    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Date: Mon, 7 Dec 2020 20:53:52 +0100

    dyskusyjnych:rqlt61$jufj$...@p...wsisiz.edu.pl..
    .
    J.F. wrote:

    >180 z wahaniami w obie strony to jest cena spot na giełdzie energii.
    >Sieć europejska jest zsynchyronizowana i sobie Hiszpania dokupuje w
    >Polsce i odwrotnie. Nie wiem, jak sobie rozliczają tranzyt przez
    >Niemcy i Francję.

    O ile rozliczaja, a nie jest to cena za energie w Polsce ... kablem z
    Niemiec np.

    >No kosztuje, tylko to powinien być koszt dostawcy, a nie odbiorcy.
    >Co mnie obchodzi, że trzeba zbudować jakieś słupy?

    Tak czy inaczej Ty zaplacisz.

    Za to byc moze otwiera sie rynek na male klastry - producenci i
    konsumenci w wiosce sie rozliczaja, bez placenia za siec.

    >Ta, skończy...

    Skonczy sie takie, jakie znamy, wejdzie nowe :-)

    >A w czym widzisz problem? Już teraz masz "inteligentne" liczniki,
    >które komunikują się z elektrownią i pozwalają odczytać zużycie przez
    >internet. To co za problem im broadcastowo wysłać drutami cenę za
    >właśnie rozpoczęty kilkuminutowy okres?

    Wolalbym wiedziec, ile to kosztuje, a nie "teraz 10gr, a za godzine
    2.50" :-)

    >Grzanie chałupy prądem też ma małą sprawność, a niektórzy grzeją. Mam
    >na myśli sprawność end-to-end, a nie sprawność grzejnika.

    Tak czy inaczej - przerabiac wegiel cieplo, cieplo na prad, a prad na
    wodor ... lepiej od razu wegiel na wodor :-)

    >Żeby elektrownia chodziła ze stałą mocą, do której jest
    >zoptymalizowana.

    No ale po co ? Postawili elektrownie 1GW, i ja mam teraz odbierac 1GW,
    czy chce czy nie chce ?
    Tak jak kiedys Pawlak umowe gazowa z Rosjanami ? Czy sie bierze, czy
    nie bierze, placic trzeba ..

    >Regulacja mocy jest zabójcza dla tych kotłów z powodu zmiany naprężeń
    >termicznych.

    Faktem jest, ze elektrownie weglowa dlugo sie rozpala, wiec sie jej
    nie oplaca wylaczac ...
    ale czy regulacja naprawde takie naprezenia wprowadza ?

    Temperatura w kotle powinna byc podobna, bo inaczej grozi zgasniecie,
    wiec IMO zostaje kwestia jak obnizyc strumien pary do turbiny.
    Zakrecic turbine calkowicie ?

    I tu jestem ciekaw jak to wyglada w reaktorze ... bo wydaje mi sie, ze
    zmniejszyc moc mozna by bez zmiany temperatury, tylko tyle co
    gradienty beda musialy sie zmniejszyc.

    A te zabojcze naprezenia ... zdaje sie, ze turbiny gazowe czesto
    pracuja tylko w szczytach.

    >Całą noc będzie pracować. A rządy zmierzają do wyeliminowania gotówki
    >i zastąpienia jej swoim bitcoinem -- CBDC się to będzie nazywać.

    A po co rzadom bitcoiny ? Normalnie moga ludzie placic - przelewem,
    karta, blikiem ...

    >Przypuszczam, że zależy, co w tej szklarni masz. Jak masz
    >nieograniczone ilości ciepła odpadowego, to po co pchać to w chłodnię
    >kominową? Uprawiaj sobie pomarańcze wśród lutowych śniegów.

    W szklarni na pewno mam wielką ilosc lamp.
    Widac prad tak tani, ze oplaca sie rosliny doswietlac.

    A jak mam MW-y lamp ... czy potrzebuje szklarnie dodatkowo grzac, czy
    raczej chlodzic ?

    J.