    From: ToMasz <t...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: GPS w komórce
    Date: Fri, 23 Jan 2009 16:11:42 +0100

    > I tu moje pytanie o koszty - telefony z GPS w abonamencie są dość drogie
    > (SE C702 nawet 500 zł),
    sam odbiornik GPS ok 100zł, mozna podłaczyć przez BT z prawie każdym
    nowym telefonem.

    > słyszałam , że za korzystanie z GPS trzeba
    > dodatkowo płacić.
    Nie. Ustalenie pozycji, przesył danych z satelity do urządzenia GPS jest
    za darmo. Szybsza inicjalizacje urządzania mozna uzyskać zezwalajac na
    sciagniecie niewielkiej paczki danych z internetu - to moze ktoś
    określił jako "płatne"
    > Jak jest z mapą - czy jest wgrana firmowo w telefon, czy trzeba ją
    > dokupić ? czy można wgrać jakiś freeware ? jak jest z aktualizacją ?
    I to jest bardo dobre pytanie. GPS to jedno - i jest darmowe a
    "nawigacja" już jest programem najczęsciej płatnym (automapa) i czasami
    korzysta z internetu.
    > czy przy określaniu położenia komórka łączy się tylko z GPS czy też z
    > siecią -
    Tylko z GPS-satelita. natomiast połączenie z GSM (internet) moze
    przyśpieszyć start.

    > czy leci opłata za MB ?
    Opłata za MB leci wtedy gdy program do nawigacji tego wymaga.
    > czy w ogóle jest sens korzystania z GPS przy wyświetlaczu powiedzmy
    > 240/320 ?
    TAK, mniejszy wyświetlacz praktycznie wyklucza stosowanie map, jednak
    dla wielu ludzi "nawigacja" to tylko strzałki bądź dzwieki: w odległości
    400m skręc w prawo, potem lewy pas....

    > czy sprawdzi się także przy pieszych wędrówkach czy tylko w samochodzie ?
    Temat rzeka. Wszystko zależy od PROGRAMU który zrobi użytek z danych
    które zawierają "mapy" i danych o Twoim położeniu. Jeśli kupisz telefon
    z WM bedzie owych programów wiecej niz w symbnianie albo Javie, ale
    zawssze COS trafisz.
    Jeśli naprawde chcesz wiedziec jak to bedzie wygladało, odwiedź grupe
    GPS i tam napisz jakie masz oczekiwania..

    ToMasz