    From: "Krzysiek" <k...@g...w.polsce>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: GPS w komórce
    Date: Fri, 23 Jan 2009 15:17:18 +0100

    Użytkownik "Magdalaena" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:4978f893$0$29393$f69f905@mamut2.aster.pl...
    > Poszukałam w google i przeczytałam archiwum grupy z kilku ostatnich
    > miesięcy, ale nie znalazłam żadnych konkretów
    > Chodzi mi o sens kupowania telefonu komórkowego z GPS.
    >
    > Będę przedłużała abonament w Erze (i raczej nie zmienię sieci ze względu
    > na bliskich) tak w okolicach 25 - 45 zł miesięcznie. Jeżdżę samochodem w
    > zasadzie tylko po Warszawie i dlatego do tej pory nie kupiłam zwykłego
    > GPS. Ale może miałabym szansę korzystać z takiej funkcji w zwykłej
    > komórce.

    Tak, polecam gorąco telefony firmy HTC

    > I tu moje pytanie o koszty - telefony z GPS w abonamencie są dość drogie
    > (SE C702 nawet 500 zł), słyszałam , że za korzystanie z GPS trzeba
    > dodatkowo płacić.

    Nie trzeba, ewentualnie tylko za transmisje danych podczas uaktualniania
    programów i w celu ściągnięcia położeń satelitów (to tez zależy od programu
    do nawigacji). Ale są to grosze i zawsze możesz to zrobić sama przy
    podłaczonym telefonie do komputera. Wtedy wszelkie aktualizacje telefon robi
    przez sieć komputerową a nie przez sieć GSM.

    > Jak jest z mapą - czy jest wgrana firmowo w telefon, czy trzeba ją dokupić
    > ? czy można wgrać jakiś freeware ? jak jest z aktualizacją ?

    Zależy od operatora. Np w Orange dodawana jest Automapa PL z licencją na
    rok. Programu możesz używać nieskończenie długo, ale tylko w ciągu roku
    bezpłatnie możesz go aktualizować. Oczywiście można też zaktualizować
    "inaczej" ściągając najnowszego pirata. Zauważ że "telefon" nie jest do
    końca telefonem, a komputerem. To od Ciebie zależy jakie oprogramowanie tam
    sobie wgrasz. Ceny kart pamięci są śmiesznie niskie i możesz mieć kilka
    róznych programów i map na róznych kartach, bądź nawet na jednej, w
    zależności od potrzeb. Są licencjonowane, są freeware i są też "inne" (nie
    namawiam bynajmniej do piractwa, ale przetestowałem tak zdobytą Automapę
    Europy i działała bez najmniejszych problemów).

    > czy przy określaniu położenia komórka łączy się tylko z GPS czy też z
    > siecią - czy leci opłata za MB ?

    Moduł GPS odbiera sygnał tylko z satelitów. Komputer przelicza to i
    identyfikuje położenie. Niektóre programy w celu szybszego startu mogą
    odczytywać lokalizację z nadajników GSM.

    > czy w ogóle jest sens korzystania z GPS przy wyświetlaczu powiedzmy
    > 240/320 ?
    > czy sprawdzi się także przy pieszych wędrówkach czy tylko w samochodzie ?

    Jak najbardziej - zauważ że dochodzą komunikaty głosowe, w zasadzie podczas
    jazdy można nie patrzeć się wcale na ekran. Ta rozdzielczość na ekranie 2,8"
    telefonów HTC jest jak najbardziej do zaakceptowania.

    Poczytaj fora internetowe o GSM o turystyce pieszej. Automapa, którą polecam
    do samochodu nie jest programem do nawigacji pieszej, choć bez problemu
    możesz wykorzystac ją np będąc w lesie na grzybach. Zawsze wskaże kierunek
    do punktu z którego wystartowałaś. Do turystyki pieszej możesz mieć nawet
    przeskanowane własne papierowe mapy odpowiednio skalibrowane i wgrane w
    telefon. Jest cała masa przeróznych i często darmowych programów do tego.
    Jest też ogrom map już zrobionych przez turystów-zapaleńców GPS różnych
    okolic i umieszczonych w necie. Ale musisz miec na uwadze jedno -
    prądożerność telefonu przy zasilaniu z baterii.

    Podsumowując - polecam telefon ze stajni HTC z wbudowanym GPS. Do samochodu
    Automapę PL. Do wędrówek pieszych - tu odsyłam do netu - napewno znajdziesz
    dla siebie pasujące rozwiązanie