    Subject: Re: Generator AV
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>
    Date: Mon, 18 Dec 2017 09:29:56 +0100

    > Bo daje najstabilniejszy sygnał (stabilne, jednokolorowe tło). Kamera
    > okazała się przecietnym rozwiązaniem (automatyczne sterowanie
    > "przesłoną" czasami mi wycinało numer).

    > Ale DIY to przecież gotowiec ;) Pod warunkiem że nie jest zrobiony na
    > egzotycznych częściach lub nie jest z gatunku "to soft sobie sam napisz".

    Sprzęt? O ile nie skorzystasz z dość drogich i niedostępnych układów
    koderów PAL tylko zadowolisz się softem to potrzebujesz jednokanałowy
    dość szybki generator/odtwarzacz próbek. (CPU plus dość szybki DAC,
    robią nawet na rezystorach dołączonych do GPIO). W zasadzie tyle. Sam
    sygnał luminancji plus synchro jest trywialny (pewnie teraz z pamięci
    bym coś tam zrobił), kolor to trochę większe wyzwanie (bo trzeba
    modulację policzyć), ale nie beznadziejne. Ktoś tak się chwali, że na
    odrobinę przetaktowanym Atmega8 (4x4.33MHz) zrobił, raczej to jest
    odtwarzarka a nie generator. Nawet jakieś tam przykładowe fragmenty
    programu podaje.
    W końcu cały sygnał (razem z dźwiękiem) mieści się w 5.5MHz. Na jednym
    drucie. Coś mi mówi że pewnie nawet w arkuszu kalkulacyjnym dałbyś radę
    kolejne próbki z kolorem wyznaczyć (dla BW nawet tego nie trzeba).
    Pewnie trochę gorzej jak musisz się w czasie wyrobić. Myślę, że xmega (o
    armach nie wspominając, o ile da się w nich dość szybko machać GPIO)
    wystarczy spokojnie do tego zadania. Masz całe mnóstwo powtarzających
    się danych.
    Moi koledzy zrobili generator kraty i paru dodatkowych sygnałów BW na
    układach cyfrowych dostępnych u nas w 1985 roku - max liczniki. Teraz
    nie pamiętam czy to było na TTL, czy dostali jakieś CMOSy klasy HC. Coś
    tam było że mała płytka im wyszła i mały zasilacz, ale może to LSy były?
    Same kodery PAL są rzeczywiście dość egzotyczne i drogie na dodatek.

    Pozdrawiam

    DD