  • 41. Data: 2013-08-25 00:42:10
    Temat: Re: Gdzie montowany jest odbiornik GPS?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 5218ba43$0$1257$6...@n...neostrada.pl

    > Nie wydaje mi się żeby telefon czytał cokolwiek naziemnego

    Czyta, czyta, ale czy_Ty czytasz? ;) Pocztaj może takie coś:

    http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/egnos-prawd
    y-i-mity-czesc-druga

    A później sobie pogadamy o EGNOS. ;) Bo na razie
    to uprawiasz tak zwaną radosna twórczość. :)

    -=-

    A telefon czyta z Ziemi -- czyta z BTSów, z WiFi, z BT, z kamery,
    z mikrofonu, z drganiomierzy... ;) [z ludzkich myśli ponoć też
    czyta] EGNOSa z ziemi/Ziemi nie musi czytać. Kiedyś były cuda
    czytające korekcję dzięki klasycznemu DGPS, ale odbiornik raczej
    w plecaku można było zmieścić, nie w kieszeni, bo dawno to było.

    Teraz ponoć mają być systemy (też oparte o DGPS) ślące swe
    informacje do odbiornika GPS jakoś naziemnie. ZTCR nie dadzą
    one ani trochę lepszej dokładności niż obecne EGNOS ijp.

    http://www.navipedia.net/index.php/SISNET

    Ale ZTCW telefony z tego nie korzystają. Nie wiem, czy to w ogóle już jest.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 42. Data: 2013-08-25 01:13:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" kvbcs9$g4t$...@s...aioe.org

> [...]

    y-i-mity-czesc-druga

    > A później sobie pogadamy o EGNOS. ;) Bo na razie
    > to uprawiasz tak zwaną radosna twórczość. :)

    Takie coś też możesz poczytać:

    http://www.cbk.waw.pl/~kosek/SEMZGP/egnos_prezentacj
    a.pdf

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 43. Data: 2013-08-30 02:51:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 520d2dcd$0$1208$6...@n...neostrada.pl

    > z 2 odbiornikiem to nawet na falach FM można by pomiary robić
    > słuchając trójki z kilku nadajników ;) i pewnie by się
    > wyciągneło te 10cm precyzji.

    Gdyby tak było -- nie budowano by GPS ijp.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 44. Data: 2013-08-30 03:16:57
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/30/2013 2:51 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "_Michał" 520d2dcd$0$1208$6...@n...neostrada.pl

    > Gdyby tak było -- nie budowano by GPS ijp.

    Ale tak było i to w czasie 2WŚ,
    a GPS jest trochę sprytniejszy, nowszy i satelitarny ;)

  • 45. Data: 2013-08-30 10:43:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Aug 2013, _Michał wrote:

    > Ale tak było i to w czasie 2WŚ,
    > a GPS jest trochę sprytniejszy, nowszy i satelitarny ;)

    "Sygnał z góry" nie ma paru wad UKF :)

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2013-09-01 19:18:31
    Od: jerzu <t...@i...pl>

    On Fri, 16 Aug 2013 22:13:13 +0200, _Michał <m...@g...pl> wrote:

    >a SONY akurat nie wyszło.... (tym razem) ale to taki okres... MiniDisc
    >ATRAC itp... porażka za porażk˘

    Opłaty licencyjne. Ten sam błąd, co przy systemie Beta. Dzięki Sony w
    domach rozpowszechnił się VHS by JVC a nie o wiele lepsza Beta.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 47. Data: 2013-09-01 21:34:25
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 9/1/2013 7:18 PM, jerzu wrote:

    > Opłaty licencyjne. Ten sam błąd, co przy systemie Beta. Dzięki Sony w
    > domach rozpowszechnił się VHS by JVC a nie o wiele lepsza Beta.

    hmm... ale jaja :) a teraz sony się dzieli ATRAC'em 3
    (bez plusa) z partnerami za darmochę co by to OGG nie używać.

    a Bety nie znam, za stare czasy - ale raz widziałem, nie śnieżyło :)

  • 48. Data: 2013-09-03 18:11:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1308301042290.2252@quad

    _Michał>>>> z 2 odbiornikiem to nawet na falach FM można by pomiary robić
    _Michał>>>> słuchając trójki z kilku nadajników ;) i pewnie by się
    _Michał>>>> wyciągneło te 10cm precyzji.

    Nadajniki odbierają sygnał jak? Drutem czy eterem?
    A od nadajników odbierasz czym? Uchem czy okiem?
    (falami akustycznymi czy elemagnetycznymi)

    _Michał>> Ale tak było i to w czasie 2WŚ,
    _Michał>> a GPS jest trochę sprytniejszy, nowszy i satelitarny ;)

    > "Sygnał z góry" nie ma paru wad UKF :)

    Przede wszystkim ten sygnał ma swój czas -- całkiem dokładny.
    I jest widziany nieźle, bo pod dobrym kątem.

    Co można zobaczyć na podstawie obserwacji dwóch
    nadajników UKF nadających audycje na FM? Znając
    rozkład tych nadajników, nie można wiele określić.
    Z 3 nadajników -- można troche więcej, ale głoos
    daleko nie sięga i raczej jest słabym medium.

    X <-- tu prawie niczego nie określisz

    A X B <-- tu jest lepiej? ale też źle

    A B

    X <-- dopiero teraz możesz coś powiedzieć

    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 49. Data: 2013-09-03 18:21:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał
> [...]

    >Co można zobaczyć na podstawie obserwacji dwóch
    >nadajników UKF nadających audycje na FM? Znając
    >rozkład tych nadajników, nie można wiele określić.

    Gdyby one byly dobrze zsynchronizowane, to mozna okreslic hiperbole na
    ktorej jestes.

    >Z 3 nadajników -- można troche więcej,

    Ale nadajnikow jest sporo :-)

    >ale głoos daleko nie sięga i raczej jest słabym medium.

    No niestety. Dlatego naziemne systemy nawigacji roznicowej dzialaly na
    falach dlugich,

    J.

  • 50. Data: 2013-09-04 15:44:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 52260c75$0$1223$6...@n...neostrada.pl

    > Gdyby one byly dobrze zsynchronizowane, to mozna okreslic hiperbole na ktorej
    jestes.

    Co to jest dobra synchronizacja?

    > Ale nadajnikow jest sporo :-)

    > "_Michał" 520d2dcd$0$1208$6...@n...neostrada.pl

    > No niestety. Dlatego naziemne systemy nawigacji roznicowej dzialaly na falach
    dlugich,

    Co najwyżej po ,,sile'' sygnału można tak określić położenie.

    I takie pozycjonowanie (na podstawie WiFi) jest
    obecnie praktykowane, o czym już rozmawialiśmy.

    Częstotliwościowe przesunięcia dopplerowskie raczej ;) odpadają.
    Opóźnienia sygnału (przesunięcia fazy) także, bo sygnał nadawany
    nie jest synchronizowany, o czym pisałem -- w drutach rozchodzi
    się z szybkością światła, w powietrzu już nie, zatem nie wiesz,
    z jakim opóźnieniem sygnał dochodzi do danego nadajnika.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'