  • 11. Data: 2009-05-15 14:52:26
    Temat: Re: Generator m.cz.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Friday, May 15, 2009, 4:46:15 PM, you wrote:

    > Panie Jerzy, nie mam okularow. Gdzie sa tam podane symbole elementow i ich
    > parametry?

    Odpowiem, jak Grzesio Szyszło - jak idziesz do restauracji, to
    oczekujesz, że kelner będzie cię karmił łyżeczką?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2009-05-15 15:04:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Panie Jerzy, nie mam okularow. Gdzie sa tam podane symbole elementow i ich
    > parametry?

    Bez okularów trudno literki i cyferki przeczytać, więc nawet szkoda
    o tym pisać.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2009-05-15 15:12:46
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "Jacek" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Dziki za tyle teorii.
    > Poczekam na schemat.

    TY DZIECIAKOWI CHCESZ POKAZYWAĆ TITAWĘ, A NIE UMIESZ CZYTAĆ ?

    "Multiwibrator dwubiegunowy astabilny
    Okres drgań obwodu jest proporcjonalny do sumy stałych czasowych C1R2 i
    C2R3; przy czym czasy regeneracji obu połówek generatora nie muszą być
    równe. "

    DAJESZ

    R1=R2=1K

    R2=R3=10K

    C1=C2=100nF

    Q1=Q2 = BC107

    Wystarczy ?

    czy podać dostawcę podzespołów, ceny, schemat połączeń i........

    huj wie co jeszcze ?

  • 14. Data: 2009-05-15 15:13:38
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Czytaj od poczatku watku. Chodzilo mi o schemat na 2-3 tranzystorch
    generetora.
    Nie chce wiedziec, juak to dziala, a jakie elemnty w jaki sposob polaczyc?
    5 elementow na krzyz...

  • 15. Data: 2009-05-15 15:15:50
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Multiwibrator dwubiegunowy astabilny [edytuj]

    Jest to układ przechodzący cyklicznie z jednego do drugiego stanu równowagi
    nietrwałej, jest zatem odmianą generatora relaksacyjnego.

    Działanie [edytuj]
    Załóżmy, że w danej chwili tranzystor Q1 właśnie się załączył; napięcie na
    jego kolektorze spada do zera, co za tym idzie napięcie na bazie Q2 spada
    do zera i Q2 wyłącza się, napięcie na jego kolektorze wzrasta do +V w miarę
    jak kondensator C2 ładuje się poprzez rezystor R4, w tym czasie kondensator
    C1 ładuje się poprzez rezystor R2 do wartości, która pozwala na załączenie
    Q2. Gdy to nastąpi, napięcie na kolektorze Q2 spada do zera, co za tym
    idzie napięcie na bazie Q1 spada do zera i tranzystor ten zatyka się.
    Kondensator C1 rozładowuje się poprzez rezystor R1, a kondensator C2 ładuje
    się poprzez rezystor R3 do wartości, która pozwala na załączenie Q1 -- cykl
    powtarza się.

    Okres drgań obwodu jest proporcjonalny do sumy stałych czasowych C1R2 i
    C2R3; przy czym czasy regeneracji obu połówek generatora nie muszą być
    równe. W praktyce maksymalna asymetria, lub współczynnik wypełnienia,
    wynosi 1:50.

    Szczegółowa analiza stanu po załączeniu obwodu jak na powyższym rysunku,
    wykonana za pomocą programu do symulacji obwodów elektronicznych (np. NAP,
    PSPICE) pokazuje, że w idealnie symetrycznym obwodzie niemożliwe jest
    wzbudzenie drgań: kondensatory C1 i C2 ładują się poprzez identyczne
    rezystory R2 i R3, w pewnym momencie oba tranzystory Q1 i Q2 otwierają się
    jednocześnie i układ osiąga stan równowagi. W praktyce problem ten nie
    występuje ze względu na niezerową tolerancję wartości elementów.

    W układach, w których rezystory R2 i R3 są zmienne, możliwe są następujące
    rodzaje regulacji:

    zmiana częstotliwości przy stałym czasie trwania jednej (dodatniej lub
    ujemnej) części impulsu (zmiana wartości jednego z rezystorów);
    zmiana częstotliwości przy stałym wypełnieniu (zmiana wartości obu
    rezystorów jednocześnie przy stałym ich stosunku);
    zmiana wypełnienia przy stałej częstotliwości (jeżeli C2 i C1 są równe,
    zmiana wartości obu rezystorów jednocześnie przy zachowaniu stałej ich
    sumy).

  • 16. Data: 2009-05-15 15:18:05
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Ty piszesz na grupe, a nie wiesz, jak po polsku sie pisze slowo CHUJ?

  • 17. Data: 2009-05-15 15:21:02
    Od: "p" <...@r...tu>

    > Ty piszesz na grupe, a nie wiesz, jak po polsku sie pisze slowo CHUJ?

    huj mie szczelił, mam dość

    http://www.sjp.pl/huj

  • 18. Data: 2009-05-15 15:23:51
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 15 May 2009 17:21:02 +0200, p napisał(a):

    > Użytkownik "Jacek" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > huj mie szczelił, mam dość
    >
    > http://www.sjp.pl/huj

    No tak, jak sie patrzy w lustro, to niewazne przez jakie H mowie sie do
    siebie:)

  • 19. Data: 2009-05-15 15:41:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Czytaj od poczatku watku. Chodzilo mi o schemat na 2-3 tranzystorch
    > generetora.
    > Nie chce wiedziec, juak to dziala, a jakie elemnty w jaki sposob polaczyc?
    > 5 elementow na krzyz...

    No właśnie przeczytałem na samym początku wątku o jednym takim schemacie,
    który -- drań jeden -- nie chciał działać po zmontowaniu. Tak to z reguły
    się dzieje, gdy montujący nie chce wiedzieć jak to działa. Albo ogólnie,
    jeśli po prostu nie chce (nie potrafi, nie może, nie wychowali go w domu,
    jeśli wszystko "nie").

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2009-05-15 17:19:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Friday, May 15, 2009, 5:18:05 PM, you wrote:

    http://rtfm.killfile.pl/#lajza

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl