eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyGładko sunąć po nierównościach
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 32

  • 21. Data: 2011-05-18 09:45:42
    Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-05-17 14:45, Tomasz Finke pisze:
    > W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:
    >
    >> Teoretycznie proste :)
    >
    > Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości.

    Powiedz to układom stabilizacji, np. położenia lufy czołgu. Zapewniam cię, że
    nie ma w nich radaru do wykrywania nierówności terenowych :) One działają
    dokładnie tak, jak opisałem (w uproszczeniu).
    Pomocniczym wejściem (poprawiającym odporność układu na szumy) będzie zapewne
    położenie zawieszenia. To wszystko jest teoretycznie proste i praktycznie wykonalne.
    Kwestia sformułowania wymagań dokładnościowych, i dobrania właściwych elementów
    wykonawczych. Z punktu widzenia teorii sterowania to dość banalny układ, w sam raz
    na kolokwium dla studentów 2 roku automatyki :)

    > Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
    > zanim dowie się o niej koło.

    No i co miałby wtedy zrobić? Dopóki koło nie wjedzie w nierówność... NIC, prawda? :)
    Więc po co ma znać przyszłość? Ma znać stan chwilowy, i mieć minimalne opóźnienia.
    Niezależnie od tego czy wiesz o nierówności długo przed, czy dopiero w momencie
    najechania, kluczowym jest aby reakcja podwozia zaczęła się równo z przeszkodą,
    i co gorsza, *dokładnie ją odwzorowywała*. To jest w mniejszym stopniu problem
    czujników, bardziej szybkości elementów wykonawczych (ograniczenia natury
    energetycznej).

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 22. Data: 2011-05-18 10:12:47
    Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościac=?ISO-8859-2?Q?h?=
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Tomasz Finke wrote:

    > W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:
    >
    > > Teoretycznie proste :)
    >
    > Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości.
    > Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności zanim
    > dowie się o niej koło.

    Eee, wystarczy bardzo szybki czujnik ugięcia opony. Ot, jakiś pasek
    zatopiony w boku opony.
    Ugięcie opony jest pierwsze, zanim dojdzie do ruchu całego koła.

    To w połączeniu ze "zwykłymi" amorami typu magneride (o zmiennej sile
    tłumenia) już da bardzo dobre efekty.

    Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
    siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch
    koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
    na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
    tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)

    --
    Pozdro
    Massai


  • 23. Data: 2011-05-18 11:47:55
    Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościac=?ISO-8859-2?Q?h?=
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:

    > Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
    > siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch
    > koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
    > na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
    > tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)

    Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pełnią rolę filtru
    dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla siłowników i szybkość
    całego układu regulacji stałyby się wręcz kosmiczne :)

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 24. Data: 2011-05-18 12:18:01
    Temat: Re: Gladko sunac po nierownosciach
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Jakub Witkowski wrote:

    > W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:
    >
    > > Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
    > > siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch
    > > koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście
    > > pozwalać na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach,
    > > oblanych tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)
    >
    > Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pełnią rolę filtru
    > dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla siłowników i
    > szybkość całego układu regulacji stałyby się wręcz kosmiczne :)

    Gadanie, mój dziadek miał wóz na żelaznych kołach i jeździł ;-)

    --
    Pozdro
    Massai


  • 25. Data: 2011-05-18 12:39:47
    Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościac=?ISO-8859-2?Q?h?=
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 18.05.2011 10:12, Massai pisze:

    > Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
    > na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
    > tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)
    >

    Obecnie stosuje się wąż ogrodowy nawinięty na felgę.
    :P


  • 26. Data: 2011-05-18 15:04:10
    Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Rędziak" <r...@g...wkurw.org> napisał w
    > On Wed, 18 May 2011 01:21:15 +0200, J.F
    >> A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone
    >> na
    >> "miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod
    >> mierzyc.
    >>
    >> Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)
    >
    > No to prawie jak BOSE...

    Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie,
    to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

    Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.

    J.


  • 27. Data: 2011-05-18 15:13:19
    Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w
    > Powitanko,
    >> ...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku?
    >
    > Tutaj
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
    > pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i
    > dopiero wtedy reaguje.

    Jest w tym jeden niuans - na niektore wyboje trzeba reagowac szybko
    nie zmieniajac wysokosci pojazdu, ale na wszelkich wjazdach i
    zjadach trzeba reagowac zmieniajac wysokosc kabiny i dostosowujac
    do profilu drogi.
    Czyli trzeba patrzec stosunkowo daleko w przyszlosc, i zauwazyc czy
    to chwilowa dziura/falda, czy poczatek dluzszego trendu.

    > Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej
    > wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

    Trzeba trzeba, bo sam zyroskop dziala specyficznie i nie tak jak
    sie laikom wydaje. Choc na same zakrety moze wystarczy .. br,
    wolalbym tym nie jezdzic :-).
    Poza tym on tylko przechyly zlikwiduje, wyboje zostana.

    J.


  • 28. Data: 2011-05-18 17:06:47
    Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Wed, 18 May 2011 15:04:10 +0200, J.F.
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie,
    > to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

    Oczywiście, tylko BOSE nie powoduje choroby morskiej i pozwala
    na szybkie pokonywanie zakrętów czy nierówności.

    > Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.

    Lektyka robiła to jeszcze lepiej, tylko z napędem dziś słabo.

    r.
    --
    ____________________________________________________
    _____________
    robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com

    I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.


  • 29. Data: 2011-05-18 17:19:28
    Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Rędziak" <r...@g...wkurw.org> napisał w
    > On Wed, 18 May 2011 15:04:10 +0200, J.F.
    >> Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to
    >> solidnie,
    >> to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.
    >
    > Oczywiście, tylko BOSE nie powoduje choroby morskiej

    nie "nie powoduje" tylko "zmniejsza tendencje". Musialoby w
    przeciwna strone przechylac, to wtedy by jeszcze bardziej
    zmniejszalo.

    >i pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów czy nierówności.

    No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie
    pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory
    miala.

    >> Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.
    > Lektyka robiła to jeszcze lepiej, tylko z napędem dziś słabo.

    Lektyka to robila bardzo zle, chyba ze miales krzepkich i dobrze
    oplacanych nosicieli :-)

    J.


  • 30. Data: 2011-05-18 17:31:19
    Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 18 May 2011 17:19:28 +0200, J.F. napisał(a):

    > No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie
    > pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory
    > miala.

    Powodowala za to inna chorobe - k*rwice :)
    Wiem, bo mialem Dacie.

    --
    Maciek

strony : 1 . 2 . [ 3 ] . 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: