eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaFotowoltaika - falownik 1-fazowy przez trafo 230/400V do 2 faz - można?Re: Fotowoltaika - falownik 1-fazowy przez trafo 230/400V do 2 faz - można?
  • Data: 2021-08-12 22:07:20
    Temat: Re: Fotowoltaika - falownik 1-fazowy przez trafo 230/400V do 2 faz - można?
    Od: Janusz <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-08-12 o 20:16, M M pisze:
    > Miał ktoś do czynienia z tym czy takim falownikom (230V 3kW) nie robi problemu
    włączenie przez transformator?
    Nie powinno.

    Z jednej strony odpada problem ewentualnych prądów upływu z paneli PV
    (bo jest pełna separacja galwaniczna - sam falownik tego nie zapewnia),
    z drugiej - czy takiemu falowniku robi różnicę że N nie jest na
    potencjale ziemi tylko ziemia jest gdzieś pośrodku między L a N (sieć w
    układzie IT)?
    Też nie powinno, w końcu uziemienie jest niezerowe więc pod obciążeniem
    zawsze jest jakieś napięcie względem ziemi.

    > Bez transformatora jest spory prąd upływu, zalecają włączać przez różnicówkę 100 a
    nawet 300 mA.

    No bo to właśnie to napięcie powoduje co wyżej napisałem.

    > Myślę dać transformator 3000VA z 400V międzyfazowego na separowane 230V, do tego na
    wyjściu falownik PV on-grid i wszystko co stale pobiera moc (trochę sprzętu
    sieciowego, lodówko-zamrażarki itp.), by mieć dużą autokonsumpcjęjednocześnie tani
    falownik 1-fazowy i rozłożoną moc na 2 fazy. Taka
    separacja powinna też poprawiać odporność na przepięcia z sieci
    (zakładam że jak w pobliżu uderzy piorun, w 2 fazach wyindukuje się
    mniej więcej to samo a trafo zobaczy tylko różnicę, w PEN nie będzie
    tego samego bo jest wielokrotnie uziemiany po drodze).

    > Można, nie można, a może można ale nie wolno?
    Można :)

    --
    Janusz