  • Data: 2009-10-19 22:06:19
    Temat: Re: Glebia ostrosci a ogniskowa - mity i fakty
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    >[....]

    > Marku plizzzzz.

    ????

    > "Na odległościach większych wpływ ogniskowej jest coraz większy"
    > Inaczej mówiąc, wraz ze wzrostem odległości rośnie wpływ ogniskowej.

    Policz dla kilku wartości ze wzoru dokładnego i przybliżonego i się
    przekonasz.

    >[...]
    > A dla odległości mniejszych można przyjąć zależność go od skali
    > odwzorowania. I tu mogę się zgodzić, że to przybliżenie może być stałe.
    >[...]

    Ono nie jest stałe - błąd wynikajacy z zaniedbania wpływu ogniskowej
    stopniowo rośnie wraz z odległością. Do pewnej wartości odległości jest na
    tyle mały, że w praktyce można go pominąć, dla większych wartości warto go
    uwzględnić. W/g XX YY graniczną odległością powyżej której trzeba
    uwzględniać jest 1/4 hiperfokalnej. Ja tego błędu dokładnie nie
    analizowałem, więc nie wypowiadam się czy ustawienie granicy akurat na tym
    poziomie jest właściwe.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)