temperaturę chciałbym miedzyć w zupełnie innym
    > miejscu niż mam gniazdko.

    Robisz sterownik pomieszczenia i wykorzystujesz go do różnych celów
    takich jak zbieranie pomiarów podpiętych dallasów.

    > Znalazłem bardzo tanie muduliki e-ink na ali,

    Pokaż.

    > jeden przyszedł w zeszłym
    > tygodniu. Jak bym mu dorobił ładną obudowę na drukarce i wsadził esp do
    > środka, to mógłby być naprawdę fajny termometr na wifi. I może na jakimś
    > liion wytrzymał by ze 4 tygodnie.

    Na grzyba łączyć funkcję wyświetlacza z pomiarami? Jak wyżej, sterowniki
    wykonują pomiary a wyświetlacze je pokazują.

  • 82. Data: 2024-08-08 21:52:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/08/2024 21:21, io wrote:
    > Pomiary temperatury są niskonapięciowe, w listwach albo za panelami
    > puszcza się cienki kabelek a nie w tynku.

    Grubośc kabla i jego dopuszczalne napięcie robocza nie przekładają się
    na mniej roboty w wykuwaniu dziur w pustakach, na czym polega większośc
    roboty takich elektryków.

    https://pl.aliexpress.com/item/1005006291142235.html

    > Na grzyba łączyć funkcję wyświetlacza z pomiarami? Jak wyżej, sterowniki
    > wykonują pomiary a wyświetlacze je pokazują.

    Nic nie stoi na przeszkodzie mieć to w jednym, zgrabnym i estetycznym
    urządzeniu.

  • 83. Data: 2024-08-09 13:32:20
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.08.2024 o 21:52, heby pisze:

    > Grubośc kabla i jego dopuszczalne napięcie robocza nie przekładają się
    > na mniej roboty w wykuwaniu dziur w pustakach, na czym polega większośc
    > roboty takich elektryków.

    Na chu wykuwać dziurę pod listwę?

    > https://pl.aliexpress.com/item/1005006291142235.html

    Hmm, sam nie wiem. Trzebaby spróbować użyć. Cena jest ok jak na takie
    wyświetlacze, ale mały jest, na 1 pomiar + ewentualny wykres z tego
    pomiaru. Za 3zł więcej jest szerszy, np na dwa pomiary. Trzeba by zrobić
    podstawę z prockiem i baterią. Jakby ktoś zrobił płytkę to mógłbym
    spróbować. A może na uniwersalnej wystarczy. No ... spróbuję. Obudowę
    też trzeba wystrugać. Masz już projekt obudowy?

    > Nic nie stoi na przeszkodzie mieć to w jednym, zgrabnym i estetycznym
    > urządzeniu.

    Ale po co mieć w jednym urządzeniu jak pomiary wykonuje się zupełnie
    gdzie indziej niż je pokazuje?!

    Ja takie urządzenie mam zrealizowane, ale zasilane sieciowo na 7seg LED.
    Może robić te pomiary temperatury i wyświetlać, ale wk...ł mnie ten
    kabelek do czujników a że mam sterownik do rolet to tam przeniosłem
    pomiary. No i pomiary są z wielu urządzeń bo kłopotliwym jest ciągnięcie
    jednego kabelka po całym domu.

    To jest właśnie to, o czym pisałem przy okazji HA, rozproszony system
    automatyzacji. Można sobie te funkcjonalności przenosić między
    zarządzalnymi urządzeniami i wszystko nie jest zależne od centralnego
    serwera. Mnie chodziło o rozwiązanie do zarządzania a nie to, że to
    można zrobić.

  • 84. Data: 2024-08-09 13:47:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/08/2024 13:32, io wrote:
    > Na chu wykuwać dziurę pod listwę?

    Nie mam elementów wykończeniowych podłogi 1.5 metra nad podłogą.

> [...]
    > spróbować. A może na uniwersalnej wystarczy. No ... spróbuję. Obudowę
    > też trzeba wystrugać. Masz już projekt obudowy?

    Jak będzie trzeba, to zaprojektuje. Akurat obudowy projektuje sobie
    czasami do różnych DIY, ale idę o zakład, że będziesz marudził, bo ja je
    projektuje w .... Pythone.

    > Ale po co mieć w jednym urządzeniu jak pomiary wykonuje się zupełnie
    > gdzie indziej niż je pokazuje?!

    Ja chcę je mieć tam mierzone, gdzie sie pokazuje. Tak mmniej więcej w
    okolicy włącznika światła, w pokoju. W przypadku opcji bateryjnej: na
    stole, biurku, szafce.

> [...]
    > zarządzalnymi urządzeniami i wszystko nie jest zależne od centralnego
    > serwera. Mnie chodziło o rozwiązanie do zarządzania a nie to, że to

    No to sobie zrób. W zasadzie nawet masz zrobione: kupujesz tanią stację
    pogodową i ona ma czujnik zaokienny, radiowy. Protokoły komunikacyjne są
    ogarnięte i rozkodowane przez ludzi wieki temu, działa to na 433, zasięg
    ma relatywnie spory. Kwestia zrobienia odbiornika. Ktoś na allegro
    kiedyś same czujniki sprzedawał za jakieś grosze.

  • 85. Data: 2024-08-09 16:34:46
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 09.08.2024 o 13:47, heby pisze:

    > Nie mam elementów wykończeniowych podłogi 1.5 metra nad podłogą.

    To listwę puszczasz od podłogi czy gdzie tam masz te swoje 'elementy' :-)

    > Jak będzie trzeba, to zaprojektuje. Akurat obudowy projektuje sobie
    > czasami do różnych DIY, ale idę o zakład, że będziesz marudził, bo ja je
    > projektuje w .... Pythone.

    Chyba mi to trochę wisi o ile będę mógł z niego przygotować wydruk pod
    swoją drukarkę.

    > Ja chcę je mieć tam mierzone, gdzie sie pokazuje. Tak mmniej więcej w
    > okolicy włącznika światła, w pokoju. W przypadku opcji bateryjnej: na
    > stole, biurku, szafce.

    Po co tam mierzyć?

> [...]
    > ma relatywnie spory. Kwestia zrobienia odbiornika. Ktoś na allegro
    > kiedyś same czujniki sprzedawał za jakieś grosze.

    To przecież pisałem, że mam zrobione. Akurat kablowo bo mi te kable
    niespecjalnie przeszkadzają i wolę je od wymieniania bateryjek. Nijak do
    tego nie przystaje stacja pogodowa, która jak sama nazwa wskazuje jest
    stacją pogodową a nie pomiarową, czyli jest zorientowana na przybliżanie
    pogody a nie robienie pomiarów temperatur. Wiedziałem, że się nie dogadamy.

  • 86. Data: 2024-08-09 20:36:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/08/2024 16:34, io wrote:
    > Chyba mi to trochę wisi o ile będę mógł z niego przygotować wydruk pod
    > swoją drukarkę.

    Da się bez problemu, sam drukuję. Ale mimo wszystko nie używanie
    "normalnego" CADa generuje u drukarzy rodzaj poczucia profanacji ;)

    > Po co tam mierzyć?

    Bo tam siedzę, albo zerkam przy wyjściu/wejściu.

> [...]
    > pogody a nie robienie pomiarów temperatur. Wiedziałem, że się nie dogadamy.

    Te tanie stacje pogodowe nic innego nie robią jak pokazują temperaturę
    zewnętrzną i czasami wilgotność ;)

  • 87. Data: 2024-08-09 21:26:54
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 09.08.2024 o 20:36, heby pisze:

    > Da się bez problemu, sam drukuję. Ale mimo wszystko nie używanie
    > "normalnego" CADa generuje u drukarzy rodzaj poczucia profanacji ;)

    Nie widzę takiej kwestii. Bym nawet był za, gdyby coś z tego miało
    wyniknąć. No ale coś słabo chcesz ten projekt realizować to nie ma o
    czym mówić.

    > Bo tam siedzę, albo zerkam przy wyjściu/wejściu.

    No to mówię, że wyświetlacz jest wyświetlaczem a pomiary są w różnych
    miejscach i nie potrzebują być razem z wyświetlaczem.

    > Te tanie stacje pogodowe nic innego nie robią jak pokazują temperaturę
    > zewnętrzną i czasami wilgotność ;)

    A mówimy o zewnętrznych? Bo ja o różnych. I że niekoniecznie potrzeba by
    pomiary były robione bezprzewodowo. Ale jak komuś zależy na
    bezprzewodowych i nie przeszkadza mu konieczność zmiany bateryjek to
    niech robi.

  • 88. Data: 2024-08-09 21:31:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/08/2024 21:26, io wrote:
    > wyniknąć. No ale coś słabo chcesz ten projekt realizować to nie ma o
    > czym mówić.

    Ma niski prorytet, mam ciekawsze rzeczy do roboty niż następny termometr.

    https://community.home-assistant.io/t/use-esphome-wi
    th-e-ink-displays-to-blend-in-with-your-home-decor/4
    35428

    > A mówimy o zewnętrznych?

    Mówimy o stacji pogodowej z *czujnikiem* zewnętrznym. Są gotowe, na 433,
    trzymają ze dwa lata na baterii. Nie ma sensu robić tego ręcznie.

  • 89. Data: 2024-08-11 16:18:28
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 09.08.2024 o 21:31, heby pisze:

    > Ma niski prorytet, mam ciekawsze rzeczy do roboty niż następny termometr.
    >
    > https://community.home-assistant.io/t/use-esphome-wi
    th-e-ink-displays-to-blend-in-with-your-home-decor/4
    35428

    No taki wyświetlacz. Gotowy projekt, ale pod większe wymagania sprzętowe.

    > Mówimy o stacji pogodowej z *czujnikiem* zewnętrznym. Są gotowe, na 433,
    > trzymają ze dwa lata na baterii. Nie ma sensu robić tego ręcznie.

    Wcześniej pisałeś, że padł Ci 'system pomiaru temperatur' i coś
    'kombinujesz ręcznie' by działał.

  • 90. Data: 2024-08-11 22:31:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/08/2024 16:18, io wrote:
    > Wcześniej pisałeś, że padł Ci 'system pomiaru temperatur' i coś
    > 'kombinujesz ręcznie' by działał.

    Wspomniałeś, że masz (lub ktoś wspomniał) zrobione na 433. No więc to
    faktycznie prosta sprawa, bo są gotowe czujniki i nie trzeba robić
    reźby, tylko proto zdekodować.

    Natomiast u mnie raczej tak nie będzie.

    Ostatnio pojawiły się nowe ESP32 C3. Poza wifi, mają też BLE i zdaje
    się, że żrą mniej prądu.

    Się zastanawiam, czy nie wykorzystać ich do zbudowania własnych
    termometrów, nawet kosztem częstej wymiany baterii/ładowania. Właśnie po
    to kupiłem tego e-ink, aby zastanowić się nad opcją użycia go również w
    celu wyświetlania informacji, bo ten wyświetlacz zje praktycznie 0 prądu.

    Projekt na razie w fazie zastanawiania się, troche to jednak będzie
    pracy wymagało i nie wiem czy jest sens inwestowania w to czasu.

    Natomiast mam czujnik temperatury na ESP8266 wydłubany ręcznie i jestem
    z niego bardzo zadowolony - działa na wifi i nie ma ani śladu awarii od
    kilku lat. Najzwyczajniej działa zawsze. Tylko nie na baterie, on mierzy
    kilka rzevczy w kotłowni i jest wpięty w zasilanie sieciowe.

    Dlatego jestem zwolennikime wifi zamiast zigbee. Z praktyki wynika, że
    wifi jest absolutnie niezawodne, jeśli tylko nie padnie AP.