  • 1. Data: 2010-09-12 09:47:22
    Temat: Generator przebiegu prostokatnego, 1-5MHz
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    Witam, musze zaprojektowac generator przebiegu prostokatnego (0/5V) o
    regulowanej czestotliwosci w zakresie 1-5MHz i nie bardzo wiem, jak
    sie do tego zabrac... Moze by tak zrobic oscylator colpittsa albo
    hartleya z waraktorem >do przestrajania czestotliwosci< a za nim jakis
    komparator do ustalenia napiecia wyjsciowego i doregulowania
    wypelnienia do 50%?
    Cyk w tym, ze uklad *musi* byc z elementow dyskretnych.

    Jakies podpowiedzi, sugestie? Z gory dzieki, Cheggi.

  • 2. Data: 2010-09-12 10:00:42
    Temat: Re: Generator przebiegu prostokatnego, 1-5MHz
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Sep 2010 02:47:22 -0700 (PDT), CheGitarra wrote:
> [...]
    >wypelnienia do 50%?
    >Cyk w tym, ze uklad *musi* byc z elementow dyskretnych.
    >Jakies podpowiedzi, sugestie? Z gory dzieki, Cheggi.

    "Ja sie tu ucze na elektronika a nie na kustosza" :-)
    "panie, pan wiesz ile to tranzystorow najprostszy DDS wymaga ?"

    5x zakres przestrajania to sporo jak na warakator. Musialbys znalezc
    jakis o 25 krotnej zmianie pojemnosci.
    To sie czasem robi zdudnieniowo - jeden generator np 50MHz, drugi
    51-55M, po zmieszaniu wychodzi 1-5MHz

    Multiwibrator ?
    Albo doczytac sie schematu w jakim scalaku i zduplikowac. Tak czy
    inaczej one sie na ladowaniu kondensatora opieraja.

    Ewentualnie Wiena z podwojnym potencjometrem mozna sprobowac.

    J.

  • 3. Data: 2010-09-12 10:27:01
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    On 12 Wrz, 12:00, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > inaczej one sie na ladowaniu kondensatora opieraja.
    >
    > Ewentualnie Wiena z podwojnym potencjometrem mozna sprobowac.

    Zasadniczo jakis generator relaksacyjny generujacy prostokat
    najbardziej by mi odpowiadal, ale czy znajdzie sie jakis na taka
    czestotliwosc i taki zakres przestrajania? Akademicki uklad 2
    tranzystory i 2 kondensatory polaczone kolektor1-kondensator-baza2 i
    na odwrot z tego co pamietam czasem dziala, ale czesciej nie
    (zwlaszcza po podlaczeniu obciazenia), no i jak regulowac
    czestotliwosc takiego wynalazku?

  • 4. Data: 2010-09-12 11:18:50
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-09-12 12:27, CheGitarra pisze:
> [...]
    > tranzystory i 2 kondensatory polaczone kolektor1-kondensator-baza2 i
    > na odwrot z tego co pamietam czasem dziala, ale czesciej nie
    Poprawnie zmontowany zawsze działa, pod warunkiem że wartości elementów
    są sensowne (np nie usiłujesz zrobić 10GHz z bc237), elementy sprawne, a
    układ zasilany. Obciążać tego wprost nie wypada, bo chyba nie myślałeś
    że od razu na samym "oscylatorze" już ładny prostokąt 0/5v dostaniesz?

    > (zwlaszcza po podlaczeniu obciazenia), no i jak regulowac
    > czestotliwosc takiego wynalazku?
    A regulacja rezystancji to nie łaska?
    Nic nie piszesz jaki ma być ten przebieg - czy ma mieć wypełnienie 50%?
    Jeśli tak to wyjściu i tak musisz dać przerzutnik, czyli podzieli ci
    częstotliwość przez dwa. A oscylowanie 10MHz "pająkiem na drutach"
    zaczyna być średnio wygodne i stabilne...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-09-12 12:25:04
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    On 12 Wrz, 13:18, BartekK <s...@N...org> wrote:
> [...]
    > częstotliwość przez dwa. A oscylowanie 10MHz "pająkiem na drutach"
    > zaczyna być średnio wygodne i stabilne...

    696455098begin_of_the_skype_highlighting
      +48 696455098      end_of_the_skype_highlighting http://
    drut.org/
    8173

    Moj blad, zapomnialem, ze ten uklad mozna regulowac tez przez oporniki
    a nie tylko kondensatory.
    Tak, wypelnienie tego sygnalu ma byc 50%, co wydaje sie rownie
    nieprzyjemne przy regulacji 2 potencjometrami na raz, co przy uzyciu
    przerzutnika (i koniecznosci zwiekszenia F generowanej 2 razy),
    zreszta przerzutnika i tak nie moge uzyc >tylko najprostsze elementy =
    tranzystory itp., najlepiej jak najmniej<

  • 6. Data: 2010-09-12 13:14:32
    Od: Tomasz bla Fortuna <b...@t...be>

    Dnia Sun, 12 Sep 2010 02:47:22 -0700 (PDT)
    CheGitarra <e...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > wypelnienia do 50%?
    > Cyk w tym, ze uklad *musi* byc z elementow dyskretnych.
    >
    > Jakies podpowiedzi, sugestie? Z gory dzieki, Cheggi.

    Czemu nie kwarc np. 10Mhz z najtańszym attiny? (attiny4 choćby za 3zł).

    Wiem, że pewnie wady tego rozwiązania analizowaleś (konieczność
    zaprogramowania) i nie o to Ci pewnie chodzi, ale, że nikt tego
    rozwiązania nie wspomniał i z rozmowy wydaje mi się rozwiązaniem o
    wiele prostszym to podrzucam. Nie wiem czy płynność regulacji 1-5MHz
    była by wystarczająca.

    --
    Tomasz bla Fortuna
    jid: bla(at)af.gliwice.pl

  • 7. Data: 2010-09-12 13:16:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-09-12 11:47, CheGitarra wrote:
    > Cyk w tym, ze uklad *musi* byc z elementow dyskretnych.

    Zaliczenie? Bo jak nie to nie potrafie znaleźć sensownej odpowiedzi
    dlaczego.

  • 8. Data: 2010-09-12 14:49:06
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    On 12 Wrz, 15:16, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Zaliczenie? Bo jak nie to nie potrafie znaleźć sensownej odpowiedzi
    > dlaczego.

    Si :]

  • 9. Data: 2010-09-12 14:51:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Sep 2010 05:25:04 -0700 (PDT), CheGitarra wrote:
> [...]
    >Tak, wypelnienie tego sygnalu ma byc 50%, co wydaje sie rownie
    >nieprzyjemne przy regulacji 2 potencjometrami na raz,

    Mozna regulowac zrodlami pradowymi.

    >co przy uzyciu
    >przerzutnika (i koniecznosci zwiekszenia F generowanej 2 razy),
    >zreszta przerzutnika i tak nie moge uzyc >tylko najprostsze elementy =
    >tranzystory itp., najlepiej jak najmniej

    Przerzutnik to dwa tranzystory.

    J.

  • 10. Data: 2010-09-12 15:05:32
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    On 12 Wrz, 16:51, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Mozna regulowac zrodlami pradowymi.

    > Przerzutnik to dwa tranzystory.
    >
    > J.

    Hm... to moze by zrobic lustro pradowe, zeby regulacja pradu byla
    mozliwie symetryczna (tak, wiem, zwykle robi sie to na scalakach, ale
    gdyby tranzystory skleic obudowami czyms, co dobrze przewodzi prad
    >jak pasta do klejenia radiatorow do procka< albo wziac jakies male
    gotowe lustro scalone... takiego chyba moge uzyc (o ile sa jakies
    tanie i *dostepne*), wazne, zebym nie bral czegos, co od razu generuje
    gotowy prostokat...