  • Data: 2020-12-08 09:11:22
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Mario wrote:

    > Ptrzetwornica on grid nie ma żadnej pracy rewersyjnej. Ma pracę w jednym
    > kierunku: od PV do sieci domowej.

    No to nie ma problemu, ale wcześniej była mowa o prosumentach.

    > To sieć domowa w określonym punkcie -
    > np. licznik ma może nie rpacę rewrersyjną ale przepływ energii rewersyjny.

    A po co mam mieć opomiarowaną produkcję własną, która nie wychodzi do
    sieci? Rząd znów coś po nocach wymyślił?

    > Co jest dla ciebie źródłem zasilania przetwornicy bo myślałem, że
    > instalacja PV ewentualnie akumulatory ładowane z instalacji PV.

    Sieć *oraz* PV jednocześnie. Ja nie chcę się między tymi źródłami
    przełączać, oba pracują równolegle. PV stale daje ile może, sieć ile
    musi. Load shedding to jest standard w rozwiązaniach serwerowych, a
    regulację mocy pobieranej z sieci można zintegrować ze stopniem PFC
    i sobie tym sterować per cykl, a nie przełączać między liniami
    przekaźnikiem. Rewers też jest wtedy tylko kwestią sterowania,
    dostaniesz go albo nie, w zależności od wykupionej wersji wkłądu do
    FPGA. Synchroniczny PFC, a już zwłaszcza w topologii totem pole, potrafi
    pracować "do tyłu" i generować sinusoidę.

    > Jak to chcesz uzyskać gwarantując, że nie zasilisz linii, która ma
    > połączenia z siecią zewnetrzną?

    Dwie przetwornice pracujące na wspólne obciążenie, a nawet półtora, bo
    sporą część można uwspólnić. M.in. topologie current-fed tak umieją z
    automatu, magia zasilania ze źródła prądowego, a nie napięciowego.

    >  A masz na myśli jakieś konkretne dostępne na rynku rozwiazania?

    Nie, nie intersuję się tematem rozwiązań rynkowych, bo fotowoltaikę w
    naszym klimacie traktuję jako ekscentryczną modę, a nie realną potrzebę.
    Siłowni jądrowych nam trzeba, a nie paneli. Natomiast wiem z własnego
    doświadczenia, że równoległa praca zasilacza z wielu źródeł zasilania
    jednocześnie nie jest większym problemem. Zrobiłem takich kilka,
    największy na nieco poniżej 1kW. Większe moce to nie moja bajka, ale
    koncepcja się nie zmienia.

    Zbudowanie grzejnika na Pentium IV proponowałem na forach publicznych
    ponad 5 lat temu, nie chce mi się szukać. Teraz ktoś dał link, że
    trafiło to do sprzedaży. To, że czegoś się nie robi często wynika tylko
    z tego, że tak się nie robi, a nie z tego, że się nie da. Inercja
    umysłowa w dziedzinach technicznych bywa potężna.

    Pozdrawiam, Piotr