-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagx65.neoplus
.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Date: Fri, 28 Jun 2024 12:16:48 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <emy38bc08xso$.isih1a2ltkx2.dlg@40tude.net>
References: <v5egs3$39jfk$1@news.icm.edu.pl>
<0...@h...invalid>
<v5eqvh$ci5$1@news.chmurka.net> <v5erv0$3a5lq$1@news.icm.edu.pl>
<z...@4...net>
<v5fd8b$3b1n4$1@news.icm.edu.pl>
<14fhxjd72vgco$.wem7va4nmviu$.dlg@40tude.net>
<v5goto$3d8ad$1@news.icm.edu.pl>
<18g00t3tff2qr.cvltkbem84ss$.dlg@40tude.net>
<v5hblu$3e6v9$1@news.icm.edu.pl>
<1...@4...net>
<1mv8ea5mks3h0$.85fkn89y5sdf.dlg@40tude.net>
<ycsaf6d0z4ti.wprr4fzy35jh$.dlg@40tude.net>
<a...@4...net>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aagx65.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.179.65";
logging-data="4184"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:Ht9a0q5jfeQRr2YfjjY+UGfxUFU=
sha256:pNeeuJXVNQU1mouxe68fTFDXeOrHr8JhhFBnTHzJpGI=
sha1:kvLhWzTTFIQe2C+iJccPgeIAlFY=
sha256:19dKKK9Rs6cakphO/l0wpI7uzQlEjOgrUhN53zIWpN4=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:792622
[ ukryj nagłówki ]On Thu, 27 Jun 2024 19:32:06 +0200, Adam wrote:
> Dnia Thu, 27 Jun 2024 15:40:44 +0200, J.F napisaĹ(a):
>> On Thu, 27 Jun 2024 14:32:59 +0200, Adam wrote:
>>> Dnia Thu, 27 Jun 2024 10:55:35 +0200, J.F napisaĹ(a):
>>>> On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzgÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
>>>>> W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
>>>>> [...]
>>>>>>> od instrumentu. Na przykĹad gitara i "riffy/chwyty" w róşnych tonacjach
>>>>>>> brzmiÄ skrajnie róşnie.
>>>>>>
>>>>>> Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach sÄ "rĂłwnomiernie" rozĹoĹźone.
>>>>>> Jak jeszcze struny rĂłwnie "rĂłwnomiernie" nastrojone, to powinny
>>>>>> brzmiec tak samo.
>>>>>> No chyba, ze typowo wĹasnie nie sÄ tak "rĂłwnomiernie" zestrojone.
>>>>>
>>>>> TeĹź nie. Akordy na gitarze (oprĂłcz "barowych") zawierajÄ w sobie "puste
>>>>> struny" i przy róşnych chwytach inne struny sÄ puste co powoduje, Ĺźe
>>>>> akordy nie sÄ budowane tak samo ale brzmiÄ wĹaĹciwie i róşnie.
>>>>
>>>> Ok, ale to chyba naturalne, ze inne stosunki inaczej brzmiÄ .
>>>> Trzeba miec 7 palcĂłw, albo graÄ na basie :-)
>>>> Albo trÄ caÄ mniej strun :-)
>>>
>>> TrochÄ to nie tak.
>>> Gitary nie stroi siÄ "na czysto", bo jak siÄ dostoi od doĹu, to gĂłra siÄ
>>> minie, a jak zacznie siÄ od gĂłry, to dóŠsiÄ nie zegra.
>>> Leci siÄ flaĹźoletami albo po prostu lekko odstraja.
>>
>> No ale fakt, ze gitara ma 6 strun, a lewa rÄka tylko 4 wolne palce.
>>
>> W efekcie niektĂłre struny grajÄ caĹÄ dĹugosciÄ , i nie tak Ĺatwo
>> przetransponowaÄ wszystko.
>
> Ale to nie ma znaczenia, czy struna gra caĹÄ dĹugoĹciÄ , czy na progu.
> Problem jest przy grze klasycznej zĹapaÄ wiÄcej strun.
No ale wĹasnie o to chodzi, ze nie zagrasz na gitarze np o dwa pĂłĹtony
wyĹźej, bo Ci palcĂłw zabraknie.
Chyba, ze kluczem, albo chwytem "barre" (palec w poprzek na wszystkich
strunach).
A przy okazji ... jakos dobrze dobrane te struny w gitarze, Ĺźe Ĺadnie
wspĂłĹbrzmiÄ , mimo Ĺźe nie da siÄ wszystkich naraz skrĂłcic palcami.
>>> Podobnie np. w fortepianie "chĂłry" nie sÄ strojone czysto (ale to z innego
>>> wzglÄdu), analogicznie w akordeonie - teĹź sÄ rozstrajane. Nieco inaczej we
>>> wĹoskich, inaczej we francuskich, inaczej w koncertowych.
>>
>> I tu wchodzimy w zagadnienie, ze byÄ moĹźe one wcale nie sÄ tak
>> rĂłwnomiernie temperowane, tylko pod kÄ tem najbliĹźszego
>> utworu/koncertu.
>
> Raczej typ muzyki aniĹźeli koncert/utwĂłr.
No ale jak mamy utwĂłry C-Dur i d-moll, to tak samo nastrojone byÄ
powinny?
>>>>>>> Tak jest nadal. To "sĹuch absolutny" i akurat mam takÄ umiejÄtnoĹÄ.
>>>>>>> NabyĹem jÄ dziedzicznie.
>>>>>>
>>>>>> NiektĂłrzy tak majÄ , ale czy na pewno jestes w stanie odrĂłzniÄ utwĂłr?
>>>>>> PrzetransponujÄ ci jakis jakÄ Ĺ etiudÄ Chopina o 2 pĂłĹtony,
>>>>>> odtworzÄ, powiesz ze to w gĂłrÄ, w dĂłĹ, czy moĹźe wcale?
>>>>>
>>>>> Czyli zmienisz tonacjÄ. 2 pĂłĹtony to caĹy ton.
>>>>> OczywiĹcie dla mnie jest to sĹyszalna róşnica.
>>>>
>>>> Ale czy pamietasz, z jakich dzwiÄkĂłw siÄ skĹada np Sonata b-moll ?
>>>> A etiuda "rewolucyjna" ?
>>>
>>> Jest jakiĹ czĹowiek, ktĂłry ma absolutnÄ pamiÄÄ muzycznÄ - w sensie, Ĺźe
jak
>>> jeden raz usĹyszy utwĂłr, to jest go w stanie dokĹadnie powtĂłrzyÄ dowolnie
>>> później.
>>
>> No ale czy nasz Lordbluzg taki jest, ze jak sĹyszaĹ jakis utwĂłr
>> ostatnio np dwa lata temu, to teraz zaraz wychwyci, ze on jest dwa
>> pĂłĹtony wyĹźej zagrany :-)
>>
> ZdarzyĹo mi siÄ przynajmniej ze dwa razy przy okazji sĹuchania jakiegoĹ
> wykonania, Ĺźe powiedziaĹem, iĹź instrumenty chyba nie sÄ strojone na 440
> tylko wyĹźej. OkazaĹo siÄ, Ĺźe rzeczywiĹcie tak byĹo.
DuĹźa rĂłznica byĹa?
Przy czym - utwĂłr byĹ Ci dobrze znany?
Czy po prostu jakoĹ inaczej brzmiaĹ?
Bo jak ktoĹ ma sĹuch absolutny, i dobrze zna utwĂłr, to wierzÄ, ze
usĹyszy róşnicÄ. Ale jak ostatni raz sĹyszaĹ dawno temu?
DomyĹlam siÄ, ze moĹźe byc tak, ze rozpoznaĹ utwĂłr, to jest sonata
D-dur, wiÄc jakims miejscu powinna byc nuta D, a sĹyszy E, to juz wie,
ze jest inaczej.
>>>>>>>> Druga ciekawostka:
>>>>>>>> Aktualnie moĹźna utwĂłr dowolnie transponowaÄ przy skali rĂłwnimiernie
>>>>>>>> temperowanej. WczeĹniej w zasadzie utwĂłr transponowany juĹź nie brzmiaĹ
>>>>>>>> prawidĹowo.
>>>>>>>
>>>>>>> No nie, zmienia siÄ wtedy wysokoĹÄ dĹşwiÄkĂłw. PrzykĹadem moĹźe byÄ,
Ĺźe
>>>>>>> wiÄkszoĹÄ utworĂłw "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze siÄ w
>>>>>>> tonacji B...a to tylko dlatego, Ĺźe czÄstotliwoĹÄ tej tonacji jest
>>>>>>> inaczej/lepiej odbierana przez ogóŠsĹuchajÄ cych...w sensie wytwarzania
>>>>>>> dopaminy :)
>>>>>>
>>>>>> ByÄ moĹźe, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden pĂłĹton) ma tu istotne
>>>>>> znaczenie?
>>>>>
>>>>> Czasem ma, to zaleĹźy wĹaĹnie od tonacji, czy jest "skrajna" w skali
>>>>> oktawy czy nie.
>>>>
>>>> Troche powÄ tpiewam, aby czĹowiek byĹ tak wraĹźliwy na oktawy.
>>>
>>> Ja znĂłw miaĹem tak, Ĺźe jak graĹem pod Ĺpiew, to wydawaĹo mi siÄ, Ĺźe
oktawÄ
>>> za nisko, a jak jechaĹem oktawÄ wyĹźej, to znĂłw wydawaĹo mi siÄ, Ĺźe za
>>> wysoko.
>>
>> Ale to chyba normalne ?
>>
>> ChodziĹo mi natomiast o to 'czy jest "skrajna" w skali oktawy czy
>> nie'. Czlowiek chyba nie jest taki wraĹźliwy na te tradycyjne muzyczne
>> zakrezy oktaw?
>
> Tu nie rozumiem, comasz na myĹli.
Oktawa razkreslna ma czÄstotliwosci od 262 do 494 Hz.
Jakbym utwĂłr zagraĹ np dwa pĂłltony wyzej, i dzwieki oryginalnie bedÄ ce
w tej oktawie miaĹy o ~12% wyzsze czÄstotliwoĹci, od 294 do 554Hz,
to podejrzewam, Ĺźe maĹo kto by siÄ zorientowaĹ.
>>> W organach jest nieco lepiej, bo moĹźna wĹÄ czyÄ rejestr 8-stopowy i
>>> 16-stopowy.
>>
>> Nie bardzo rozumiem - w sensie, ze dwa dzwiÄki naraz?
>> Bo z tego co pisaĹeĹ powyzej, to fajnie byĹoby przetransponowaÄ np o
>> póŠoktawy.
>>
> W organach ĹÄ czy siÄ dĹşwiÄki oraz wĹÄ cza kopulacjÄ - czyli fizyczne
> poĹÄ czenie dwĂłch lub wiÄcej manuaĹĂłw (klawiatur).
>
> Oznacznie "rejestr 4-stopowy" oznacza, Ĺźe piszczaĹka najniĹźszego dĹşwiÄku
> ma dĹugoĹÄ 4 stĂłp. Czyli rejestr 8-stopowy bÄdzie graĹ (na tym samym
> klawiszu) oktawÄ niĹźej.
No tak, ale jak masz wraĹźenie, ze jest "oktawe za nisko", a po
przesuniÄciu Ĺźe za wysoko, to ci to chyba nie pomoĹźe?
No chyba, ze jest jakoĹ tak, ze jak gra jedna piszczaĹka niĹźej, druga
oktawÄ wyĹźej, to ucho odbiera to jakos poĹrodku, i wydaje siÄ, ze jest
dobrze :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.06.24 13:05 PD
- 28.06.24 13:12 PD
- 28.06.24 13:25 PD
- 28.06.24 14:13 J.F
- 25.06.24 23:36 LordBluzg(R)??
Najnowsze wątki z tej grupy
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
Najnowsze wątki
- 2024-12-23 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-23 Łódź => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-12-23 Kraków => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-23 Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- 2024-12-23 Poznań => Key Account Manager <=
- 2024-12-23 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=
- 2024-12-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-23 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-12-23 Białystok => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Po
- 2024-12-23 Warszawa => Site Reliability Engineer (SRE) <=
- 2024-12-23 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2024-12-23 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-12-23 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-23 Katowice => Administrator IT - Wirtualizacja i Konteneryzacja <=
- 2024-12-23 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=