  • Data: 2024-08-08 13:37:01
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 08/08/2024 13:15, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Tuya bez chmury... Wg mnie (być może mylę się -- mylenie
    > jest ludzką rzeczą) odrzucałeś Tuyę z chmurnej przyczyny...

    Nie. Nigdy nie brałem pod uwagę chmury jednego producenta. Kupiłem
    termostaty kaloryferowe Tuya tylko dlatego że były tanie. Co dziwne, są
    to jedyne urządzenia Zigbee jakie mam, które pracuja w miarę stabilnie.
    Reszta ZB Tuya to awaryjna kupa, taka sama jak sonoffa i innych.

    Z rzeczy które jeszcze mi jako tako stabilnie działają, to "okrągłe"
    termometry z wyświetlaczem. Ani jednej zwiechy od lat.

    > Z którym wnioskiem?

    Tym z dupy.

    > Jeśli ZB potrafi pracować bez chmurnej łączności -- chyba warto
    > używać ZB. Jeśli to i owo można ustawić spod Tuyi, by później
    > pracowało autonomicznie -- co złego w Tuyi?...

    Jakośc hardware, któe nie tylko traci łączność, ale degraduje się z
    czasem do stanu kompletnego niedziałania. Nie dotyczy to Tuya wyłącznie,
    bardzo dużo, zaryzykuje że większość, ZB to kupa, która po określonym
    czasie przestaje działać.

    > Wg mnie dongiel pracuje jako bramka ZB-USB...

    Nazywanie tego bramką jest troche zabawne. Na pendrive też mówisz bramka
    usb<>flash?

    > Problem niestabilności leży w ZB?

    Tak. Urządzenia degradują się, rozpinają, nie potrafią się ponownie
    podpiąc, wymagaja resetu, parowania itd itp.

    > Może w pojedynczych urządzeniach?...

    W większości. Nie wszystkich, co możne oznaczać, że jeśli zatrudnisz
    normalnych ludzi jako programistów, to może nawet potrafią pisać
    sensowne oprogramowanie.

    > Ogarnięte są nawet urządzenia WiFi...

    Urządzenia Wifi są o rzędy wielkości łatwiejsze do ogarnięcia. W wielu
    wypadkach możesz na nich wymienić soft. Na urządzeniu zigbee raczej nie
    ma jak.

    > Ogólnie to, co mam, może być automatycznie aktualizaowane,
    > więc wymiana FW jest możliwa -- ale co dalej... ;)

    ESPHome, Tasmota, Supla i pewnie kilka innych.

    > Czym miałaby być ta zgrabność?

    Wielkośc pudełka zapałek. Estetyczny wygląd. Łatwe mocowanie.

    > Finansowo taka samodziełka opłaci się?...

    Koszt modułu to kilka zł z przesyłką z Ali. Termometr pewnie w granicy
    groszy. Higrometr nie wiem.

    Potrzebuję tylko temperaturę. Z uwagi na kaskadową awarię mojej sieci
    Zigbee, zastanawiam się nad zrobieniem własnych czujników na wifi, nawet
    kosztem wymiany/ładowania baterii co 3 tyg.

    > BTW -- po co im zmieniać soft? Dedykowana im Tuya je obrabia,
    > więc i własny soft by obrobił... Zaletą Tuyi jest makabryczna
    > prostota w zestawieniu z użytecznością.

    Aby ten soft poprawić. Bug typu "działało i się rozparowało" jest
    ewidentnym błedem w oprogramowaniu czujnika.