  • 1. Data: 2011-05-17 14:07:02
    Temat: Gładko sunąć po nierównościach
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Lubię sobie czasem pokombinować o tym, czego w motoryzacji nie ma, a co
    mogłoby być. Ostatnim razem (z rok temu?) kombinowałem tu na grupie o
    samochodach samoprowadzących się - albo zupełnie autonomicznie jadących,
    albo w "sznurku" za pojazdem prowadząym. Jakiś czas później okazało się, że
    Google testuje samochód samoprowadzący się, a Volvo technologię sznura aut
    prowadzonych przez kierowcę.

    Czas więc podsunąć światowym koncernom kolejny pomysł ;) (przymrużenie oka
    tyczy się zarówno tego zdania jak i całego powyższego akapitu)

    Nie wszędzie drogi są gładkie jak w Monte Carlo, a jednym z głównych
    odbiorców luksusowych samochodów są Rosjanie, gdzie zapewne nie wszystkie
    drogi są gładkie jak stół.

    Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
    amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
    odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.

    System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
    siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
    omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
    nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
    koło. Np w wypadku (typowej, nie za głębokiej) dziury koło byłoby wysuwane,
    aż dotknie jej dna, po czym gdy dziura się końcy natychmiast chowane.
    Dzięki temu systemowi dałoby się też pokonywać bez problemu garby
    spowalniające.

    Oczywiście system działby wyłącznie w normalnych warunkach, tj. na zwykłych
    nierównościach na drodze, nie zadziałałby przy dużych dziurach lub w
    terenie. Ale takich zwykłych nierówności na drodze spotyka się najwięcej.

    Pomysł wydaje się być technologicznie do zrealizowania, problemem mogłaby
    być np. szybkość reakcji siłowników, ale dzisiejsza technika chyba
    umożliwia, aby działo się to błyskawicznie.

    Co powiecie? Kiedyś ABS był systemem stosowanym w autach luksusowych. Może
    gdyby taki system istniał, także za jakiś czas pojawiłby się w autach klasy
    średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych
    autach?

    Wasze zdrowie!
    Technolog

  • 2. Data: 2011-05-17 14:15:25
    Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog napisał(a):

    > Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
    > amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
    > odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.

    zieeeeeeew....
    http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 3. Data: 2011-05-17 14:26:05
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:

> [...]
    > nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając

    To nie tak się robi.
    Sygnałem odniesienia dla układu regulacji powinien być akcelerometr, a elementem
    wykonawczym siłowniki zawieszenia. Układ powinien zerować przyspieszenie pionowe.
    Teoretycznie proste :)

  • 4. Data: 2011-05-17 14:45:40
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    > Teoretycznie proste :)

    Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego
    bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
    zanim dowie się o niej koło.

    T.

  • 5. Data: 2011-05-17 15:07:47
    Od: "Maciek" <k...@X...pl>

    > Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego
    > bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
    > zanim dowie się o niej koło.

    ...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku? Całość byłaby trochę
    przed kołem. Ciekawe czy możliwe by było zrobienie charakterystyki
    nierówności ;-)

  • 6. Data: 2011-05-17 15:16:14
    Od: k...@o...pl

    > zieeeeeeew....

    > http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

    > --

    fajowe. w jakim sensowny aucie mozna to dostac? oczywiscie staruchy..
    Tego lexa z tym puszczali czy nie?
    ps
    usilnie staram sie nie myslec o cenach jesli takie badziewko sie
    zj_stosunekplciowy_ebie

  • 7. Data: 2011-05-17 15:34:38
    Od: Konrad L <p...@o...pl>

    Juz to kiedys ogladalem i robi wrazenie, przsynajmniej na wybranych
    trasach testowych.

    Ciekawe co by sie dzialo w przypadku jazdy po dziurach "przykrytych"
    kałużami, albo bo grzaskim blotku, gestej trawie itp. Widac tez ze
    tester/samochod przed przeszkodami dobiera wysokoc zawieszenia, aby nie
    brakło "skoku" zawieszenia.

  • 8. Data: 2011-05-17 16:48:57
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > ...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku?

    Tutaj
    http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
    pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero
    wtedy reaguje.
    Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej
    wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 9. Data: 2011-05-17 17:57:56
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

    Technolog <t...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych

    Po pierwsze są auta w których słabo czuć dziury bez systemów :)

    Z 8 lat już BOSE robi takie zawieszenie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corporation#Automo
    tive_suspension_system

    Powinno być dobre, słuchawki z aktywnym wyciszeniem są dobre,
    kto ma w aucie aktywne wyciszenie ? daje to dużo ?

    Volva i sznurki itp... to też tak z 10 czy 15 lat ma cały ten reserch,
    z 10 lat temu to można było kupić auta z radarami prawie każdej marki.
    tak z 16 lat temu od kiedy wsadzili GPSy do aut to zaczęli kombinować
    (na oko).

    pozdrawiam.

  • 10. Data: 2011-05-17 19:38:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek Godel" <n...@o...info> napisał w

    > zieeeeeeew....
    > http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

    Z tym ze tu jest pol systemu - elementy wykonawcze plus troche
    sterowania.

    podejrzewam ze jednak brakuje tego radaru/kamery wraz z odpowiednia
    sztuczna inteligencja i np "systemem zapobiegania urwania kola" :-)

    A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
    dacia 1310 (czyli renault 12).

    J.