  • 41. Data: 2009-10-14 07:21:13
    Temat: Re: Fotografia slubna
    Od: "Michał Jankowski - fotografialodz . com" <d...@r...com.pl>

    Użytkownik "Marek Szopińśki" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:hb28bc$j98$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > ergonomią. Jestem sprzętowym laikiem, w czasach analogowych robiłem
    > zdjęcia zenitem, praktiką i olympusem, z cyfrowych to tylko małpa i mój
    > canon.
    >
    > Pogoolałem trochę w poszukiwaniu jakichs poradników, stron o fotografii
    > ślubnej, ale niczego interesującymi, poza ciekawymi i nieciekawymi
    > zdjęciami nie znalazłem ;-)
    > Może jest jakas książka, która pomoże nowicjuszowi w tej trudnej sztuce?
    > Wszelkie porady, adresy czy numery ISBN mile widziane. No i oczywiście
    > odpowiedzi na moje sprzetowe pytania. Z góry dziekuje za pomoc.

    dla mnie osobiscie body z iso 1600 by wystarczylo chociaz czasami uzywam
    wiecej
    na d70s uzywalem max 800 i tez sie dalo(wiadomo gorszy sprzet mniejsze
    mozliwosci), na poczatek obiektyw ze swiatlem 2.8 wystarczy (tamron sigma)

    lamp dodatkowych bym nie ustawial w kosciele :) , odbijaj swiatlo lampy od
    scian sufitu itd rob w rawach, potem skorygujesz kolory
    za pierwsze 2 -3 sluby nie bralbym kasy, po 1 dlatego ze jak spieprzysz to
    bedziesz mial problem potem jak zdjecia beda do d....
    po 2. nabierzesz wprawy co gdzie i kiedy sie dzieje :)
    ja na swoim pierwszym , kiedy bylem dodatkowym drugim fotografem , poszedlem
    tuz przed zakladaniem obraczek i przysiega na balkon :)))
    no i musialem biec na dol aby zdarzyc cos zlapac, cale szczescie sie udalo

    --
    Michal
    http://www.fotografia-warszawa.com/fotografia

  • 42. Data: 2009-10-14 07:26:41
    Od: "Michał Jankowski - fotografialodz . com" <d...@r...com.pl>

    > W każdym razie lasu postów z ''hahaha'' jakoś nie widzę. Nie jest to
    > mistrzostwo kadru, bo tego nie potrafię, ale jakoś nie widzę żenady, w
    > każdym razie technicznej...

    kurde za malo chyba pije bo ja mialbym poruszone na tym czasie
    ide po flaszke :))

    a jak one wyglada crop , bo wiesz po zmiejszeniu zawsze wydaje sie bardzie
    ostre
    jak podobnie to pozazdroscic reki :)

  • 43. Data: 2009-10-14 07:40:20
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Michał Jankowski - fotografialodz . com pisze:

    Hej

    > a jak one wyglada crop , bo wiesz po zmiejszeniu zawsze wydaje sie bardzie
    > ostre
    > jak podobnie to pozazdroscic reki :)

    Albo nieruchawej pary młodej ;P
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 44. Data: 2009-10-14 08:30:56
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > W każdym razie lasu postów z ''hahaha'' jakoś nie widzę. Nie jest to
    > mistrzostwo kadru, bo tego nie potrafię, ale jakoś nie widzę żenady, w
    > każdym razie technicznej...

    no widziasz dla mnie to zdjecie jest po prostu poruszone i nie mowie
    o rece tylko o calej reszcie, mydlo. Albo to potraktowales jakas
    dziwna obrobka albo po prostu 1/25 sek sie nie sprawdza. A wmawianie
    ludziom ze do kazdej pracy w reportazu wystarczy 800 ISO i
    i foty na 1/25 sek beda ok to dla mnie jest po prostu niepowazne.
    Swoimi przykladami to potwierdziles. Naprawde Janko czasem
    byloby lepiej pewne opinie zachowac dla siebie. Nie twierdze, ze
    Ty nie potrafisz ale z doswiadczenia wiem ze takie porady dla kogos
    kto chce wejsc w branze foto slubna mozna o kant dupy sobie
    rozbic. Moge jeszcze dzis zabrac Cie do przynajmniej 5 kosciolow
    w Krakowie gdzie niema bola na 800 ISO + F2.8 bez lampy.
    Ty focisz slub od wielkiego dzwonu wszem i wobec afiszujac
    sie jaka to parszywa i nudna robota a nagle w watku o foto slubnej
    jestes ekspertem. Tyle ode mnie wiecej niz juz nie powiem. Swoja
    opinie oddaje pod osad innych, moze wypowie sie jeszcze ktos
    inny kto ma stycznosc na codzien z reporterka slubna. Jesli kilka
    fachowcow potwierdzi Twoje opinie posypie glowe popiolem
    i publicznie przyznam, ze gowno sie znam na swojej pracy.

    Taka moja skrajna od Twojej opinia. Nie rozwijam tego na sprzet
    bo spokojnie dla dobrego fachowca wystrczy 450D + jasny
    zoom + jasna stalka ale trzeba wiedziec jak tego uzyc. Sprzet
    za duzo $ tylko potem pomaga w wygodnej pracy.

    Roger

  • 45. Data: 2009-10-14 08:50:51
    Od: "Matt " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Kryhu <k...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > Oczywiście można kupić sprzęt z którym może się uda ale czy jesteś
    > skłonny narażać klienta dla którego jest to bardzo ważny moment na
    > ryzyko utraty zdjęć przez jakąś awarię czy trafienie na ciemny kościół?
    >
    > Przeczytaj sobie post Radka D i traf na taki kościół z 450d + 17-50/2.8.
    > Jedyna szansa wybrnięcia z sytuacji to spawarka. A bywają wypadki że nie
    > wolno lub nie da się używać lampy.
    >
    > Kiedyś trafiłem na kościół w którym po strzale lampy wzbudzało się coś w
    > nagłośnieniu. Kościelny zaczął gonić radośnie spawającego wujka :)

    Znam fotografa, który zrobił dziesiątki, jeśli nie setki ślubów d450 z kitem,
    da się. Jego klienci nie narzekają, wręcz przeciwnie. Inna sprawa, że nie
    odróżniliby zdjęcia z ISO100 od ISO1600, z lampą czy bez. Koleś ma dużo
    klientów, napięty grafik. Cena za zdjęcia jest jednak jedną z niższych na
    rynku. Ostatecznie wychodzi na tym nie najgorzej, bo nie wydaje na sprzęt.
    Nie obrabia zdjęć w fotoszopie, niektóre tylko przycina w darmowym AcdSee, a
    kolory zdjęć podciąga mu zaprzyjaźnione laboratorium fotograficzne przed
    wydrukiem.

    Generalnie, tak uważam, jak ktoś chce być fotografem, to musi dużo ćwiczyć,
    czytać i uczyć się. Pierwsze śluby będzie pewnie musiał zrobić za darmo, jako
    'drugi fotograf', a potem pewnie znajdzie klientów. Czyli uważam, że trzeba
    przede wszystkim dużo samozaparcia, a od inwestycji w sprzęt lepsze są
    inwestycje w umiejętności.

    Maciej

  • 46. Data: 2009-10-14 09:12:16
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

> [...]
    > trzeba
    > przede wszystkim dużo samozaparcia, a od inwestycji w sprzęt lepsze są

    dobrze powiedziane, dodam po sobie, ze pierwszych slubow czlowiek po
    latach sie wstydzi doslownie. Niestety. Uwazam rowniez ze branie sie za
    te prace nie majac zadnego doswiadczenia i okupujac sie w sprzet nie
    wiedzac nawet co kupic to jest krzywda dla przyszlych klientow. Foto
    slubna to wbrew powszechnym opiniom bardzo odpowiedzialna praca,
    zdjec sie nieda ani powtorzyc... Osobiscie fotografia jakos tam interesuje
    sie cale zycie, repo slubna uprawiam od kilku lat i nie wyobrazam sobie
    sutuacji gdzie dzis pytam co mam kupic a za miesiac wykonuje swoje
    pierwsze zlecenie. Za umiejetnosciami i wiedza zdobyta doswiadczalnie
    idzie jeszcze spora wiedza teoretyczna i praktyczna potrzena do
    postprocesingu itp. Krotko mowiac sporo trzeba umiec i wypstrykac.
    Sprzetu jednak bym nie bagatelizowal tez jest potrzebny jakis dajacy
    rade tam gdzie jest ciezko. Obowiazkowo w torbie dwa aparaty na
    to niema rady jesli nie chcemy potem przed klientem bezradnie
    rozkladac rak. Daleko szukajac niedawno padl mi spust w 5D gdyby
    nie backup byloby po zawodach.

    Roger

  • 47. Data: 2009-10-14 09:15:49
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > A ostatnio trafiłem na coś co wyglądało na przedwojenną
    > rozpadającą się (dosłownie - ni można było wejść na balkon bo się schody
    > rozpadły)) kapliczkę przerobioną na kościół. Mikro lufciki, część gości
    > stała na dworze bo się nie zmieścili. Tu by w miarę poprawnie naświetlić
    > (bez lampy) miałem ISO 1600, 1/40s, f2,0.

    to nie pech to norma, stare swiatynie bywaja ciemne. Dlatego tak
    ostro zawetowalem opinie Janka o tych jego 800ISO i F2.8 w
    kontekscie czasow 1/25.

    Roger

  • 48. Data: 2009-10-14 09:17:09
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Matt pisze:

    Hej

    > Znam fotografa, który zrobił dziesiątki, jeśli nie setki ślubów d450 z kitem,
    > da się.

    Wierzę, takich jest nawet znacznie więcej :)

    Rzucisz linkiem?
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 49. Data: 2009-10-14 09:17:54
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

> [...]
    > poszedlem tuz przed zakladaniem obraczek i przysiega na balkon :)))
    > no i musialem biec na dol aby zdarzyc cos zlapac, cale szczescie sie udalo

    znam goscia, ktory postawil na foto slubna i po pierwszym zleceniu
    nie zrobil juz zadnego innego. Odpuscil z przyzwoitosci :)

    Roger

  • 50. Data: 2009-10-14 09:31:44
    Od: "Matt " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Kryhu <k...@p...pl> napisał(a):

    > Rzucisz linkiem?

    Co dziwne - nie ma swojej strony. Zdjęcia bez rewelacji, ale takie
    dokumentujące to, co się działo. Mam kilka zdjęć, ale nie mam zgody autora na
    udostępnianie.

    Maciej