-
1. Data: 2011-05-17 14:07:02
Temat: Gładko sunąć po nierównościach
Od: Technolog <t...@g...com>
Lubię sobie czasem pokombinować o tym, czego w motoryzacji nie ma, a co
mogłoby być. Ostatnim razem (z rok temu?) kombinowałem tu na grupie o
samochodach samoprowadzących się - albo zupełnie autonomicznie jadących,
albo w "sznurku" za pojazdem prowadząym. Jakiś czas później okazało się, że
Google testuje samochód samoprowadzący się, a Volvo technologię sznura aut
prowadzonych przez kierowcę.
Czas więc podsunąć światowym koncernom kolejny pomysł ;) (przymrużenie oka
tyczy się zarówno tego zdania jak i całego powyższego akapitu)
Nie wszędzie drogi są gładkie jak w Monte Carlo, a jednym z głównych
odbiorców luksusowych samochodów są Rosjanie, gdzie zapewne nie wszystkie
drogi są gładkie jak stół.
Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.
System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
koło. Np w wypadku (typowej, nie za głębokiej) dziury koło byłoby wysuwane,
aż dotknie jej dna, po czym gdy dziura się końcy natychmiast chowane.
Dzięki temu systemowi dałoby się też pokonywać bez problemu garby
spowalniające.
Oczywiście system działby wyłącznie w normalnych warunkach, tj. na zwykłych
nierównościach na drodze, nie zadziałałby przy dużych dziurach lub w
terenie. Ale takich zwykłych nierówności na drodze spotyka się najwięcej.
Pomysł wydaje się być technologicznie do zrealizowania, problemem mogłaby
być np. szybkość reakcji siłowników, ale dzisiejsza technika chyba
umożliwia, aby działo się to błyskawicznie.
Co powiecie? Kiedyś ABS był systemem stosowanym w autach luksusowych. Może
gdyby taki system istniał, także za jakiś czas pojawiłby się w autach klasy
średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych
autach?
Wasze zdrowie!
Technolog
-
2. Data: 2011-05-17 14:15:25
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: Waldek Godel <n...@o...info>
Dnia Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog napisał(a):
> Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
> amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
> odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.
>
zieeeeeeew....
http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw
--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie.
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.
-
3. Data: 2011-05-17 14:26:05
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:
> Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
> amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
> odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.
>
> System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
> siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
> omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
> nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
> koło.
To nie tak się robi.
Sygnałem odniesienia dla układu regulacji powinien być akcelerometr, a elementem
wykonawczym siłowniki zawieszenia. Układ powinien zerować przyspieszenie pionowe.
Teoretycznie proste :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
4. Data: 2011-05-17 14:45:40
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>
W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:
> Teoretycznie proste :)
Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego
bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
zanim dowie się o niej koło.
T.
-
5. Data: 2011-05-17 15:07:47
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: "Maciek" <k...@X...pl>
> Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego
> bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
> zanim dowie się o niej koło.
...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku? Całość byłaby trochę
przed kołem. Ciekawe czy możliwe by było zrobienie charakterystyki
nierówności ;-)
-
6. Data: 2011-05-17 15:16:14
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: k...@o...pl
>
> zieeeeeeew....
> http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw
>
> --
fajowe. w jakim sensowny aucie mozna to dostac? oczywiscie staruchy..
Tego lexa z tym puszczali czy nie?
ps
usilnie staram sie nie myslec o cenach jesli takie badziewko sie
zj_stosunekplciowy_ebie
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
7. Data: 2011-05-17 15:34:38
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: Konrad L <p...@o...pl>
Juz to kiedys ogladalem i robi wrazenie, przsynajmniej na wybranych
trasach testowych.
Ciekawe co by sie dzialo w przypadku jazdy po dziurach "przykrytych"
kałużami, albo bo grzaskim blotku, gestej trawie itp. Widac tez ze
tester/samochod przed przeszkodami dobiera wysokoc zawieszenia, aby nie
brakło "skoku" zawieszenia.
-
8. Data: 2011-05-17 16:48:57
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
Powitanko,
> ...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku?
Tutaj
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero
wtedy reaguje.
Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej
wyszukanej (elektro)mechaniki;-)
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******
-
9. Data: 2011-05-17 17:57:56
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>
Technolog <t...@g...com> napisał(a):
> Lubię sobie czasem pokombinować o tym, czego w motoryzacji nie ma, a co
> mogłoby być. Ostatnim razem (z rok temu?) kombinowałem tu na grupie o
> samochodach samoprowadzących się - albo zupełnie autonomicznie jadących,
> albo w "sznurku" za pojazdem prowadząym. Jakiś czas później okazało się, że
> Google testuje samochód samoprowadzący się, a Volvo technologię sznura aut
> prowadzonych przez kierowcę.
>
> Czas więc podsunąć światowym koncernom kolejny pomysł ;) (przymrużenie oka
> tyczy się zarówno tego zdania jak i całego powyższego akapitu)
>
> Nie wszędzie drogi są gładkie jak w Monte Carlo, a jednym z głównych
> odbiorców luksusowych samochodów są Rosjanie, gdzie zapewne nie wszystkie
> drogi są gładkie jak stół.
>
> Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
> amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
> odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.
>
> System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
> siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
> omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
> nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
> koło. Np w wypadku (typowej, nie za głębokiej) dziury koło byłoby wysuwane,
> aż dotknie jej dna, po czym gdy dziura się końcy natychmiast chowane.
> Dzięki temu systemowi dałoby się też pokonywać bez problemu garby
> spowalniające.
>
> Oczywiście system działby wyłącznie w normalnych warunkach, tj. na zwykłych
> nierównościach na drodze, nie zadziałałby przy dużych dziurach lub w
> terenie. Ale takich zwykłych nierówności na drodze spotyka się najwięcej.
>
> Pomysł wydaje się być technologicznie do zrealizowania, problemem mogłaby
> być np. szybkość reakcji siłowników, ale dzisiejsza technika chyba
> umożliwia, aby działo się to błyskawicznie.
>
> Co powiecie? Kiedyś ABS był systemem stosowanym w autach luksusowych. Może
> gdyby taki system istniał, także za jakiś czas pojawiłby się w autach klasy
> średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych
> autach?
Po pierwsze są auta w których słabo czuć dziury bez systemów :)
Z 8 lat już BOSE robi takie zawieszenie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corporation#Automo
tive_suspension_system
Powinno być dobre, słuchawki z aktywnym wyciszeniem są dobre,
kto ma w aucie aktywne wyciszenie ? daje to dużo ?
Volva i sznurki itp... to też tak z 10 czy 15 lat ma cały ten reserch,
z 10 lat temu to można było kupić auta z radarami prawie każdej marki.
tak z 16 lat temu od kiedy wsadzili GPSy do aut to zaczęli kombinować
(na oko).
pozdrawiam.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
10. Data: 2011-05-17 19:38:20
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Waldek Godel" <n...@o...info> napisał w
> Dnia Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog napisał(a):
>> Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
>> amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami
>> nie
>> odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.
>>
> zieeeeeeew....
> http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw
Z tym ze tu jest pol systemu - elementy wykonawcze plus troche
sterowania.
podejrzewam ze jednak brakuje tego radaru/kamery wraz z odpowiednia
sztuczna inteligencja i np "systemem zapobiegania urwania kola" :-)
A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
dacia 1310 (czyli renault 12).
J.